Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar, om welke reden ook, je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Rode Duivels minder hot op sociale media
In vergelijking met het vorige wereldkampioenschap in 2014 is de Rode Duivels-gekte op sociale media dit jaar een pak minder groot. Coosto, Nederlands marktleider in social media management software, berekende dat het aantal social media-uitingen over onze nationale ploeg in de aanloop van het huidige WK in Rusland nog maar 80,7% was in vergelijking met 2014, toen de Duivels zich voor het eerst in 12 jaar nog eens kwalificeerden voor een groot toernooi. Het feit dat deze dalende trend ook al zichtbaar was in 2016 (EK in Frankrijk) en zich zich nu verder doorzet, wijst mogelijks op een zekere mate van gewenning.
Het vertrouwen van de Belgen is dan weer wel toegenomen: 9,3% (tov 5,6% vier jaar geleden) laat op social media weten te geloven in een wereldtitel voor ons land. Vreemd genoeg zijn we toch kritischer in onze online-uitlatingen, want in vier jaar tijd is de positiviteit gezakt van 73% naar 61%. Vooral bondscoach Roberto Martínez moet het daarbij ontgelden. Het volledige onderzoeksrapport vind je hier.
UGent tipt Spanje als grootste kanshebber om WK te winnen
Spanje is de te kloppen ploeg op het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Dat is althans de conclusie van de vakgroep Toegepaste Wiskunde, Informatica en Statistiek aan de Universiteit van Gent, op basis van een uitvoerige data-analyse die zij samen met hun Duitse collega-onderzoekers van de Technische Universiteit van Dortmund en München deden.
Voor dit academisch onderzoek werden de uitslagen van de interlands uit de laatste acht jaar onder de loep genomen, aangevuld met een overvloed aan andere data: zoals het Bruto Buitenlands Product (BPP) van elk land, het bevolkingsaantal, het thuisvoordeel voor het gastland of het aantal spelers dat bij dezelfde club speelt, de gemiddelde leeftijd van het nationale team, de jaren ervaring van de bondscoach, enzovoort. Er werden verschillende machine-learning methodes toegepast opdat de voorspellingen zo accuraat mogelijk zouden zijn.
In percentage uitgedrukt hebben de Spanjaarden 17,8% kans om op 15 juli de World Cup in de lucht te mogen steken. De rest van de top vijf ziet er als volgt uit: Duitsland (17,1% kans), Brazilië (12,3%) en Frankrijk (11,2%) en -jawel- België (10,4%).
Volgens hetzelfde onderzoek trekt Duitsland 'in het meest waarschijnlijke toernooiverloop' aan het langste eind, na winst in de finale tegen Brazilië, en sneuvelen onze Rode Duivels in de kwartfinales. Maar Spanje heeft dus een grotere kans om het WK te winnen omdat hun parcours veel makkelijker is en ze op weg naar de finale minder moeilijke tegenstanders tegenkomen.
Volgens 80% van de Belgische CEO’s zal AI meer jobs creëren
Naar jaarlijkse gewoonte peilde KPMG bij 1.300 CEO’s van grote bedrijven over de hele wereld naar de belangrijkste opportuniteiten en uitdagingen van artificiële intelligentie. Maar liefst 80% van de Belgische CEO’s - die voor het eerst ook werden bevraagd - is ervan overtuigd dat AI meer jobs zal creëren dan er doen verdwijnen. In de rest van de wereld ligt dat percentage een pak lager: 62%.
Bijna de helft van de Belgische bedrijfsleiders vreest dat zijn onderneming ooit het slachtoffer wordt van een cyberaanval. Slechts één op drie denkt dat zijn of haar bedrijf daar vandaag onvoldoende tegen gewapend is. Het integrale KPMG-rapport ‘The Changing Landscape of Disrupting Technologies’ kan je hier lezen.
Weet Facebook op welke partij je gaat stemmen?
Universiteit Antwerpen lanceerde deze week een tool die aan de hand van jouw Facebook likes je kiesgedrag voorspelt. Volgens de onderzoekers heeft hun model het in 75% van de gevallen juist of je eerder links of rechts bent. De helft van de keren wist de tool te voorspellen welke politieke partij je voorkeur heeft. De onderzoekers menen mensen te willen laten nadenken over hun Facebook-gedrag. Vorige week riepen De Tijd en VRT NWS ook al op om mee te werken aan hun onderzoek rond politieke Facebook-advertenties.
Ondertussen doken daarover al de eerste kritische geluiden op. “Met twee onderzoeken dragen de Vlamingen in één adem een hele hoop informatie over henzelf en hun vrienden, over naar overheidsinstellingen die deze informatie tien jaar zullen bewaren. Niets kan ons garanderen dat we binnen tien jaar niet in een compleet andere politieke situatie zitten. Eentje waarbij we veel minder vertrouwen kunnen hebben in de goede intenties van de overheid”, meent digitaal marketing-experte Lien De Leenheer in een blogpost.
De Airbnb van parkeren: Parkpnp
Wie heeft er nog nooit hopeloos rondjes gereden, in de hoop dat er toch ergens een parkeerplekje vrijkomt? Daar wil het Ierse Parkpnp iets aan veranderen. Het concept werkt hetzelfde als Airbnb, maar dan met parkeerplaatsen. Wie een plekje op overschot heeft in het centrum van grote steden of nabij populaire locaties zoals het Sportpaleis, kan dat via het platform verhuren.
Het Belgische chapter wordt gerund door William Detry en Victor Boels, die met Sharemypark al eerder een gelijkaardig concept in de markt hadden gezet. Nu besloten de twee start-ups de krachten te bundelen om ervoor te zorgen dat het (ver)huren van particuliere parkeerplaatsen ook in België een hit wordt.