Het tijdperk dat internet een grote anonieme ruimte was met pseudoniemen en bijnamen is al lang verleden tijd. Online diensten en online socialisatie zijn als zodanig veranderd, dat digitaal identificeren steeds belangrijker is geworden. Veel bedrijven stellen zich dan ook de vraag hoe ze online identificatie veilig kunnen implementeren, zonder de gebruikerservaring te beïnvloeden? Daarvoor is itsme een interessant initiatief dat de moeite is om eens van dichterbij te bekijken.
Mobiele identificatie via itsme
Itsme is een initiatief van Belgian Mobile ID, een samenwerking tussen telecomproviders Telenet, Proximus en Orange en de banken BNP Paribas, KBC, ING en Belfius. Het initiatief ontstond op 18 juli 2016 door de aandeelhouders met een gedeelde ambitie om alle Belgische burgers een veilige en efficiënte manier aan te kunnen bieden om zich digitaal te identificeren.
Met itsme kun je op verschillende Belgische diensten inloggen met je mobiele telefoon en één dezelfde code zonder kaartlezers, invulvelden en zonder je ergens fysiek te moeten aanmelden.
Weg met de kaartlezer en het onthouden van tientallen wachtwoorden en logins. In plaats daarvan gebruik je vanaf nu je mobiele telefoon. Registreren doe je eenmalig met je eID en je koppelt daarmee de app aan je identiteit. Daarna volstaat een vijfcijferige pincode - en in sommige gevallen een vingerafdruk - om in te loggen bij iedere dienst die itsme ondersteunt.
Je gegevens zijn op de best mogelijke manier beschermd, want itsme volgt de Europese privacy-verordening (GDPR) en de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS).
Online bankieren, beleggen of aanmelden als werknemer
ING was de eerste van de vier banken die met itsme aan de slag ging. Kort daarna volgde Belfius en vanaf eind november kunnen ook klanten van BNP Paribas Fortis aanmelden met de smartphone-app itsme. Bij KBC is het op dit moment enkel mogelijk om een rekening te openen met itsme maar 'in de toekomst komen er nog mogelijkheden bij', meldt de website van de bank zelf.
Randstad maakt het mogelijk om in te loggen, loonfiches te bekijken en tegelijkertijd de betalingen te controleren via online banking. Uitzendkrachten kunnen met hun bestaande gebruikersnaam en paswoord inloggen, en hun account daarna koppelen aan itsme. Bolero, het online beursplatform van KBC Securities, heeft het gebruiksgemak van in te loggen op de Bolero-app vereenvoudigd met itsme. Beleggers hebben hun digipass of KBC-kaartlezer niet meer nodig voor veilige toegang tot de beurs en tot hun portefeuille.
Erkend door de federale overheid
Sinds januari is ook inloggen op overheidstoepassingen zoals onder andere Tax-on-web en MyPension mogelijk met behulp van itsme.
Wie zijn belastingaangifte wil invullen of pensioen wil nakijken, heeft sinds 2016 al geen eID-lezer meer nodig. Fedict lanceerde de mogelijkheid om je digitale sleutel te verbinden met authenticatie apps zoals Google Authenticator en Duo Mobile. itsme is een krachtige aanvulling in de lijst voor de Belgische burger die ervoor zorgt dat online inloggen op overheidswebsite eenvoudiger wordt. De app biedt directe toegang tot alle online diensten van de overheid, zowel op gemeentelijk, gewestelijk als federaal niveau.
De juiste balans tussen privacy en service
Als je als bedrijf itsme wilt integreren in je online platform, kan een service provider hierbij helpen. Zo is CM.com de eerste officiële provider die bedrijven helpt om itsme te implementeren als identificatiemethode voor digitale handelingen en transacties; van aanmelden of inloggen op een website tot het bevestigen van betalingen. Met de samenwerking met itsme wil CM het technisch mogelijk maken voor bedrijven om itsme met andere mobiele oplossingen te integreren in hun online omgeving.
Online identificatie kennen we al een hele tijd op verschillende manieren en voor verschillende doeleinden, van online aankopen tot het opvragen van documenten en administratieve zaken. Het creëren van een gebruikersnaam en wachtwoord voor toegang tot specifieke websites is het bekendste online identiteitssysteem maar is al jarenlang geen betrouwbaar proces meer. Biometrische technologie is de langverwachte volgende stap in twee-factor authenticatie. Vingerafdrukgegevens zijn bijvoorbeeld duidelijk al favoriet als een oplossing voor het ontgrendelen van smartphones en ook wordt het gebruik van de stem alsmaar populairder om in te loggen op bepaalde diensten.
Diversiteit aan identificatiemethoden is noodzakelijk om als bedrijf juist in te spelen op de behoefte van de consument. Het inzien van medische gegevens of het afsluiten van kredieten vraagt bijvoorbeeld een hoger niveau van betrouwbaarheid dan het kopen van een boek.
Met de juiste identificatiemethode wordt inloggen laagdrempeliger gemaakt en veiligheid gewaarborgd.