Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Nederlands softwarebedrijf kan het ook zonder online advertising
AFAS Software, een Nederlands familiebedrijf dat al ruim 20 jaar innovatieve softwareproducten ontwikkelt, kocht de ganse maand oktober geen enkele online advertentie in via zoekmachines en sociale media. AFAS experimenteert graag op het gebied van marketing, omdat het volgens marketingdirecteur Martijn Delahaye dé manier is om te leren. “Soms moet je even stoppen met wat je altijd doet om te zien wat echt belangrijk is. Je weet tenslotte pas wat je mist, als het er niet is.”
Om het experiment zo objectief mogelijk uit te voeren werd de salesafdeling bewust niet op de hoogte gesteld. Resultaat: het organisch zoekverkeer (+61%) was nog nooit zo groot en de leadgeneratie liep onverminderd door, niettegenstaande er vele duizenden euro’s aan online marketingbudget werden bespaard. “Als je niet adverteert, kom je organisch bovendrijven en wordt duidelijk welke pagina’s goed zijn of beter moeten, omdat de kwaliteit van de pagina niet door een advertentie wordt gemaskeerd”, zegt Delahaye. “Leadgeneratie gaat bepaald niet op zwart. Uiteraard zijn dit de conclusies van slechts een maand en is dit het gevolg van jarenlang duurzaam investeren in onze online zichtbaarheid.”
Definitief stoppen met betaalde online advertenties doet het bedrijf trouwens niet. “We ervaren nog steeds de meerwaarde, maar we zien ook dat als mensen je echt willen vinden ze ook wel bij je terechtkomen. Dan moeten er wel twee andere dingen heel goed in orde zijn: je organische vindbaarheid én het hebben van een sterk merk. Dit experiment geeft aan dat dit voor ons een gouden combinatie is.”
Alibaba bevestigt: Luik wordt eerste Europese hub
Na maanden van speculaties en verwoede charme-offensieven van Nederlandse en Duitse regeringsleiders aan het adres van Alibaba-topman Jack Ma is het pleit dan toch in het voordeel van België beslecht: de Chinese internetreus gaat haar eerste Europese hub neerpoten in Luik, in de buurt van de luchthaven.
“We gaan door met Luik. Daar zal onze eerste hub in Europa komen”, bevestigt Terry von Bibra, de manager van Alibaba voor Europa, in een interview met Het Laatste Nieuws. “Het gaat er niet om of België in polepositie ligt voor die hub, we zíjn er al. Begin november hebben we een eerste vlucht tussen Luik en Hangzhou (waar Alibaba zijn hoofdkwartier heeft; nvdr) gehad. Maar het zal nog maanden duren alvorens we onze eigen infrastructuur hebben.”
Over het aantal jobs of de investering wil Von Bibra niets kwijt. “Luik is een stukje van een hele puzzel en die wordt voortdurend aangepast.” Op korte termijn zal de komst van Alibaba naar ons land voor enkele honderden nieuwe jobs zorgen. Op middellange termijn zouden dat zelfs meer dan duizend banen zijn.
Is België écht het start-upparadijs van Europa?
Iets meer dan een week geleden tweette Adam Tooze, een hoogleraar economie aan Columbia University in New York lichtelijk verbaasd dat België hét start-upland van Europa is. De bijbehorende grafiek liet weinig aan de verbeelding over:
Het nieuws zorgde voor heel wat deining. Maar mogen we onszelf dan nu trots op de borst kloppen? Volgens De Standaard kijken we toch maar beter kritisch naar de cijfers. Zo blijkt de startersactiviteit niet met 50, maar met 32 procent is gestegen. Ook zijn er sommige landen niet opgenomen in de vergelijking, zoals Groot-Brittanië dat het nog beter doet als België. Ook ligt het absolute niveau van aantal starters lager dan in Nederland of de Verenigde Staten. Dus neen, helaas zijn we niet hét start-upwalhalla van Europa.
Belgische chocolademerk Callebaut lanceert online chocoladeschool
Barry Callebaut Group lanceerde deze week de ‘Chocolate Academy Online’, het eerste e-learning platform dat dag en nacht beschikbaar is voor chocoladeprofessionals. De Chocolate Academy telde al 21 fysieke vestigingen over de hele wereld, maar krijgt daar nu dus een online broertje bij.
Het online platform biedt zowel producten als diensten aan van het Belgische merk Callebaut, wereldleider in de productie van chocolade- en cacaoproducten van hoge kwaliteit. Je vindt er techniekvideo’s, chocoladecursussen en volledige recepten opgesteld door topchocolatiers. Ook wie geen chocolatier is, kan (gratis) toegang krijgen tot bepaalde onderdelen, waaronder interviews met chef en techniekvideo’s.
“Consumenten wereldwijd worden steeds verfijnder in hun smaak, en interesseren zich steeds meer in gastronomische chocolade. Chocolade vormt een spannende uitlaat voor creatieve energie en ondernemingsenergie, en we zien dat men wereldwijd die kans aangrijpt. Met de Chocolate Academy Online krijgen ambachtslieden en ondernemers overal toegang tot de docenten, middelen en Callebaut chocoladeproducten waarmee ze dat volgend niveau kunnen bereiken”, voegt Andrea Doucet Donida, Algemeen Directeur CAO, er nog aan toe.
Het online platform is overigens van Belgische makelij. Waeg, het Belgische digitale transformatie adviesbureau, stond van A tot Z in voor de bouw, het design en de ontwikkeling van de Chocolate Academy Online.
Chinees persagentschap introduceert virtueel AI-nieuwsanker
Zullen robots en AI onze jobs gretig opslokken? Daar bestaat nogal wat discussie over, maar zelfs nieuwslezers lijken niet immuun voor de robotkoorts te zijn. Het Chinese persangentschap Xinhua lanceerde namelijk een virtueel nieuwsanker, dat een evenbeeld is van Zhang Zhao, een gekend Chinees nieuwsanker. De AI-evenknie imiteert de echte presentator: hij kreeg dan ook dezelfde intonatie, lipbewegingen en gezichtsuitdrukkingen als die van de echte Zhao aangeleerd.
Zo’n AI-kloon is vooral interessant uit financieel standpunt, want die kan 24/7 beschikbaar zijn en op verschillende platformen of plaatsen tegelijk presenteren. Xinhua zal de AI-anker vooral inzetten op social media, zoals hun WeChat-account, maar ook op hun website en apps. Wie de virtuele nieuwsanker graag aan het werk ziet, kan dat hier: