Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Gentse start-up uman.ai haalt half miljoen euro op
De Gentse start-up uman.ai heeft een kapitaalronde van 500.000 euro succesvol kunnen afronden. Naast een nieuwe kapitaalinjectie van imec.istart (via het acceleratieprogramma waaraan het één jaar jonge bedrijf deelneemt) en Skyhaus (moederbedrijf van o.a. ML6, waaruit uman.ai als spin-off is ontstaan), doet nu ook Roel Naessens (ex-Google) zijn duit in het zakje. Daarbovenop kan uman.ai rekenen op een innovatiesubsidie van VLAIO.
Met een AI-gedreven kennisplatform, gebaseerd op deep learning algoritmes, brengt uman.ai de vaardigheden van alle medewerkers van een bedrijf in kaart en krijgt men op die manier een goed overzicht van alle aanwezige kennis en competenties binnen de organisatie.
“Het feit dat imec.istart en Skyhaus als originele investeerders opnieuw investeren, betekent dat ze geloven in ons verhaal en ons product”, zegt co-founder Charles Boutens. “We merken dat er nood is in de markt en dat ons product een oplossing biedt. Nu komt het erop aan om ons platform verder te ontwikkelen en een sterke go-to-marketstrategie op poten te zetten. Met Roel Naessens (die ruim 11 jaar voor Google werkte; nvdr) aan boord hebben we hiervoor alvast de juiste man op de juiste plaats.”
2. Ruim 6 op 10 Belgische managers ziet positieve impact van nieuwe technologieën op de werkvloer
De digitale transformatie heeft altijd al af te rekenen gehad met een negatieve connotatie, aangezien heel wat werknemers vrezen dat artificiële intelligentie hun job zal overnemen.
Uit recent onderzoek van rekruteringsbureau Robert Half blijkt echter het tegenovergestelde: 56% van de bevraagde managers verwacht dat nieuwe technologieën netto voor méér vaste jobs zullen zorgen in 2020, en 35% denkt dat er ook meer tijdelijke jobs zullen zijn in het bedrijf. Nieuwe technologieën zorgen bovendien niet alleen voor meer jobs, 34% van de respondenten merkt een toegenomen retentie bij hun werknemers.
Maar liefst 64% gelooft ook sterk in een positieve impact van nieuwe technologieën op de bedrijfscultuur, terwijl 18% er eerder neutraal tegenover staat. Toch communiceert nog steeds maar een minderheid over de implementatie van nieuwe technologie naar de werknemers. Eén op vier (23%) geeft aan dat ze de adoptie van nieuwe technologieën vooral stimuleren door de voordelen van technologieën duidelijk uit te spreken. Eén op vijf (21%) managers zegt werknemers aan te moedigen om minder taak-georiënteerd te werken en meer te innoveren en experimenteren op het werk. Eén op de zes respondenten zegt skills audits uit te voeren bij hun werknemers.
Tenslotte zien Belgische managers ook heel wat voordelen voor hun eigen job, zoals een hogere persoonlijke productiviteit, flexibeler werk en het nemen van snellere, meer datagedreven beslissingen.
3. Uber krijgt nieuw Europees hoofdkwartier in Amsterdam
De afgelopen jaren groeide Uber razendsnel. Het internationale hoofdkantoor, sinds 2012 gevestigd in Amsterdam, ging sinds 2017 van 400 naar 1.500 werknemers en is dus toe aan een nieuwe locatie, meldt persagentschap Bloomberg.
Vanaf 2022 trekt de Amerikaanse taxideeldienst naar het monumentale Tripolis-complex, gelegen op de prestigieuze Zuidas in Amsterdam, hét zakendistrict van de Nederlandse hoofdstad, waar het tweederde van de totale oppervlakte (45.000m2) zal huren. Er is plaats voorzien is voor maar liefst 3.000 werknemers.
