SocialExpress is een nieuw concept, bedacht door Ivo Minjauw en ontwikkeld door een enthousiast team van ervaren en minder ervaren ondernemers. De focus ligt op het real-time rapporteren van wat zich afspeelt op social media. Die informatie komt dan bij de juiste persoon terecht, vaak zonder tussenkomst van een conversation manager. Het verhaal van een initiatief, geboren in Vlaanderen, vorm gekregen in Amsterdam tijdens Startupbootcamp Amsterdam…

Ivo, Niels en Arjan, willen jullie ons het concept van SocialExpress toelichten?

Ivo: Tuurlijk. SocialExpress is een web applicatie die ervoor zorgt dat managers in real-time op de hoogte gebracht worden van wat zich afspeelt op social media. De manier waarop dit wordt weergegeven, zorgt ervoor dat managers de informatie begrijpen. De meer technische rapporten van conversation managers of communicatieverantwoordelijken zijn voor managers vaak moeilijker verstaanbaar en komen bovendien meestal pas veel te laat na de feiten bij hen terecht . Wij voorzien hier dus een automatische en vooral gerichte oplossing.

Kan je hiervan een concreet voorbeeld geven uit de praktijk?

Ivo: Stel je een luchthaven voor, waar iemand zijn bagage verliest. De persoon die zijn bagage verloren heeft, zou dit kunnen tweeten en de verantwoordelijke bij de verloren voorwerpen zou dit ook wel willen weten, maar die informatie blijft meestal hangen bij webcare. Het zou handig zijn, mochten berichten rond verloren voorwerpen, een niet werkende lift, slechte behandeling van klanten, … bij de juiste persoon terecht komen op een moment dat men nog actie kan ondernemen.

Daarnaast proberen veel webcare/PR departementen de product verantwoordelijken binnenin het bedrijf dagelijks of wekelijks te briefen met relevante conversaties over hun producten of diensten. Dit is zeer tijdsbestendig.Wij automatiseren dit lastige proces.

Social Express on Demo Day from Jonathan Marks on Vimeo.
Ivo Minjauw presenteert Social Express voor 400 investeerders op de Demo Day van Startup Bootcamp Amsterdam

Hoe is het idee ontstaan?

Ivo: Het idee is ontstaan tijdens mijn stage vanuit een besef dat grotere bedrijven vaak niet vlot met social media omgaan. Allereerst heb ik een marktonderzoek gedaan bij enkele grote Belgische ondernemingen. Ik heb ook inspiratie gehaald uit bestaande oplossingen zoals Radian6, TwitSpark (Davy Kestens), Engagor (Folke Lemaitre), CoTweet, ... Oorspronkelijk was het de bedoeling om ook die richting uit te gaan van social helpdesk software. Maar op basis van de feedback uit het marktonderzoek en Philips die bij ons kwam aankloppen, wou ik een stap verder te gaan en ben ik bij het huidige concept uitgekomen, waarbij we social conversations bij de personen brengen waar het echt een impact heeft.

Uit hoeveel medewerkers bestaat SocialExpress momenteel en hoe is die samenwerking ontstaan?

Ivo: We werken nu full-time met vier personen in totaal: Kristof, Niels, Arjan en ikzelf. Eerst ben ik met Kristof in contact gekomen op een event in Brussel. Hij was toen zelf al aan het rondkijken om met een startup rond social media te beginnen en zo zijn we aan de praat geraakt. Een week later schreef ik me in voor Startupbootcamp in Amsterdam, waarbij ik het antwoord kreeg dat dit moeilijk haalbaar is voor één persoon. Het was voor mij dan ook een logische keuze om Kristof aan te spreken,  hij kon mijn visie perfect volgen en stond van in het begin volledig achter het idee.  Kristof heeft veel  technische kennis - mede door zijn studies artificiële intelligentie – en heeft door zijn ervaring voeling met de sector.

Naast Niels en Arjan die zometeen hun functie zullen toelichten, hebben we ook een Advisory board met Polle De Maagt (Social Media Specialist bij KLM & Nike) en Kristof Vereenooghe (Founder & CEO van LumaCloud.com). Hun rol is vooral om ons bij te staan en te ondersteunen met hun kennis en ervaring.

Arjan: Door een introductie vanuit Kristof Vereenooghe ben ik in contact gekomen met Ivo en vanaf dan is het vrij snel gegaan. Zelf heb ik al enkele ondernemingen opgestart, dus ik ben vertrouwd met startups. Vooral de dynamiek en het pionieren trekt me aan. Ook het ongewisse bij de uitbouw is iets wat me bevalt. Mijn takenpakket bestaat uit het ondersteunen van het nemen van beslissingen, verlenen van hand- en spandiensten bij alle aspecten van het bedrijf, sales, prospectie en dergelijke. Vanuit mijn ervaring op corporate niveau en mijn contacten binnen die wereld, is het gemakkelijker om de eerste relaties aan te gaan. Deze relaties ga ik enkel aanspreken wanneer ik echt geloof in een product. Er wordt momenteel dan ook hard gewerkt om SocialExpress degelijk uit te werken.

Niels: Ik ben het nieuwste teamlid en sta in voor de voorkant van de applicatie. We zijn enkele maanden terug gestart met het uitwerken van de wireframes, om van daaruit de volledige applicatie op poten te zetten. Het streefpunt is gebruiksvriendelijkheid, want de usability is bepalend bij de overtuiging van prospecten.

Willen jullie op korte termijn het team verder uitbreiden?

