Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Samsung ontwikkelt verticale tv voor millennials
Met een 43-inch tv die speciaal is ontworpen voor verticaal gebruik, hoopt producent Samsung om de millennials, die zoals bekend een nieuwe generatie televisiekijkers vormen, voor zich te winnen. Jongeren zijn vergroeid met hun smartphone, en gebruiken die dus ook om allerhande filmpjes te bekijken.
Dankzij The Sero, zo heet het nieuwste toestel van Samsung, worden de verticale video’s voor mobile devices nu ook perfect weergegeven op een televisiescherm, dus zonder die vervelende zwarte balken aan weerszijden, waardoor het lijkt het op een ultragroot smartphonescherm.
De verticale tv’s, die voor alle duidelijkheid ook nog altijd naar een horizontale positie gekanteld kunnen worden, zijn vanaf eind mei in de winkel verkrijgbaar, voorlopig enkel in Zuid-Korea. Prijskaartje: net geen 1.500 euro.
Over 50 jaar meer dode dan levende Facebook-gebruikers?
Op basis van de VN-cijfers over de gemiddelde, mondiale levensverwachting berekenden onderzoekers van het Oxford Internet Institute dat aan het einde van deze eeuw (tegen 2100) minstens 1,4 miljard Facebook-leden overleden zullen zijn.
In dat scenario en rekening houdend met de jaarlijkse groei (+13%) van het aantal Facebook-gebruikers, zou 's werelds grootste sociale netwerk in 2070 net geen 5 miljard profielen van overleden personen tellen. Meer dan dat er op dat moment levende Facebook-gebruikers zullen zijn.
De vraag die de wetenschappers daarbij opwerpen, is: wat doet Facebook met al die data van haar overleden gebruikers? En wel om volgende reden: “Nooit eerder in de geschiedenis werd zo'n uitgebreid archief van menselijk gedrag en cultuur verzameld op één plaats”, verduidelijkt David Watson, kandidaat-doctorandus aan de Universiteit van Oxford. “Daarom is het uitermate belangrijk dat we er zeker van zijn dat de toegang tot al die historische data niet beperkt blijft tot één enkel winstgevend bedrijf. Facebook is een schatkamer voor sociologen, gedragspsychologen, cultuurwetenschappers en historici. Het is cruciaal dat de volgende generaties gebruik kunnen maken van ons digitaal erfgoed opdat ze hun eigen geschiedenis beter zouden kunnen begrijpen.”
Start it @KBC, VITO, Agoria en Sirris lanceren ondersteuningsproject voor circulaire economie
Een circulair businessmodel ontwikkelen is niet simpel: het vraagt om een gestructureerde procesaanpak die verder gaat dan het product en die ondernemers snel moeten testen en voortdurend moeten bijsturen. Dat zijn de belangrijkste bevindingen van Expeditie Circulair, een samenwerking tussen Start it @KBC, VITO, Agoria en Sirris. Het proefproject duurde een jaar en is een stap naar het uitbouwen van een ecosysteem om circulaire ondernemers te ondersteunen en de circulaire economie aan te zwengelen. Vier bedrijven stapten mee in Expeditie Circulair: More (een start-up binnen Start it @KBC die stukadoorafval verwerkt tot interieurproducten), ETAP (verlichting), Out Of Use (recyclage van ICT- en elektrisch/elektronisch afval) en HaTwee (poedercoating).
Te veel circulaire ondernemers staren zich blind op het product, terwijl een circulair model evengoed gaat over afval, over transport, over opslag, over uitstoot,…
“Expeditie Circulair heeft als ambitie om duurzaamheidsimpact én economische impact te realiseren”, verduidelijkt Jeroen Gillabel, projectleider voor VITO. “Ons doel was om van de vier bedrijven echte voorlopers in hun sector te maken, door een kantelpunt te realiseren in de versnelling van hun circulair businessmodel. Maar het opzet van Expeditie Circulair overstijgt de bedrijven die deelnamen aan het experiment. We willen ook de ondersteuners in de circulaire economie structureel verbinden. Zodat we meer inzicht krijgen in de procesmatige aanpak van circulaire modellen, en zodat we bedrijven met circulaire ambities een breed en toegankelijk netwerk kunnen aanbieden.”