4. Start-ups creëren gemiddeld meer jobs dan kmo’s
De impact van start-ups op de werkgelegenheid wordt stevig onderschat. Uit een bevraging van accelerator Start it @KBC blijkt dat bij een start-up gemiddeld 4,8 werknemers in dienst zijn, daar waar een kmo volgens cijfers van de Europese Commissie gemiddeld 2,5 man tewerkstelt. Amper 1,4 % van de start-ups bestaat uit één persoon -de oprichter- terwijl Unizo aangeeft dat 88 procent van de Belgische kmo’s een eenmanszaak is. Start-ups blijven ook nieuwe jobs creëren en geven aan het komende jaar hun team met gemiddeld twee extra aanwervingen te zullen versterken.
Betalende klanten zijn voor een start-up nog altijd de meest duurzame vorm van financiering
De ruim 150 start-ups die deelnamen aan de rondvraag realiseerden sinds de opstart samen al voor 83,9 miljoen euro aan sales. Dat komt neer op een gemiddeld verkoopcijfer van 540.000 euro per start-up. “Betalende klanten zijn voor een start-up nog altijd de meest duurzame vorm van financiering”, weet Lode Uytterschaut, founding CEO van Start it @KBC. “Start-ups die investeerders willen aantrekken, hebben bovendien een serieus voordeel als ze met de verkoopcijfers in de hand kunnen bewijzen dat er een markt is voor hun producten of diensten.”
“De overheid zou die verkoop verder kunnen stimuleren, liefst in de vorm van een steunmechanisme dat het risico voor klanten verzekert”, vult Tom Simonts, Senior Financial Economist bij KBC aan. “Zo zullen meer bedrijven en consumenten de sprong wagen om te kopen van een start-up, zonder zich zorgen te moeten maken over eventuele latere leveringen of dergelijke… Met zo’n steunmechanisme zet je nog meer de turbo op de economische waardecreatie.”
Ruim 165 miljoen euro haalden de bevraagde start-ups samen al op aan investeringsgeld. Er zijn uiteraard uitschieters - zij die puur met eigen geld groeien of bijzonder hoge bedragen ophaalden - maar de gemiddelde start-up haalde voor bijna 450.000 euro aan extern kapitaal op. Risicokapitaal blijkt bij de start-ups de belangrijkste vorm van externe financiering. Opvallend is wel dat bijna alle start-ups (83%) eerst al andere investeringen hadden aangetrokken alvorens ze risicokapitaal binnenhaalden. Die eerste investeringen kwamen meestal van de overheid (VLAIO, Innoviris, ...) in de vorm van subsidies.
5. Guy Gelaude (ex- Google) versterkt management NedWorks
Guy Gelaude (Partner Lead Google België) zal het management van NedWorks versterken als nieuwe Chief Strategy Officer. Deze move komt niet geheel onverwacht aangezien Gelaude, samen met NedWorks, één van de drijvende krachten is achter Digital Masters Academy, een programma dat meer dan 5.000 schoolverlaters de kans geeft om hun eerste werkervaring op te doen in digitale marketing.
Waar het bij Google gaat over het universeel toegankelijk maken van informatie, wil NedWorks professionals inspireren en verbinden
“Het lijkt alsof Google en NedWorks ver van elkaar staan, maar eigenlijk is dat niet zo”, verduidelijkt Gelaude. “Beide bedrijven focussen zich op de digitale sector, hebben die entrepreneurial mindset, zijn ambitieus, en beschikken alletwee over een missie die maatschappelijk relevant is. Waar het bij Google gaat over het universeel toegankelijk maken van informatie, wil NedWorks professionals inspireren en verbinden.”
Bij Google was hij als Partner Lead, met zijn 10 jaar ervaring, een vaste waarde voor partners en klanten. Bij NedWorks, waar Guy Gelaude op 1 maart 2020 aan de slag gaat, zal hij zich vooral toespitsen op het begeleiden van bedrijven in hun digitale groei, en het inzetten van talent.