Facebook paste begin december haar newsfeed algoritme aan waardoor nieuwsberichten van pagina’s minder frequent getoond worden in de newsfeed. Dat zorgde voor verontwaardigde reacties bij pagina-beheerders. Een Amerikaanse e-commerce ondernemer heeft er weinig van gemerkt en heeft via Facebook nooit beter verdiend dan in december 2013. ‚Vele paginabeheerders pakken het verkeer aan,’ vertelt hij aan Business Insider.
Algoritme
Begin december 2013 paste Facebook haar newsfeed algoritme aan omdat het vooral kwalitatieve content wou belonen. Maar beheerders van Facebook-pagina’s zagen plots hun bereik per post met zo’n 40 tot 80 procent dalen. Tot hun grote frustratie zijn ze nu verplicht om meer te gaan adverteren op Facebook om hetzelfde bereik te halen.
Volgens e-commerce ondernemer Koby Conrad is die frustratie voor niets nodig. 'Ze pakken het gewoon verkeerd aan,' zegt hij. Laten we even inzoomen op wat Conrad precies anders doet dan de doorsnee paginabeheerder:
Wat doen pagina beheerders verkeerd?
Koby Conrad, een Amerikaanse e-commerce ondernemer van de webshop The Hippy Bloggers zegt dat hij erin geslaagd is om trafiek naar zijn Facebook pagina te laten groeien in december zonder te gaan adverteren. Hieronder kan je een screenshot zien van zijn bereik in december. Hij deelde enkele tips om zijn succes toe te lichten:
Praat minder over jezelf
Koby: "Je moet een gesprek aangaan met je volgers. Praat daarom niet puur over jezelf. Maar deel ook content van anderen."
Gebruik Admin Tags
Volgens Koby moet je jouw Facebook-posts ondertekenen met een admin tag (zie hieronder). Hierdoor wordt jouw paginameer aangeklikt indien die wordt geshared door anderen. „Een hogere CTR zorgt dan weer voor meer page likes. Bovendien zal Facebook dit daardoor ook hoger gaan ranken,” zegt Conrad.
Stel vragen aan je bezoekers
Koby: „Het is belangrijk om vragen te stellen aan jou bezoekers. Hierdoor ontstaat meer interactiviteit en is er meer ruimte voor discussie. Vergeet ook geen reply te geven indien iemand een antwoord geeft op jouw post.”
Vergeet niet te netwerken
Om jouw organische reach te vergroten is het goed om te netwerken met andere pagina’s die een soortgelijk publiek hebben als de jouwe. „Zo kan je hen vragen om jouw pagina te delen aan hun volgers, en dat jij dat in ruil ook zal doen,” zegt Conrad nog.
Post frequenter, maar spam niet
Koby: „Post minstens een stuk content om de drie uur en dat 24/7. Probeer hier ook content van jezelf te limiteren tot een minimum.”
Wie benieuwd is hoe Conrad het zelf aanpakt kan een kijkje nemen op zijn pagina.
Heb je zelf nog succesformules om posts organisch beter te laten scoren? Deel ze onder dit artikel!