Het proefproject levert een aantal belangrijke lessen op voor circulaire ondernemingen. “Het is duidelijk gebleken dat het ontwikkelen van een innovatief circulair businessmodel géén standaard R&D-project is”, zegt Dirk Lievens, die voor accelerator Start it @KBC het experiment begeleidde. “Het is cruciaal om de aannames in het circulair model snel te testen, om snel met klanten en andere stakeholders te praten om een idee te krijgen van de haalbaarheid. Daar wacht je beter niet mee tot de circulaire oplossing al op punt staat.”
“Een gestructureerde procesaanpak biedt houvast en zorgt voor het noodzakelijke overzicht. Dat proces overstijgt ook het product. Te veel circulaire ondernemers staren zich blind op het product, terwijl een circulair model evengoed gaat over afval, over transport, over opslag, over uitstoot,…”
Dit is de meest ondernemende kleuterklas van Vlaanderen
Afgelopen weekend werden de Vlajo Awards 2019 uitgereikt in Walibi. Daarmee wil Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) jonge beloftevolle ondernemers in de kijker zetten. Zo werden er awards uitgereikt aan enkele universiteits- en middelbare studenten, maar ook een klas uit het lager onderwijs en zélfs een kleuterklas werden in de bloemetjes gezet. Zo werd VBS De Kleine Prins uit Abele/Poperinge uitgeroepen tot meest ondernemende kleuterklas van Vlaanderen. Een echte onderneming runnen de kleuters nog niet, maar ze werden met de prijs beloond omdat ze van een emmer heel wat meer wisten te maken dan gewoon een emmer. Zo verzamelden ze er onder andere afval mee en gebruikte ze het als badje voor hun poppen.
Zes enthousiaste leerlingen uit het vijfde middelbaar ASO Economie uit de Sint-Ludgardisschool in Merksem kregen dan weer de prijs voor Mini-onderneming van het Jaar. Met Funimal ontwikkelden ze een educatief kaartspel waarmee kinderen en anderstaligen op een speelse manier Nederlands kunnen leren. IZI-Fit, waar 5 studenten Handelswetenschappen van de UHasselt achter zitten, werd dan weer bekroond tot Small Business Project van het Jaar. Dat is een innovatieve meegroeiromper die je kan aanpassen in de lengte en breedte, waardoor de romper past voor een baby van vier tot twaalf maand.
Antwerpse Poppy duikt nu ook op in Brusselse straatbeeld
Sinds deze week vind je het autodeelplatform Poppy niet enkel in Antwerpen, maar ook Brussel. Het vervangt de voormalige autodeeldienst Zipcar. Goedgekeurde Zipcar-gebruikers worden automatisch overgezet naar Poppy. Ze hoeven enkel de Poppy-app te downloaden en kunnen dan inloggen met dezelfde gegevens. Poppy zal in Brussel met 100 wagens starten: 50 volledig elektrische Volkswagen e-Golfs en 50 hybride Audi A3 g-trons die op aardgas rijden.
Poppy in Brussel gebruiken gaat volgens hetzelfde principe als in Antwerpen: gebruikers kunnen een wagen vinden, reserveren en openen via de Poppy-app. Betalen doe je per minuut: 0,33 euro om te rijden en 0,10 euro wanneer je geparkeerd bent en je je auto wenst te behouden. Onderhoud, opladen en tanken, verzekering en parkeertickets zijn allemaal inbegrepen bij de prijs per minuut. De homezone van Brussel werkt net zoals die van Antwerpen volgens het free-floating principe: je kan de wagen eender waar in de zone achterlaten. Je kan ook van Brussel naar Antwerpen rijden en de auto daar achter laten, en omgekeerd.
“Een eigen wagen bezitten zou snel verleden tijd moeten worden in steden zoals Brussel. We moeten ons transport, onze wagens, fietsen en steps delen. Ik ben blij dat Poppy deel zal uitmaken van die toekomst”, verkondigde Pascal Smet, Brussels Minister van Mobiliteit en Openbare Werken