Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Jef Colruyt niet langer bij de beste CEO’s ter wereld
Jef Colruyt behoort niet langer tot de 100 beste CEO’s ter wereld. Tenminste als we het lijstje opgesteld door het gerenommeerde Amerikaanse vaktijdschrift Harvard Business Review moeten geloven. De rangschikking houdt niet alleen rekening met financiële prestaties van het bedrijf, maar ook met duurzaamheid, goed bestuur en sociaal beleid.
Wie eveneens uit de top 100 verdwijnt, is Carlos Brito, de Braziliaanse topman van biergigant AB InBev. In tegenstelling tot Johan Thijs die zowaar in de toptien prijkt: net als vorig jaar staat de CEO van KBC op plek acht.
Behalve Thijs vinden we nog twee landgenoten terug in de top 100: Jean-François van Boxmeer, de Belgische CEO van de Nederlandse brouwer Heineken, op plaats 61. En op 91 staat Marc Grynberg, CEO van Umicore. De lijst van 100 beste CEO's ter wereld wordt aangevoerd door Jensen Huang van het Amerikaanse technologiebedrijf NVIDIA.
2. Elon Musk laat ruimteraket bouwen in achtertuin van gepensioneerd koppel
"Moeten wij het echt opnemen tegen een miljardair?" Het gepensioneerde echtpaar Maria en Ray is de wanhoop nabij nu SpaceX, het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, letterlijk in de achtertuin van hun landgoed in Texas een 50 meter hoge raket bouwt. Dag en nacht wordt er gewerkt, want de raket moet al binnen zes maanden de ruimte in.
De onfortuinlijke buurtbewoners die gehoopt hadden op een rustige oude dag willen dat de bouw stopt, maar dat is buiten Musk gerekend. Die probeert het echtpaar nu uit te kopen, voor een luttele 200.000 euro. Daar gaan Maria en Ray niet op in, dus gaat SpaceX nu via een onteigeningsprocedure bij de rechtbank het arme stel definitief proberen verjagen. Drie keer raden wie aan het langste eind zal trekken....
3. Londens café gebruikt gezichtsherkenning om wachtende klanten te bedienen
Het fenomeen is je wellicht niet onbekend: gezien het vele volk aan de bar van een druk café kan je maar beter zo snel mogelijk de aandacht van de barman of -vrouw trekken wil je niet als laatste bediend te worden. Met als bijkomend nadeel dat niemand in je gezelschap staat te springen om het volgende rondje te geven.
Om dit vervelend probleem definitief de wereld uit te helpen, introduceerde The Underdog London, een populaire bar in Londen, een AI-gedreven oplossing. Met behulp van gezichtsherkenningstechnologie, A.I. Bar gedoopt en ontwikkeld door het Britse bedrijf DataSparQ, kan het personeel achter de bar zien aan wiens beurt het is om te bestellen.
En het leuke is: de klanten kunnen zelf op een scherm gewoon mee volgen op de hoeveelste plaats ze staan in de wachtrij en wat de geschatte wachttijd is alvorens ze hun bestelling kunnen doorgeven. Gedaan dus met voorsteken of je vrouwelijke charmes in de strijd gooien! En ziet iemand er jonger uit dan 25 jaar, dan zal het systeem de barman aanmanen om diens identiteitskaart te vragen of aangeven als dit reeds gebeurd is bij een vorige bestelling.
4. Bijna 1 op 5 Belgen doet aankopen via social media-kanalen
Dat de fysieke en online webshops steeds meer naar elkaar toegroeien, is ook de onderzoekers van het Connected Shoppers Report van Salesforce niet ontgaan. Uit de derde editie van dit wereldwijd onderzoek – waarin 100.000 consumenten naar hun winkelgedrag werd gevraagd – blijkt dat 66% van de Belgen online een product aankoopt om het daarna in de winkel op te halen, het click&collect-principe.
Een andere duidelijke trend is dat 19 procent (bijna 1 op 5 Belgen) de social media-wereld induikt voor hun aankopen, en dat 1 op de 10 bestellingen effectief gebeurt via deze opkomende digitale aankooppunten, zoals apps die volledig los staan van retailers en merken. 8% van de ondervraagde Belgen koopt via messaging apps zoals Messenger en Whatsapp, 19% via sociale media zoals Instagram en Snapchat en 25% via mobile wallets zoals Apple Pay of Android Pay. De toename van digitale contactpunten heeft ertoe geleid dat consumenten wereldwijd gemiddeld acht kanalen gebruiken om met bedrijven te communiceren.
5. Markt van smartwatches groeit zeven keer sneller dan die van smartphones
De jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey van Deloitte laat zien dat wearables een sterk groeiende markt vertegenwoordigen. Gemiddeld heeft 22% of éen Belg op vijf al een smartwatch om de pols. In de afgelopen vier jaar groeide de verkoop van de wearables zeven keer sneller dan die van smartphones, en veertien keer sneller dan die van laptops en tablets. Drie op de vijf gebruikt zijn wearable iedere dag.
Gemiddeld bezit de Belg 5,8 accessoires: oplaadkabels, telefoonhoesjes en oortjes zijn daarbij het populairst. Vijf procent heeft al spraakgestuurde assistent in huis.
Het gebruik van mobiele data blijft in stijgende lijn: 93 procent van de Belgen geeft toe dagelijks zo zijn smartphone het nieuws te lezen of een product/dienst aan te kopen. En 30 procent durft ook al eens te gamen op de telefoon – vooral dan tijdens het pendelen. Het zal je dan ook niet verbazen dat we België met 4,2 miljoen actieve gamers en 302 miljoen euro uitgaven aan spelletjes, de 31ste plaats inneemt op de wereldranking van grootste gamingmarkten.