Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je het gesprek gaande kan houden tijdens een volgende netwerkmoment.
Facebook-gebruikers kunnen binnenkort tijdslimiet instellen
Facebook pakt binnenkort uit met een opvallende feature die gebruikers laat zien hoeveel tijd ze in de voorbije zeven dagen op ‘s werelds meest gebruikte sociale netwerk hebben doorgebracht. Ook het gemiddeld aantal gespendeerde minuten per dag wordt zichtbaar via de nieuwe ‘Your Time on Facebook’ feature. Bovendien kan iedereen voor zichzelf een dagelijkse limiet instellen en krijgt men een herinnering van zodra die is bereikt.
Eerder raakte bekend dat Instagram, eveneens eigendom van Facebook, werk maakt van een soortgelijke feature. Net als Google als Apple trouwens, ook zij zullen in hun nieuwe besturingssystemen een dergelijke tijdsindicatie voorzien.
Zijn Tesla-wagens wel brandveilig?
Bij twee ongevallen met Tesla’s vlogen de autobatterijen meerdere keren vanzelf in brand. Bij een daarvan gebeurde dat zelfs vijf dagen na het accident. Bij het andere incident vielen twee doden en raakte één iemand zwaargewond. Twee opmerkelijke voorvallen die heel wat vragen doen rijzen over de brandveiligheid van Tesla-auto’s. Daarom besloot National Transport Safety Board (nationale verkeersautoriteit in de VS, nvdr.) een onderzoek te starten.
Net zoals de meeste andere fabrikanten van elektrische auto's gebruikt Tesla lithium-ion batterijen. Het nadeel van die batterijen is dat ze spontaan in brand kunnen vliegen als ze beschadigd zijn, wat hier dus het geval was. Tesla zelf wil echter benadrukken dat het brandgevaar van elektrische auto's een pak kleiner is dan bij auto's met een benzine- of dieselmotor.
Instagram is 100 miljard dollar waard
Mocht Instagram niet aan Facebook verkocht geweest zijn, dan zou het nu 100 miljard US dollar waard zijn. Dat berekenden enkele Bloomberg-analisten. Facebook kocht de app in 2012 voor een honderdste van dat bedrag. Een goede zet, zo blijkt, want Instagram zou volgens voorspellingen verantwoordelijk kunnen zijn voor zo’n 16 procent van de totale omzet in 2018. De populaire fotobewerking app heeft dankzij zijn jonge gebruikers momenteel een interessantere doelgroep dan Facebook zelf.
Hier is de elektrische deelstep
Vandaag maakt Troty haar intrede in Brussel: ze plaatsen er vijftig elektrische deelsteps. Je kan er tot 25 kilometer per uur halen. Volgens de oprichters zijn de steps ‘ideaal om de laatste loodjes in je traject mee af te leggen’. De steps werken via een free floating-model. Je mag je step dus achterlaten waar je maar wil - binnen de afgebakende zone uiteraard. Die zone bevindt zich nu tussen Elsene, Etterbeek en Brussel zelf. In 2019 zou je de Troty-step ook terug kunnen vinden in Antwerpen, Gent en Mechelen.
Europese Tesla-fabriek komt er wellicht in Duitsland
Duitsland ligt in poleposition voor de bouw van de eerste Europese Tesla-fabriek. Zo liet topman Elon Musk onlangs verstaan via Twitter. “Aan de Duits-Franse grens en dicht bij de Benelux-landen is misschien de meest logische keuze”, tweette hij op 19 juni.
“Sinds in het najaar van 2016 het nieuws bekend raakte dat de elektrische autofabrikant vermoedelijk in 2020 een gigafactory op Europese bodem wil opstarten, deden verschillende landen hun stinkende best om in de gunst te vallen: Spanje, Tsjechië, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en ook België werden genoemd als mogelijke locaties. Maar nu lijken onze Oosterburen dus aan het langste eind te trekken. Momenteel heeft Tesla nog geen eigen productievestiging in Europa, in Tilburg wordt enkel de eindassemblage gedaan van Model S en X. De Europese hoofdzetel van Tesla blijft hoe dan ook in Amsterdam.