Van 25 tot 28 september 2017 was er in Boston het grootste inbound marketing event ter wereld: Inbound 2017, georganiseerd door HubSpot. Keynote speakers waren onder andere Brené Brown, Michelle Obama en John Cena. Glenn Jones, digital business strateeg van het Vlaamse inbound marketingbureau e-boost was erbij. Een zeer sterk naar voor geschoven onderwerp tijdens Inbound 2017 is de grote impact die Facebook Messenger en artificiële intelligentie zullen hebben op conversie doorheen de buyer’s journey.
Wat maakt Facebook Messenger zo belangrijk in dit verhaal?
Sinds deze zomer heeft Facebook meer dan 2 miljard gebruikers, en deze blijven maar wat graag binnen de Facebook ervaring om met elkaar te communiceren. Facebook Messenger heeft dan ook de kaap van 1,2 miljard gebruikers overschreden. 11 procent van de wereldpopulatie gebruikt Messenger maandelijks.
Bovendien is Facebook Messenger al lang veel meer geworden dan een medium waarmee je persoonlijke berichten stuurt naar je vrienden of familie. Zo heeft ook de bedrijfswereld heeft Facebook Messenger omarmd. Zo’n 60 miljoen bedrijven zetten nu al Messenger in om relaties op te bouwen met hun doelgroep. Dat levert maandelijks 2 miljard berichten op die worden verstuurd tussen bedrijven en potentiële klanten. Het mag duidelijk zijn: het gebruik van Facebook Messenger is een enorme opportuniteit voor elke marketeer, ook B2B. Meer interessante cijfers rond het gebruik van Facebook Messenger vind je hier.
Waar past Facebook Messenger dan in de buyer journey?
Laat ons dit met een voorbeeld bekijken. Zo ziet een inbound Facebook campagne er uit:
1. Top of the funnel - aantrekken
Het doel in deze eerste fase is het aantrekken van kwalitatieve gebruikers. Je doelgroep op een organische manier bereiken is niet altijd evident, en Facebook zal dit ook allesbehalve stimuleren. Er is natuurlijk de optie je Facebookpost te promoten. Dit lijkt hier wat dubbel omdat inbound nu net staat voor het aantrekken van kwalitatieve gebruikers en juist niet voor adverteren. Maar, als je enkel binnen een Facebook platform wil werken is dit wel de manier om resultaat te bekomen.
We betreden een grijze zone, maar aangezien we als doel hebben kennis te delen met potentiële klanten, veel meer dan een product of dienst te promoten, kan dit nog aanzien worden als inbound. Video is hier the way to go om te kwalificeren. Het doel is geen klik, maar betrokkenheid.
Nu kun je bepalen dat als Facebookgebruikers je video tot een bepaalde lengte bekijken dit echt relevante gebruikers zijn. De kwaliteit van deze groep gebruikers ligt een stuk hoger dan wanneer je de standaard targetting van Facebook gebruikt.
Tip: video's tot 2 minuten doen het zeer goed!
2. Middle of the funnel - converteren
Via Facebook retargeting bereik je deze kwalitatieve gebruikers met een sterk content offer zoals een ebook, whitepaper,... Je levert dus interessante inhoud en hulpvolle informatie aan een doelgroep die eerder al interesse toonde.
Dankzij de hoge kwaliteit van je remarketing list meten we een conversie van wel 32 procent. De kost per lead wordt heel wat efficiënter, ongeveer 5 keer minder! En de kost per Marketing Qualified Lead (MQL) tot 4 keer lager.
3. Bottom of the funnel - afsluiten
Afsluiten gebeurt dikwijls met de vraag naar persoonlijk contact. Veelal zetten we over de hele buyer journey e-mail in om leads te nurturen, maar aangezien mensen graag binnen de Facebook omgeving blijven is Messenger hier een sterk kanaal.
Het fantastische is dat tools zoals HubSpot je volledige chatconversaties opnemen in je CRM, bij alle overige vormen van communicatie met dit contact. HubSpot heeft gemeten hoe waarschijnlijk het is dat iemand die contact opneemt via chat uiteindelijk klant wordt. Hun cijfers vertelden ons 20 procent, wat zeer sterk is.
While the trend towards messaging was obvious , the key question remained how we could make it work for our customers. - Bradford Coffey, Chief Strategy Officer at HubSpot
Facebook Messenger en AI binnen Marketing Automation
Mails kunnen 24/7 automatisch worden verstuurd, hoe zit dat met chat? Moeten we nu 24/7 beschikbaar zijn? Dat wordt het boeiende aan dit verhaal. We zetten in op chatbots, chattende robots, geautomatiseerde gesprekspartners dus. Ik heb ze op dit moment zelf al ervaren en ze zijn echt sterk. Geen mens kan zo snel informatie geven als een chatbot, op zo'n gestructureerde manier en het is nog fun ook. En dat allemaal via de app die op bijna elke smartphone staat... Facebook Messenger.
Dat is ook waar artificiële intelligentie (AI) er aan te pas komt. HubSpot heeft een acquisitie gedaan van Motion.AI waardoor je chatbot zelflerend is en continu verbetert. Dit wordt een sterke aanvulling op de lead nurturing die vandaag vooral met e-mail gebeurt.
Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat consumenten meer en meer gaan vertrouwen op chatbots om hen informatie te geven, oplossingen te helpen zoeken en zelfs voorstellen te doen voor aankopen. 47 procent zou er voor open staan iets te kopen via een chatbot.
We verwachten dan ook dat Facebook Messenger sterk zal gepromoot worden door bedrijven, wat de impact alleen maar zal versterken.
Be prepared…
We zetten met Facebook Messenger, chatbots en artificiële intelligentie opnieuw een stap dichter naar je klant van morgen, door wanneer zij het willen naar hen toe te komen en te helpen met exact datgene waar ze nood aan hebben. Wees de eerste om hierop in te spelen.
Today, the way folks communicate externally is shifting towards messaging. Large companies manage these via live chats with an army of employees responding in real time. Few companies can pull that off. - Bradford Coffey, Chief Strategy Officer at HubSpot