foto: shutterstock.com

Ondernemers van generatie Y, de millennials, hebben een enorme rol te spelen in de start-upeconomie; ze hervormen de wereld van werk in een hoog tempo. Deze ondernemers worden de volgende generatie CEO’s en zijn de helden van de economie. Sage, marktleider in geïntegreerde oplossingen voor boekhouding en salarissen, deed daarom in zestien landen onderzoek naar de ambities en gedragingen van deze generatie ondernemers. Alex Dossche, Managing Director bij Sage Belgium, constateert daarbij dat twee derde van de Belgische ondernemers de invloed die technologie op hun bedrijf kan hebben onderschat. Bloovi sprak met Alex over de uitkomsten van het onderzoek en het belang van technologie.

“De aanleiding voor het onderzoek,” zo vertelt Alex Dossche (foto links) ons aan de telefoon, “is te begrijpen wat millennials drijft, wat hun waarden zijn en hoe zij tegenover technologie staan.

Er zijn heel wat veronderstellingen over hoe millennials met technologie omgaan, maar hoe kijken ze daar nu echt naar? Dat wilden we onderzoeken. Liefst in zoveel mogelijk landen met andere culturen om te zien of er ook daarin verschillen zijn.

Dat wilden we weten, omdat begrijpen wat hen nu motiveert niet alleen bijzonder nuttig is voor ons als potentiële aanbieder van technologie en oplossingen voor startende ondernemers: het helpt iedereen die zaken met hen wil doen, bij hun bedrijven wil kopen, hen in dienst wil nemen of beleid wil maken dat hen helpt om te groeien.”

Van Planners tot Durfals

En zo onderzocht Sage met een enquête in zestien landen, waaronder België, de beroepsambities en gedragingen van generatie Y. De resultaten geven zicht op de manieren waarop deze ambitieuze jonge ondernemers zakendoen, personeel werven, sterke professionele relaties opbouwen en met technologie omgaan.

Hoewel ze worden gemotiveerd door een verlangen naar onafhankelijkheid, geloof in de maatschappelijke waarde van hun werk en betrokkenheid bij het geluk van hun werknemers is generatie Y niet in één homogeen stereotype te vangen. Uit het onderzoek van Sage blijkt dat deze generatie ondernemers, op basis van hun kenmerken, verdeeld kunnen worden over vijf profielen die dominant zijn in het professionele leven:

  • Planners – uiterst methodisch in hun aanpak van het werk, plannen hun resultaten zorgvuldig en gestructureerd, ondernemen ambitieuze projecten, nemen nooit zomaar iets voor waar aan en stellen altijd veel vragen.
  • Technofielen – gepassioneerde werkers, vertrouwen op de kracht en effectiviteit van innovatieve technologie en zijn diep overtuigd dat ze in staat zijn hun doelgroep van bestaande en toekomstige klanten nauwkeurig  vast te stellen.
  • Instinctieven – ongedwongen, houden van het onbekende, vertrouwen op hun intuïtie, blijven bij hun standpunt, vinden modern imago heel belangrijk, net als de wens een erfenis na te laten die hen erkenning oplevert.
  • Pragmatici – zijn geneigd gebruik te maken van (bij voorkeur gratis) technologie om te slagen, voor hun werkwijze en besluitvorming wisselen ze vaak af tussen hun intuïtie en een methodische aanpak.
  • Durfals – voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en vervelen zich snel, hebben geen enkele interesse voor schone schijn, verliezen snel hun enthousiasme, soms al een jaar na de oprichting  van hun bedrijf.

Belgische millennial-ondernemers zijn durfals

De Belgische millennials blijken tot die laatste categorie te behoren: het zijn durfals.

67,4% geeft aan geboeid te zijn door het onbekende. 29,3% is gestart om een idee te verwezenlijken. En twee derde verklaart daarbij op zijn zakelijk instinct te vertrouwen om beslissingen te nemen. En 47,1% verklaart dat zij winst hebben opgeofferd om trouw te blijven aan hun ethische opvattingen en persoonlijke waarden.

Alex is het er dan ook niet mee eens dat dit niet lijkt te stroken met het behoudend imago van ons land: “Als je kijkt naar ondernemerschap, dan is België eerder een land van heel veel kmo's, start-ups en initiatieven. Dat betekent ook dat er heel wat durf is. In die optiek sluit dat wel aan bij de resultaten van ons onderzoek.

Belgen zijn wel altijd wat bescheidener in het verkondigen van hun successen en ik denk dat dat misschien een beetje het idee geeft dat we achteraan in de klas zitten en achterop hinken op internationaal niveau. We vertellen gewoon niet genoeg wat we doen en wat onze successen zijn.”

Invloed van technologie op bedrijfsvoering onderschat

Maar, en dat heeft de Managing Director van de marktleider in geïntegreerde oplossingen voor boekhouding en salarissen vast even doen schrikken: twee derde van de Belgische ondernemers onderschat de invloed die technologie kan hebben bij wat ze doen en daar succesvol mee zijn.

