Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Winnaars Deloitte’s Technology Fast 50 op de koffie bij de koning
Op 9 januari jongstleden ontbood koning Filip alle winnaars van de Deloitte’s Technology Fast 50, oftewel de snelstgroeiende technologiebedrijven van België, op het paleis voor een rondetafelgesprek over de vele uitdagingen waar start-ups en scale-ups vandaag voorstaan. Het aantrekken van de juiste talenten binnen en naar België is één van de prangende problemen die in Brussel uitvoerig werden besproken.
De koning gaf naar verluidt blijk van grote belangstelling en toonde veel respect voor het parcours dat de aanwezige bedrijven (waaronder Destiny van Daan De Wever en GuardSquare van Heidi Rakels) tot dusver aflegden alsook voor de technologische vernieuwingen binnen de verschillende sectoren die ze vertegenwoordigen.
Denemarken wil Europese Silicon Valley bouwen… op eilanden
Denemarken bekijkt momenteel het plan om negen kunstmatige eilanden aan te leggen ten zuiden van Kopenhagen. Die eilandengroep zou dan het 'Silicon Valley van Europa' moeten worden. Dat verkondigde Brian Mikkelsen, directeur van werkgeversorganisatie Dansk Erhverv en voormalig minister van Economie.
De Deense eilanden krijgen de overkoepelende naam Holmene. Het gebied moet een van de grootste, meest groene en meest innovatieve bedrijvenzone in het noorden van Europa worden, aldus de Deense regering. Er zal plaats zijn voor 380 ondernemingen, waarvan gehoopt wordt dat ze samen 12.000 jobs zullen scheppen.
Overigens is dat niet het enige eiland dat Denemarken wil bouwen. Zo zijn er ook plannen voor een artificieel eiland bij het centrum van Kopenhagen. Dat eiland zou meer woonruimte moeten creëren.
Gaan robothonden in de toekomst onze pakjes leveren?
De Consumer Electronics Show (CES), de technologische hoogmis in Las Vegas waar de grootste gadgetfreaks jaarlijks hun hart kunnen ophalen, was bandenfabrikant Continental dé gelegenheid om hun nieuwste project binnen de Urban Mobility Experience aan het grote publiek voor te stellen. Dat gaat als volgt in z'n werk: robothondjes stappen autonoom uit de zelfrijdende wagens en bezorgen de online bestelde pakketjes tot bij de klant. Zonder enige menselijke tussenkomst. Een smart delivery system met een hoge aaibaarheidsfactor. Tenzij je het niet zo hebt voor honden, natuurlijk.
Alibaba koopt Duitse start-up, maar daar is niet iedereen even blij mee
De Chinese internetreus Alibaba nam eerder deze week de Berlijnse start-up Data Artisans over. Daarvoor legde het naar verluidt zo’n 90 miljoen euro op tafel. De Duitse onderneming is gespecialiseerd in het ontwikkelen van gedistribueerde systemen en datastreamingdiensten voor grote bedrijven, waaronder Alibaba.
Wie alvast niet zo blij is met de overname, zijn de Duitsers zelf. Het is namelijk niet de eerste keer dat Chinese bedrijven Duitse technologie-ondernemingen overnemen. Dat maakt dat alsmaar meer Duitse technologie in Chinese handen komt, waardoor het land steeds minder betekent als het aankomt op innovatieve technologiebedrijven. De Duitse regering zoekt koortsig naar manieren om technologietalent binnen de grenzen te houden. Zo denkt het ministerie na of ze het opkopen van Duitse start-ups kan bemoeilijken voor grote techbedrijven uit China en de VS.
Microsoft gaat Amazon Go achterna
Techbedrijf Microsoft en de Amerikaanse retailer Kroger slaan de handen in elkaar om een automatiseringsplatform voor winkel te lanceren. Daarmee willen de twee bedrijven een geduchte concurrent van Amazon Go, de kassaloze winkel van Amazon, worden. Enkele locaties van Kroger kregen ondertussen al ‘slimme schappen’, rekken die de prijzen en productinformatie op digitale schermen tonen. Met behulp van een app kunnen klanten producten scannen en die vervolgens online afrekenen. Iets minder vernuftig dan het systeem van Amazon Go, maar je vermijdt er wel de rijen voor de kassa mee.
Het platform moet niet enkel het leven van de klant gemakkelijker maken, maar ook dat van de winkelmedewerkers. Zo zou het helpen bij het managen van een winkel: van de temperatuur in de koelvakken in de gaten houden en signaleren welke schappen dringend aangevuld moeten worden tot het automatisch aanpassen van de prijzen en suggereren welke producten besteld moeten worden. Uiteindelijk willen Microsoft en Kroger hun platform verkopen aan winkels die op eigen houtje niet voldoende kunnen experimenteren en innoveren om de strijd met Amazon Go-winkels aan te gaan.