Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Bol. com geeft start-ups duwtje in de rug
Met ‘bol. com Briljantjes’ krijgen Belgische en Nederlandse start-ups een platform waarop ze hun product kunnen pitchen en zo kans maken op dat extra duwtje in de rug dat hun onderneming sneller laat groeien. Zo verschijnen de meest unieke, verrassende innovaties die als winnaar uit de bus komen op de homepage van de webwinkel.
Daarnaast krijgen de geselecteerde start-up ondernemers extra ondersteuning op marketingvlak, zodat hun artikel goed opvalt bij de 9 miljoen klanten die de Nederlandse e-commercespeler heeft. De klant zelf kan via de speciale winkelpagina bijzondere artikelen ontdekken die nog niet eerder op de Nederlandse en Belgische markt zijn verschenen. Of had jij misschien al gehoord van een boxershort voor mannen die ervoor zorgt dat je nooit meer een bouwvakkersdecolleté hebt?
Dit zijn volgens Gartner de 5 belangrijkste tech-trends
Van de 35 technologieën die we volgens Gartners Hype Cycle for Emerging Technologies 2018 in het oog moeten houden, zullen vijf opkomende technologische trends de grens tussen mens en machine steeds meer doen vervagen:
- Democratized AI
- Digitalized Ecosystems
- Do-It-Yourself Biohacking
- Transparently Immersive Experiences
- Ubiquitous Infrastructure
Opkomende technologieën, zoals artificiële intelligentie, spelen een cruciale rol doordat ze bedrijven in staat stellen alomtegenwoordig en steeds beschikbaar te zijn. Het is die permanente connectiviteit met met hun business ecosysteem die er volgens Gartner voor zorgt dat ondernemingen in de nabije toekomst kunnen overleven. De hype cycle van Gartner is een grafische weergave van de ontwikkeling die elke nieuwe technologie doorloopt in vijf fasen.
The Ocean Cleanup begint aan zijn eerste opruimactie
Na zes jaar voorbereiding vertrekt het opruimsysteem van The Ocean Cleanup op zaterdag 8 september vanuit San Francisco richting Great Pacific Garbage Patch, een gebied in de Stille Oceaan, tussen Californië en Hawaï, waar gigantische veel plastic afval (80.000 ton!) rond drijft. Het hele gebeuren is trouwens live te volgen, vanaf 21 uur Belgische tijd.
Voor deze ambitieuze opruimactie werd een 600 meter lange metalen pijp ontworpen, System 001 gedoopt, die drijft over de zeespiegel, voortgeduwd door golven, stroming en wind. Een scherm reikt een paar meter onder water en neemt het afval mee terwijl alle levende wezens in de oceaan eronderdoor kunnen zwemmen. Bedoeling is dat een vrachtschip om de zoveel weken het verzamelde afval uit zee komt ophalen.
Voor de initiatiefnemer, de 24-jarige Nederlander Boyat Slat, is het een droom die in vervulling gaat. Eindelijk kan hij beginnen aan zijn langverwachte missie om tegen 2040 negentig procent van alle plastiek afval uit de oceaan te vissen.
Het verzamelde plastic wordt gerecycleerd, onder meer voor de productie van zonnebrillen. De verkoop daarvan moet geld in het laatje brengen voor nieuwe schoonmaakacties. In de komende jaren wil The Ocean Cleanup ongeveer 60 'veegarmen' bouwen.
Google Art Selfie toont hoe jij er op canvas zou uitzien
Om de grootste kunstwerken in de geschiedenis toegankelijk te maken voor iedereen lanceerde Google, dat dit jaar 20 kaarsjes mag uitblazen, eerder zijn Arts & Culture platform. Daar werd begin dit jaar de Art Selfie aan toegevoegd, een gratis app die vanaf nu ook in België en Nederland beschikbaar is, op zowel Android als iOS.
Wat begon als een experiment in visuele machine learning, als onderdeel van het Google Arts & Culture-programma, resulteert nu in deze gratis app. Die je kan gebruiken om een selfie te nemen die dan wordt gekoppeld aan je evenbeeld in één van de tienduizenden kunstwerken die Google samen met de meer dan 650 partners uit de kunstwereld digitaal beschikbaar maakt. De teller staat intussen al op ruim 78 miljoen gemaakte Art Selfies.
Vier kandidaten voor 'Scale-up van het jaar' zijn bekend
Lemon Companies (Kontich), Ontoforce (Gent), Rombit (Antwerpen) en UgenTec (Hasselt): dat zijn de vier Vlaamse ondernemingen die zullen strijden om de titel van ‘Scale-up van het jaar’.
Een professionele jury, voorgezeten door Jürgen Ingels, zal op 16 oktober bekendmaken wie dit jaar de opvolger wordt van softwarebedrijf Playpass, de winnaar van 2017. De ‘Prijs voor de Scale-up van het Jaar’ die tot vorig jaar ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming van het Jaar’ heette, wordt al voor de dertiende keer uitgereikt en kadert in de 'Onderneming van het Jaar'-award voor grotere bedrijven, dat een jaarlijkse organisatie is van consultancybedrijf EY.