“Ja, inderdaad,” beaamt Alex, wiens tongval verdomd veel weg heeft van Gents burgemeester Daniel Termont, “We veronderstellen altijd dat millennials de mensen zijn die met technologie bezig zijn en dat alles wat ze doen op technologie is gebaseerd. Maar als je dan ziet dat een groot deel van hen aangeeft dat ze het wel redden met een boekhoudpakket en businesssoftware die twintig jaar oud is, dan is dat toch wel een verrassing.

Als je aan de andere kant ziet dat die mensen zeggen dat netwerken voor hen technologie is: het opbouwen van een digitaal netwerk op Facebook en LinkedIn, dan denk ik dat wij als conclusie mogen nemen dat heel wat van die millennials veel te weinig kennis hebben over wat business software voor hen kan betekenen en wat dat eigenlijk doet.

Heel veel van die jonge startende ondernemers, maar ook bedrijfsleiders van kmo’s denken nog altijd dat business software iets is om een factuur te maken, de voorraad wat bij te houden, een database aan te leggen van hun klanten en leveranciers, een beetje boekhouding te doen en de btw-aangiften te maken. Maar dat is niet de essentie van software.

Technologie moet mission statement ondersteunen

Alex: “Software en tools moeten bedrijven snel helpen groeien en concurrentievoordeel behalen: het gaat over Business Management Solutions. Het is van essentieel belang dat die software en tools de mission statement ondersteunen.

De te stellen vraag is dus of software bijdraagt tot de kerntaak van uw bedrijf. Het moet aan de belangrijkste behoeften van klanten kunnen voldoen en helpen de bedrijfsprocessen goed op te volgen. Het is dus zaak om eerst na te gaan aan welke behoeften de software moet voldoen en welke informatie de software moet opleveren.

Onze conclusie uit heel dat onderzoek is de noodzaak om ondernemers te begeleiden en te informeren, zodat ze volop de voordelen van digitale vooruitgang kunnen benutten. Deze is immers onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van de maatschappij.

Daarom positioneert Sage zich als Software Coach die de digitale en generationele transitie van bedrijven, groot en klein, ondersteunt.

Alex: “Er is een gebrek aan kennis. Maar als je niet weet wat het voor u kan doen en als je niet weet waarom je die software nodig hebt, dan kun je ook de waarde er niet van inschatten.

Er zijn heel wat, en in het onderzoek komt dat ook naar voren, van die jonge ondernemers en start-ups die vertrouwen op hun gevoel. Ze zijn bezig met hun creativiteit, met hun enthousiasme, met het idee dat ze hebben, met de vibe waar ze op zitten, de flow waar ze in zitten.

Als je hen dan vraagt: ‘Denk je dat je technologie nodig hebt? Denk je dat je cijfers nodig hebt om beslissingen te kunnen nemen voor je onderneming?’ dan zeggen ze allemaal: ‘Nee, ik doe dat vanuit mijn buikgevoel. Ik heb voldoende creativiteit en enthousiasme om hiermee door te gaan.’

Concrete informatie hoe het eraan toe gaat binnen het bedrijf

Alex: “Het feit dat die durfals zeggen dat ze gedemotiveerd raken van teveel administratie, de red tape zoals men dat noemt. Dat ze hun enthousiasme verliezen door het feit dat ze geconfronteerd worden met klanten die niet dezelfde waarden hebben als zij: mensen die oneerlijk zijn, die niet of niet op tijd betalen, die slechte bedoelingen hebben,..."

Als je met de juiste software werkt, is het net dit soort informatie waar je real time over kunt beschikken en die je als ondernemer helpt om te beslissen met wie je zaken doet en met wie niet. De huidige business software laat toe om vanuit een ondernemingsnummer te kunnen zien wat het betalingsgedrag van een potentiële klant is bij andere leveranciers. Je kan die informatie gaan vergelijken met wat je ziet binnen je organisatie: hoe betalen mijn klanten? Waar zitten de klanten die het moeilijkst betalen en waarom? Misschien is er een reden voor. Misschien is je dienstverlening niet goed, misschien is je facturatie te laat, volg je het niet genoeg op …

Als je juiste data hebt, dan kun je dat soort dingen vermijden. Dan kun je beslissingen nemen die gebaseerd zijn op objectieve gegevens, op cijfers, op concrete informatie over hoe het eraan toe gaat binnen je bedrijf.

Software is dus zeker een tool die helpt om die durf, dat enthousiasme, die gut feeling te ondersteunen, te bevestigen en waar nodig een beetje te corrigeren. Data wordt zo informatie, informatie wordt kennis, en kennis wordt wijsheid.”

Weten welke software jouw bedrijf exact nodig heeft? Deze whitepaper legt uit op welke basis je de beste keuzes maakt om de juiste software in huis te halen.

Download whitepaper