Bron foto: Shutterstock
Growth hacking. Mooie, catchy term. Maar wat is het voor een dier? En wat kan je er mee vanuit een inbound marketing automation programma? Dit artikel zocht naar het antwoord. De conclusie is opvallend: inbound marketing automation is een duurzame manier om groei te realiseren. Met een hackje links en rechts, dat ook. Hack that growth.
Wat is Growth hacking?
Na aardig wat over growth hacking gelezen te hebben, lijkt het eerst en vooral al duidelijk dat het geen vervanger van de marketeer is. Laat staan beter of slechter. Een aanvulling en anders, dat wel. Maar wat maakt hem anders? Het woord is aan Sean Ellis, bedenker van de term.
"Every decision that a growth hacker makes is informed by growth. Every strategy, every tactic, and every initiative, is attempted in the hopes of growing. Growth is the sun that a growth hacker revolves around." – Sean Ellis, the one who coined the phrase.
Marketeers hebben in wezen ook die functie. Alleen de weg naar groei, die is wat anders. Growth hacking is een interessante trend als je over internet-based bedrijven spreekt. Het lijkt vooral daar relevant en aan de orde. De growth hacking cases bij uitstek zijn dan ook Dropbox, AirBnB, … Steevast ook case studies die het hebben over het genereren van gratis “users” (van software). Groeien in gratis user-base is nu nog net ietsje laagdrempeliger dan de activiteiten waar de meeste bedrijven het moeten van hebben. Maar goed. Growth hacking is ook verder relevant voor andere type bedrijven.
De silo’s doorbreken, dat is ook growth hacking
Historisch zijn organisaties zo gegroeid dat ze zich in departementen organiseren. Wanneers ontwikkelaars iets bouwen moeten marketeers dit in de markt zetten. Maar dat is uiteraard lastig.
Growth Hackers zouden hier vlotter moeten toe in staat geacht worden. Ze slaan bijvoorbeeld moeiteloos de brug tussen de API en de customer experience van het product waar ze rond “growth hacken”. Volgens deze afbeelding bevindt growth hacking zich dan ook op de intersectie van creatieve marketing, automatisatie en data. Laat dat nu ook net enkele cruciale recepten zijn van inbound marketing automation.
- Experimentele mindset en data-gedreven werken: is een cruciale pijler in inbound marketing waarbij men bijvoorbeeld de performantie van de content meet een bijstuurt.
- Creatieve marketing: zonder creatieve content marketing-insteken zal inbound marketing automation niet veel resultaten genereren.
- Automation en engineering: met inbound automation neem je de klant via geautomatiseerde processen steeds verder mee in het aankoopproces.
Waar zit het verschil dan?
Inbound marketing staat voor duurzaam, growth hacking voor snelle tricks?
Het lijkt me dat het grote onderscheid is dat growth hackers menen op heel korte termijn bijzondere resultaten te kunnen boeken. En dat vooral met enkele technologische tricks. Een beetje magisch getover, zo lijkt het soms wel.
Het klopt dat marketeers vandaag de nodige technische skills moeten hebben. Dat erkend uiteraard ook de “inbound-school”. Maar deze methode lijkt meer de focus te leggen op klanten begrijpen en dienen. Vanuit die context worden producten en diensten op de markt gezet. Met content, met klanten service, met product innovatie, …
Al bij al lijkt inbound dus een holistischere en duurzamere marketingaanpak te zijn. De relevantie lijkt ook hoger bij een bredere waaier van organisaties en merken.