CJP vzw heeft met Bill een jongerenplatform in handen met een Europese uitstraling. Bill promoot het cultuur- en vrijetijdsaanbod in brede zin bij 16 - 26 jarigen. Leden van Bill krijgen een European Youth Card, waarmee ze tal van voordelen hebben in Vlaanderen, Brussel en de rest van Europa. Bij zo een nieuw platform hoort natuurlijk ook een nieuwe website, waarvoor Marlon verantwoordelijk was.

Responsive

Aangezien steeds meer jongeren gebruik maken van een smartphone of tablet om content te consumeren, werd er gekozen voor een volledig responsieve website.

Vanaf het begin van de ontwikkeling lag de focus op een site waar de artikels en vooral de multimedia-elementen volledig tot hun recht kwamen, met speciale aandacht voor de integratie met verschillende sociale media kanalen en andere platformen zoals Spotify. Voor de medewerkers van Bill moest de website makkelijk te beheren zijn, met een duidelijke en efficiënte workflow voor nieuwe artikels.

Foto & Videozone

Naast het geschreven woord wordt er ook veel aandacht besteed aan het multimediale aspect. Er zijn speciale foto en videozones, waar ieder formaat het beste tot zijn recht komt. Maar daar stopt het niet. Door de integratie met onder andere Deezer, Spotify, SoundCloud, Vimeo en YouTube kunnen artikels uitgebreid worden met relevante content op één van deze platformen.

Iedere gebruiker heeft eigen profiel

Gebruikers kunnen online lid worden van het platform en hun lidmaatschap betalen. Aanmelden met het Facebookprofiel is ook mogelijk. Er is een afzonderlijke registratieflow voor wanneer de ouders een profiel voor hun zoon of dochter aanmaken. Nieuwe leden kunnen ook een coupon die ze van hun school of stadsbestuur kregen, omwisselen voor een lidmaatschap.

Iedere gebruiker heeft zijn eigen profiel op de website, dat hij naar hartenlust kan aanpassen. Ze kunnen hun nieuwsbriefvoorkeuren beheren en hun interesses bijwerken. Op basis van deze interesses en het surfgedrag gaat de recommendation engine  aan de slag en wordt de inhoud van de website dynamisch aangepast, zodat de gebruikers meer artikels over hun interesses zien. Met een uitgebreide zoekmachine kunnen ze snel hun voordelen bij hen in de buurt opzoeken.

Fratello CMS

Ook aan de “achterkant” van de website wordt er rekening gehouden met de noden van CJP. Zij kunnen via Fratello CMS de volledige inhoud van de website aanpassen en beheren. Om de publicatie van artikels te vergemakkelijken en toch de kwaliteit te waarborgen werd er een volledig nieuwe workflow in Fratello CMS gebouwd. Deze workflow omvat verschillende profielen, gaande van de reporter, eindredacteur tot hoofdredacteur. Elk heeft zijn eigen rechten en functie in de workflow. Pas als een artikel alle stappen heeft doorlopen kan het op de website gepubliceerd worden.

Met de nieuwe advertentiemodule kan Bill zelf campagnes aanmaken en advertenties toevoegen en opvolgen. Voor rapportage kunnen ze het aantal views en clicks meten. Ook hier begint de recommendation engine te draaien. De advertenties worden dynamisch en op basis van de interesses van de gebruiker weergegeven. Iemand die geïnteresseerd is in film zal dus voornamelijk advertenties over film te zien krijgen.