Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Albert Heijn start proefproject met bezorgrobot
Op het afgelopen Digital Food congres in Amsterdam liet Albert Heijn de bezoekers kennismaken met hun nieuwste service: een bezorgrobot. Vanaf deze zomer zal die worden ingezet tijdens een proefproject in Nederland, meer bepaald op de High Tech Campus in Eindhoven. Studenten en campusmedewerkers kunnen via een app bij de lokale Albert Heijn-winkel hun bestelling plaatsen, die ze dus zelf niet hoeven af te halen.
Het blauwe gevaarge op drie wieltjes haalt momenteel nog maar een maximumsnelheid van 8 km/u. Het toestel, uitgerust met sensoren om ervoor te zorgen dat hij nergens tegenaan botst, is zelflerend en vindt autonoom zijn weg tot bij de klant aan de hand van een virtuele kaart. De robot is ontwikkeld door het Duits-Zwitserse TeleRail en kost tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Facebook geeft inzage in Belgische advertentie-uitgaven
Nooit eerder communiceerde Facebook rond advertentie-inkomsten die ze per land genereren. Althans, dat was in het verleden zo, want voor het eerst laat de jaarrekening van 2018 zien dat Belgische corporates in de tweede helft van vorig jaar gezamenlijk 41,4 miljoen euro spendeerden aan grote advertentiecampagnes op 's werelds grootste sociale netwerk. Het gaat om uitgaven van grote adverteerders, als die omvangrijke campagnes opzetten met de hulp van het Belgische verkoopteam van Facebook.
Wie die grote adverteerders dan wel zijn, wil Facebook niet kwijt, maar volgens marktonderzoeksbureau Nielsen zijn DPG Media (HLN), Procter & Gamble (Gillette) en D'Ieteren (Volkswagen) de 'big spenders'.
Niet onbelangrijk om weten: die 41,4 miljoen euro omzet (waarvan Facebook 1,5 miljoen euro brutobedrijfswinst overhoudt) is wel maar een fractie van het totale bedrag dat de Belgen jaarlijks uitgeven op Facebook. Meestal gebeurt dat via een gebruiksvriendelijke Facebook-advertentietool, zonder tussenkomst van de Belgische salesafdeling, wat maakt dat die inkomsten worden ingeboekt in Ierland en dus nergens op de jaarrekening van Facebook Belgium te bespeuren zijn.
Start-up van Elon Musk wil gedachten lezen via draden in de hersenen
Elon Musk is niet enkel bezig met elektrische wagens, ruimtevaart, futuristische tunnels en vlammenwerpers. Neuralink, een van de vele bedrijven waar de Amerikaanse tech ondernemer in zit, werkt al enkele jaren aan een toestel dat kleine draden gebruikt om neuroactiviteit te detecteren in de hersenen. Het doel is om het toestel in de toekomst in te planten bij verlamde mensen, zodat ze hun smartphone of computer kunnen bedienen.
De zogenaamde brain-machine interface van de start-up, opgericht in 2017, bestaat uit duizenden elektroden die veel dunner zijn dan het menselijk haar en die rechtstreeks in de hersenen kunnen worden geïmplanteerd. Deze elektroden geven hersensignalen door aan een AirPod-achtig apparaat dat achter het oor is gemonteerd en een draadloze verbinding kan maken met een app, zodat de gebruiker zijn of haar smartphone met de hersenen kan besturen.
Een belangrijke vernieuwing ten opzichte van bestaande technologie voor hersenimplantaten zijn de uiterst flexibele draden die Neuralink gebruikt. Die zorgen voor beduidend minder risico op hersenschade, en kunnen volgens Musk ook een pak sneller data overhevelen naar ons brein.
Neuralink voerde al heel wat experimenten uit met ratten en een aap en werkt daarvoor samen met wetenschappers van Stanford University. De aap was dankzij ingeplante neuroden in staat om via de hersenen een computer aan te sturen.
Testen op het menselijk brein zijn momenteel niet aan de orde. Daarvoor is het wachten op de goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). Musk heeft er alleszins goede hoop op hij daar volgend jaar mee kan starten, met de bedoeling om de levenskwaliteit van veel mensen te verbeteren. Bovendien kunnen we op die manier mensen alsmaar slimmer maken en moeten we het in de toekomst niet afleggen tegen zelflerende computers.
Barbie moet meisjes warm maken voor job in de ruimtevaart
Hoewel Barbie onlangs haar 60ste verjaardag vierde, staat ze nog steeds zeer ambitieus in het leven. Sinds afgelopen week mag ze nu de titel van astronaute afvinken op haar sowieso al indrukwekkende cv. De tijd dat Barbie nog op de catwalk liep, is al lang voorbij, maar wie had ooit durven denken dat ze nog een ruimtewandeling zou maken?
Speelgoedfabrikant Mattel, het bedrijf achter Barbie, sloeg onlangs de handen in elkaar met het Europees Ruimtevaartagentschap (ESA) om de beroemdste pop ter wereld in een nieuw jasje - of beter gezegd: astronautenpak - te steken. Deze unieke samenwerking maakt deel uit van het Barbie Dream Gap Project, een project dat meisjes wil warm maken voor een job in de ruimtevaart. Momenteel is slechts 15% van alle astronauten wereldwijd een vrouw en het blijft wachten op de eerste vrouwelijke astronaute die naar de maan vertrekt.
De makers kozen de Italiaanse Samantha Cristoforetti als rolmodel. Zij is tegenwoordig de enige actieve astronaute in Europa en na haar eerste ruimtevlucht Sojoez TMA-15M in 2014 werd ze de eerste Italiaanse vrouw in de ruimte.
Vrouwen maken minder kans op bedrijfswagen
Uit een studie van SD Worx en Antwerp Management School (AMS), in opdracht van de FOD Sociale Zekerheid en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ), blijkt dat vrouwen beduidend minder snel een bedrijfswagen aangeboden krijgen dan mannen, terwijl ze toch bij hetzelfde bedrijf werken.
Hoewel nog steeds veel mensen een eigen auto aanschaffen, beschikt 17 procent van de Belgische werknemers over een bedrijfswagen. Toch genieten mannelijke werknemers vaker dit voordeel dan hun vrouwelijke collega’s. Terwijl minder dan 12% vrouwelijke werknemers een firmawagen heeft, is dit voor mannelijke werknemers bijna 15%.
Bij vrouwen wordt dit vaak gecompenseerd met een alternatieve mobiliteitstoeslag zoals een fietsvergoeding of andere subsidie om met de eigen wagen naar het werk te reizen. Dat is best opmerkelijk, aangezien deze alternatieve vergoedingen doorgaans minder waard zijn dan de prijs van een bedrijfswagen.