Bron foto: Shutterstock

Wil je dat je webshop vertrouwd overkomt en beter onthouden wordt? Dan is een goed klinkende naam héél belangrijk in je e-commercestrategie. Maar wat heb je aan een leuke naam voor je webshop als je geen bijpassende domeinnaam hebt?

Het kan gebeuren dat je op het punt staat je webshop te registreren en dat je merkt dat de .be-domeinextensie al door iemand anders gebruikt wordt. Als dat zo is, richt je pijlen dan eens op de nieuwe domeinextensies, de generic top level domains (gTLD’s). Een .be-domein dat al geregistreerd is, hoeft dus geen belemmering te zijn om toch je geliefkoosde webshopnaam te registreren.

Wat zijn de voordelen van die nieuwe domeinextensies?

De gTLD’s bestaan veel minder lang dan bv. de .be-extensies. De kans dat jouw favoriete webshopnaam nog beschikbaar is om te registreren als domeinnaam, is daarom een pak groter. Daarnaast kunnen gTLD's gebaseerd zijn op producten die je webshop verkoopt. Hierdoor valt je webshop extra op en is het voor de bezoekers meteen duidelijk wat je verkoopt.

Is het niet beter als je domeinnaam eindigt op .be?

Een veelgebruikt argument om toch voor traditionele extensies als .be of .com te kiezen, is dat ze zo standaard zijn geworden dat het zelfs moeilijk is om nog andere extensie voor te stellen. Iedereen herkent die extensies en verwacht automatisch zo’n extensie achter de bedrijfsnaam.

Gezien de recente ontwikkelingen kan dit argument over klassieke extensies echter in twijfel getrokken worden. Hoeveel internetgebruikers typen nog de volledige URL in de adresbalk in? Bovendien is bij webshops de domeinextensie vaak onderdeel van de naam, waardoor mensen al weten wat ze moeten intypen. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. In alle communicatie spreekt het bedrijf over Bol.com, nooit alleen over Bol.

Wat als zowel een nieuwe extensie als een .be-extensie nog vrij is?

Google bekijkt de nieuwe domeinextensies op dezelfde manier als de klassieke .com- of .info-extensies. Dus qua zoekmachineoptimalisatie heeft het geen zin om een extensie aan te kopen met een bepaald zoekwoord in, maar het kan zeker ook geen kwaad.

Lokale extensies als .brussel kunnen in de toekomst wél in je voordeel werken. Als iemand schoenen zoekt in Brussel, dan zou bv. jouw schoenenwebshop met de .brussel-extensie voor die persoon hoger ranken in Google. Zo kan je de nieuwe domeinnamen in enkele categorieën onderverdelen.

1. Locatie

In België staan we nog niet al te ver met de nieuwe domeinnamen op basis van locatie, maar Brussel en Vlaanderen hebben er wel al één.

.brussels voor Brusselse websites
.vlaanderen voor Vlaamse websites

2. Product

Via de nieuwe domeinextensies kan je ook perfect in je webshopnaam duidelijk maken welke producten je aanbiedt.

.audio voor vinylplaten
.football voor voetbalartikelen
.photos voor foto's
.garden voor tuinartikelen
.clothing voor kleren
.design voor kunst

3. Combinaties

Als de bovenstaande domeinextensies niet goed passen bij je webshop of product, dan kan je nog altijd iets proberen met extensies die je makkelijk kan combineren met andere woorden.

.today voor garden.today
.pro voor koken-als-een.pro
.deals voor speelgoed.deals

Dit zijn maar enkele voorbeelden uit honderden beschikbare extensies. Bekijk de infographic hieronder om er nog meer te ontdekken. Welke domeinextensies zou jij gebruiken voor je eigen webshop? Laat het ons weten in de comments!

(Klik om te vergroten)

Infographic domeinnamen

Bron: Europe Domain Center - Christopher Hofman Laursen