Ivo: Zeker. We zijn momenteel eigenlijk op zoek naar een gemotiveerde Python developer. Deze persoon zou de verdere back-end ontwikkeling van de applicatie verder dragen. Hij zal een training budget krijgen en een budget om zijn werkplek in te richten. Wij zijn grote voorstander van flexibele werkuren. De kwaliteit van het werk is wat telt.

Wie zich geroepen voelt, neem zeker contact op!

Hoe ziet de doelgroep eruit?

Ivo: We richten ons vooral op de grotere bedrijven en daarbinnen op decision makers en managers.

Het is trouwens heel belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Het zit namelijk zo dat we doorheen het volledige ontwikkelingsproces converseren met potentiële klanten om met hen te kijken welke resultaten zij uit de applicatie willen halen, waardoor wij perfect weten welke elementen er moeten toegevoegd worden.

Welke eigenschappen vinden jullie belangrijk bij jonge ondernemers?

Ivo: Doorzettingsvermogen.

Niels: Ook nog geloven in jezelf en in je eigen product.

Arjan: … en passie. Passie zorgt voor het doorzettingsvermogen en het geloof zorgt op zijn beurt dan weer voor die passie.

Hoe zie je SocialExpress verder evolueren de komende 5 jaar?

Ivo: Onze visie met betrekking tot social media is dat het geen tool is en ook geen middel. Het is een onderdeel van de bedrijfscultuur. SocialExpress maakt het mogelijk om social media inzichten automatisch, correct en snel te rapporteren naar het management en de volledige bedrijfsstructuur toe. De juiste info op het juiste moment bij de juiste persoon. Dat is SocialExpress.

Is er momenteel al concurrentie? En wat is jullie meerwaarde tegenover de concurrentie?

Ivo: Ja, er is concurrentie, maar zij leggen vooral focus op enerzijds helpdesk functionaliteiten en anderzijds toplevel analytics. Er wordt voornamelijk met algemene gegevens gewerkt. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over koffie waarbij het sentiment voor 50% negatief is. Wat ze daarbij precies zeggen, kan je hieruit niet afleiden. Je moet op zijn minst de essentie van de conversatie doorhebben, weten wat men zegt en hoe men het zegt. Daar willen wij het verschil in maken ten opzichte van onze concurrenten. Wij brengen context toe aan de conversaties.

Hoe staan jullie tegenover concurrentie van bedrijven zoals Adobe die gelijkwaardige oplossingen ontwikkelen en daardoor met een totaalaanpak naar de klant stappen?

Ivo: Er is altijd concurrentie. Wij geloven dat, zolang je blijft praten met  bedrijven en naar hen luistert, de relaties goed opgebouwd kunnen worden. Verder speelt ook de relevantie mee die we halen uit de conversaties zelf, dankzij de algoritmes van Kristof.

CEO Ivo Minjauw verwelkomt nieuwe collega Arjan Dost.

Arjan: Ook de flexibiliteit van een startup speelt een belangrijke rol. Vaak willen bedrijven liever werken met jonge partners, die zich kunnen richten op de wensen en noden van hun klanten. Dit verkiezen veel bedrijven boven de complexiteit van een globaal bedrijf met verschillende diensten en producten. Je kan dus stellen dat de eenvoud van een startup en het feit dat de CEO meestal zelf naar de klanten gaat, een positief effect heeft.

Keren jullie nog terug naar België of zijn er internationale plannen?

Ivo: Voorlopig blijven we in Amsterdam. Het is een van de beste vestigingsplaatsen voor een startup in Europa en tevens hebben we hier onze eerste klanten gescoord. We hebben tijdens Demoday in Amsterdam ook investeerders gevonden, zodat we onze plannen sneller kunnen uitvoeren. De pilotprojecten zijn echter nog de belangrijkste. Deze zijn we namelijk gestart met grote bedrijven die in Amsterdam hun hoofdkantoor hebben.

Pilotprojecten, kan je even uitleggen wat je daarmee bedoelt?

Ivo: We werken vooral volgens de lean startup methode, waarbij we een eerste ruwe versie bouwen en dan naar geïnteresseerde partijen stappen. Dit zijn de eerder vernoemde bedrijven, onze potentiële klanten met een hoofdkantoor in Amsterdam. Eén voor één zijn dit partijen die interesse getoond hebben in SocialExpress en die met ons samenwerken om het verder te ontwikkelen naar wat zij willen en nodig hebben. Op die manier zijn wij zeker van een product dat hun noden invult en zij van een tool waar ze werkelijk iets mee kunnen doen.

Bedrijven die interesse hebben om zelf een Pilot Partner te worden, mogen ons altijd contacteren.

Aangezien Startupbootcamp Amsterdam onderdeel is van TechStars (VS), hebben we ook toegang tot dat netwerk, waar internationale VC's en investeerders deel van uitmaken. Zowel de meer gekende uit de VS, als West-Europese investeringsmaatschappijen.

Als afsluiter: één van de investeerders op de Startup Bootcamp betuigt zijn interesse voor Social Express

Hoite Polkamp (V-Ventures) interviewed during the StartupBootcamp Sneak Preview in Amsterdam June 2012. from Ivo Minjauw on Vimeo.

Bedankt Ivo, Arjan en Niels voor dit boeiende gesprek. Bloovi wenst jullie alvast veel succes in de toekomst en we zijn benieuwd naar het verdere verloop van SocialExpress.

-- --

Vond je dit artikel waardevol?
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi