Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Spotify lanceert kindvriendelijke app
Spotify lanceert ‘Spotify Kids’, een kindvriendelijke app waarmee jonge luisteraars veilig hun eigen muzieklijst kunnen samenstellen. Gedaan met ‘Baby Shark’ on repeat! Ouders kunnen dit aanstekelijk kinderliedje voorgoed uit hun playlist bannen.
De app werd uitgerold in Ierland en zit daar momenteel nog in de testfase. Bovendien kunnen enkel ‘Spotify Premium’ abonnees hem gebruiken,maar in de toekomst moet deze een gratis onderdeel worden binnen het Family-abonnement.
‘Spotify Kids’ biedt zowel een versie aan voor jongere (vanaf 3 jaar) als oudere kinderen, en laat geen reclame horen bij de overgang van een soundtrack.
Vorige week raakte trouwens bekend dat het aantal gebruikers in stijgende lijn zit. Inmiddels telt de Zweedse streamingdienst maandelijks 248 miljoen actieve gebruikers, waarvan 113 miljoen betalende abonnees.
Belgische en Nederlandse bedrijven lijden aan ‘digitale transformatiemoeheid’
Terwijl 8 op de 10 Belgische en Nederlandse bedrijven wel degelijk digitale transformatie als een top 3 prioriteit beschouwt, gelooft maar liefst 50 procent dat deze wordt afgeremd door een fenomeen dat tegenwoordig wordt omschreven als ‘digitale transformatiemoeheid’.
Volgens een onderzoek onder Belgische en Nederlandse senior executives, in opdracht van Avanade, liggen vier oorzaken aan de basis van deze digitale transformatiemoeheid. Ten eerste ondervinden bedrijven moeite om geschikt personeel aan te nemen en op te leiden. Bovendien investeert bijna 45 procent wel in nieuwe technologie, maar wordt deze niet volledig geïntegreerd in bestaande systemen. Daarnaast kost het moderniseren van huidige systemen en processen hen veel inspanning. Ten slotte beschouwt 30 procent een gefragmenteerde bedrijfscultuur als een vertragende factor.
Wat betreft de transitie naar de cloud hinken Nederlandse en Belgische bedrijven wel achterop. Wereldwijd heeft gemiddeld 79 procent van de bedrijven zijn activiteiten naar de cloud verplaatst om nieuwe intelligente technologie beter te laten integreren binnen de organisatie. In België en Nederland ligt dat gemiddelde op slechts 70 procent.
13-jarige maakt goedkopere en veiligere versie van Musks hyperloop
De Amerikaanse tiener Caroline Crouchley verbaasde onlangs met een verbeterde versie van Elon Musks hyperloop. Recent nog een van de finalisten in de wetenschapswedstrijd voor jongeren ‘3M Young Scientist Challenge’, komt Crouchley met een nieuw concept op de proppen waarmee ze het spoorwegentransport efficiënter wil maken.
Technondernemer Elon Musk kwam als eerst met het idee van een hyperloop, een soort trein die door een buis vliegt en vacuüm gezogen is. Deze trein zou door de lage luchtweerstand enorme snelheden kunnen halen. Het 13-jarig meisje inspireerde haar concept hierop, maar zocht een manier om dit goedkoper en veiliger te doen.
In plaats van reizigers door een buis te laten reizen die vacuüm is gezogen, wil ze een aparte vacuümbuis naast de trein installeren. Zo worden de hoge bouwkosten gedrukt en lopen de passagiers geen gevaar mocht het vacuümsysteem falen. Haar concept overtreft dan wel niet de hoge snelheid die Musk voor ogen heeft, maar toch zou het de reistijd van bestaande treinen halveren.
Airbnb investeert in snelst groeiende start-up van Nederland
De Amerikaanse techreus Airbnb investeert zwaar in Tiqets, een Nederlands platform dat online tickets aanbiedt voor duizenden musea en toeristische attracties wereldwijd. Het bedrijf werd uitgeroepen tot snelst groeiende start-up van Nederland. CEO Luuc Elzinga zette met trots zijn handtekening.
De missie van Tiqets was vanaf het startschot kristalhelder: cultuur toegankelijker maken door de consument de mogelijkheid te bieden tickets voor musea en toeristische attracties via de smartphone aan te schaffen. Dankzij het systeem verliezen toeristen geen kostbare tijd meer wanneer ze aanschuiven bij populaire attracties, doordat ze hun tickets voor een vooraf bepaald tijdslot kunnen aankopen.
Tijdens de nieuwe investeringsronde bood Airbnb zich aan als geïnteresseerde partij. In totaal werd er 60 miljoen dollar opgehaald. Hoeveel daarvan afkomstig is van Airbnb, is niet geweten. Tiqets gaat dit kapitaal aanwenden voor nieuwe initiatieven die hun business moeten helpen groeien.
Apple doorbreekt taboe rond maandstonden met nieuwe emoticon
De langverwachte period emoji is eindelijk beschikbaar op Apple devices, en velen hebben het nu al over ‘een echte doorbraak’ in de strijd tegen het taboe rond menstruatie. Uitspraken als ‘het is weer de tijd van de maand’ en alle andere verbloemingen die mensen gebruiken als ze het over de menstruatiecyclus hebben, zijn bij deze verleden tijd.
De Britse organisatie Plan International – een liefdadigheidsinstelling die opkomt voor de rechten van meisjes - startte in 2017 een campagne om de menstruatie op te nemen in het emoji lexicon van Apple. Na twee jaar wordt deze update werkelijkheid. Wie de update installeert, krijgt een hele reeks andere beschikbare emoticons te zien, zoals een doof persoon of een persoon in een rolstoel.