Android heeft een groter bereik, dat weet iedereen. Dat komt omdat er simpelweg meer Android toestellen in omloop zijn dan iOS-apparaten. Een logische conclusie zou dus zijn dat marketeers meer gaan adverteren op het Android platform dan op iOS… Niet dus. Hoe komt dat?
75% advertentie-marktaandeel voor iOS
Het iOS platform van Apple heeft een marktaandeel van 75% in de advertentiemarkt. Dat blijk uit een studie van het onderzoeksbureau MoPub. De iPhone alleen is verantwoordelijk voor de helft van dit marktaandeel. Met de toevoeging van iPod Touches & iPads eindigt Apple op een totaal aandeel van 75% in de advertentiemarkt.
In het afgelopen kwartaal steeg het maandelijkse marktaandeel voor advertenties van iOS met 12,4%. Dat terwijl er een terugval van 24,1% werd genoteerd voor Android. Hieronder een overzicht:
Android-tablets stellen teleur
Volgens onderzoeksbureau MoPub stellen Android-tablets teleur en zijn ze daarom minder interessant voor adverteerders. Bovendien lopen de conversies bij Android gebruikers ver achter op die van iOS.
Waarom is iOS populair bij adverteerders?
Volgens MoPub zijn er meerdere redenen waarom adverteerders iOS boven Android verkiezen. Zo hebben veel Apple-gebruikers een iTunes account die gekoppeld is aan een creditcard, wat de kans op conversies verhoogt. Bovendien hebben iOS-gebruikers gemiddeld ook een hoger inkomen dan Android gebruikers én liggen de conversiecijfers bij Android een pak lager dan bij iOS.
iAd is nu derde grootste mobiel advertentienetwerk
Als klap op de vuurpijl claimt Apple ook de markt voor rich media advertenties. Dat is goed nieuws voor het Californische techbedrijf. Zo had Apple heel wat last sinds de lancering van haar iAd-platform. Nu lijkt daar dus verandering in te komen. iAd is ondertussen uitgegroeid tot het derde grootste mobiel advertentie-netwerk ondanks het iet dat het exclusief voor iOS apparaten is.
Onderstaand kan je een filmpje zien van het iAd concept, uitgelegd door Steve Jobs, de toenmalige Apple CEO: