Bron foto: Shutterstock
Voor de zoveelste keer in evenveel jaar is SEO dood verklaard. De community schreeuwt moord en brand omdat ze hun keyword-data binnenkort niet meer kunnen raadplegen. Een aankondiging van Google zette kwaad bloed bij vele marketeers die zelf ook de sterke stijging zagen van het percentage (not provided)-bezoekers afgelopen maand.
Wat is die (not provided) alweer?
Om kort even te kaderen: (not provided) zijn zoekopdrachten op Google die omwille van privacy-redenen niet worden weergegeven in Google Analytics-rapporten. Tot voor kort kon je in deze rapporten zien via welke zoekopdrachten bezoekers op jouw website belandden, wat zeer handig is voor business-doeleinden. Mensen die ingelogd zijn met een Google-account en daardoor zoeken via een beveiligde verbinding (HTTPS/SSL), vallen onder die fameuze (not provided).
Google’s privacy policy
Google zelf had het volgende te vertellen: "We added SSL encryption for our signed-in search users in 2011, as well as searches from the Chrome omnibox earlier this year. We’re now working to bring this extra protection to more users who are not signed in."
Google zegt dus zijn gebruikers te willen beschermen (denk ook aan het hele NSA-verhaal), al is er natuurlijk nog een factor in het spel: dollars. Aan SEO verdient Google namelijk niks, aan SEA daarentegen… zo’n 43 miljard dollar in 2012.
2014: (not provided) = 100%
Op de website notprovidedcount.com worden meer dan 60 verschillende sites sinds 1 november 2011 getracked en wordt het percentage (not provided)-bezoekers op een grafiek weergegeven. Daar zien we ook duidelijk het moment waarop ze de bezoeken uit de adresbalk in Chrome versleuteld hebben met een stijging van 10% tot gevolg in begin 2013.
De laatste weken was er een hallucinante stijging merkbaar van ±50% tot nu al 75%. Verschillende analisten merkten dit op en trokken aan de alarmbel, tot Google met de verklaring kwam. Vermoedelijk waren eerst de Chrome-gebruikers aan de beurt, wat deze stijging kan verklaren. Op termijn worden dan ook alle zoekopdrachten uit alle browsers versleuteld.
Is SEO dan echt dood?
Wel… Nee. De E in SEO heeft ondertussen al een nieuwe invulling gekregen. Search Engine Optimization bestaat in principe niet meer. Waar men vroeger voor Google (de search engine) ging optimaliseren, gaat het nu echt wel om een meerwaarde bieden voor de gebruiker. De voorstellen voor een nieuwe “E” in de hedendaagse vorm van SEO die ik al zag passeren: Effort, Experience, Expectation…
Wat verandert er dan?
Op termijn wordt het dus onmogelijk te achterhalen via welke zoekwoorden mensen naar jouw site komen, al is SEO natuurlijk veel meer dan enkel maar scoren op keywords. Moderne SEO draait om sterke content leveren en hopen dat deze wordt opgepikt door autoritaire websites met als uiteindelijk doel: business impact. De focus voor SEO-specialisten ligt dus op het verhogen van organische trafiek met meetbare resultaten (extra verkopen, leads, merkbekendheid…) tot gevolg. Wat Google heeft gedaan zorgt ervoor dat meer mensen hier op gaan werken, in tegenstelling tot goed willen scoren op een handvol keywords.
Op welke keywords moet ik dan werken?
Als er geen keyword-data meer beschikbaar is, kan je echter nog steeds te weten komen welke keywords werken voor jouw website. Hoe? AdWords. Google wil dus dat je aan AdWords gaat doen. Logisch toch, want daar komen hun inkomsten uit. Het spreekt voor zich dat het merendeel van deze succesvolle SEA-keywords ook op SEO-vlak zullen bijdragen tot extra leads en/of verkopen.
Zonder AdWords optimaliseren
In principe kan je nog steeds via Analytics (of andere analyse-tools) gaan kijken welke pagina’s er goed scoren via organische bronnen. Dat zou je vast en zeker een goed beeld moeten geven over de woorden waarop je scoort. Deze informatie is echter niet zo volledig als het zoekwoorden-rapport, maar het volstaat om inzichten te krijgen die impactvolle resultaten kan opleveren.
Heeft het volgens jullie te maken met de veiligheid van de gebruiker of met centen?