Bron foto: Shutterstock

Trendlijstjes voor 2015 zijn leuk, maar we moeten ook verder kijken en kijken waar we effectief naartoe evolueren. Waar zouden we in 2020 staan op online marketing vlak? Ik zette dé 5 trends op een rijtje: 

Marketing automation wordt de standaard

Het automatiseren van content op basis van de behoeften van de gebruiker wordt in 2015 erg hot. Op de homepage van mijn favoriete webwinkel zal ik kledingstukken zien staan die voor mij echt relevant zijn. Op basis van data (vergeet de ‘big’) zal ik een gepersonaliseerde e-mail krijgen met producten/diensten die ik op dat moment in mijn customer journey nodig zal hebben.


In de basis doen we met marketing automation niets anders dan een bakker van vijftig jaar geleden. Online marketeers van vandaag proberen de klant zo goed mogelijk te kennen zodat we hem/haar producten op maat kunnen aanbieden. En dit alles in een digitaal jasje.
 


Wordt in 2020 85% van de communicatie tussen klanten en bedrijven uitgevoerd zonder menselijk contact?

Multichannel: heb oog voor hulpkanalen

De volgende jaren gaan we dieper ingaan op de verschillende kanalen. “Als ik een Facebook campagne opzet dan weet ik hoeveel conversies, omzet, enz... dit mij als online marketeer opbrengt”. Maar als iemand op de Facebook post klikte omdat hij/zij gisteren een Adwords remarketing banner zag, dan is dit een andere verhaal. Geassisteerde conversies zullen een belangrijke KPI worden in het meten en weten.

Content marketing

In uw mediaplan voor 2015 staat zeker het hippe begrip ‘Content Marketing’, maar staat daar ook al in dat er uren voor een designer voorzien worden om content visueel te maken (vb. infographics, video, ...). Visuele content gaat het succes bepalen van de content marketing strategie. 


Content brengen waar niet over nagedacht is, zal als een Google Penalty gezien worden. “Just producing content will not cut it anymore.” denkt Joe Lopardo, Sales Manager bij Contently. Het aantal vacatures aan content marketeers stevig stijgen.

Mobiel was 2014

2013 wordt het jaar van ‘Mobile’, 2014 wordt het jaar van ‘Mobile’. 2015 wordt dit niet meer. Google lanceerde eind 2014 een tool die testte of uw website ‘Google Mobile Friendly’ was. De test met de ‘Google Mobile Friendly’ tool bepaalde of uw bedrijf rijp is voor de periode 2015-2020. Een responsive design is standaard vanaf 1 januari 2015. Punt.

Google

In 2015 zal de machine van Google blijven draaien. In de zoekresultaten zullen bijna alle plaatsen boven de fold bezet zijn met Google Adwords advertenties. Gaat SEO uitsterven? Zeker niet. SEO is niet meer het plaatsen van leuke zoekwoorden in de meta keywords tag en dan rustig afwachten. SEO zal nog meer tijdrovender worden dan voorheen. Stroop uw mouwen maar al op.


“Websites don’t link to other websites. People point to other people’s work.” – Lyndon Antcliff, een autoriteit op SEO-vlak. Vergeet ASO (App Store Optimization) niet, anders vindt niemand nog de weg naar uw splinternieuw gebouwde app.

E-commerce

Productfiches met een hele resem eigenschappen en enkele leuke USP’s zullen tegen 2020 niet meer bestaan. Klanten verwachten meer. Wees de goedkoopste (oa. Bol), wees de snelste (oa. Coolblue), creëer meerwaarde voor de klant (oa. zady.com). 


Winkels zullen zeker nog blijven bestaan, maar in een andere vorm, het multichannel verhaal wordt belangrijk. 


Als u bij een webwinkel van een ‘bricks & clicks’ bedrijf een hippe muts heeft gekocht en een jaar later gaat u hun winkel in de stad binnen, dan zal de iBeacon u melden via de smartphone dat de designer van de muts een nieuw model op de markt heeft gebracht. 
 De verkoopster zal melden dat u nog 50 bonuspunten hebt verzameld door op nieuwsbrief in te schrijven. Via die iBeacons technologie weet de verkoopster ook dat u lange tijd heeft gezocht in de winkel naar een wollen trui, maar niks leuk vond om af te rekenen. De verkoopster zal u melden dat er online nog veel meer wollen truien te vinden zijn.

Besluit

We spenderen heel veel budget aan (online) traffic genereren zoals SEA, SEO en e- mailmarketing om traffic naar onze website te genereren om deze het liefst direct te converteren naar een verkoopkans. Maar niet al je prospects klikken op de ‘koop nu’ of ‘vraag een offerte aan’ button.

Logisch want iedereen zit in zijn eigen stadium, dat kan oriënterend zijn of al vergevorderd in de koopcyclus. De kunst is dus om op het juiste moment met de juiste boodschap te komen.

In de digitale wereld evolueren jobsomschrijvingen in snel tempo. Vandaag ben ik nog online marketeer, in 2020 marketingtechnoloog en jij?

Voor meer info kan je ook een kijkje nemen op de Duo blog

*********************************************************************

In 2015 (mei) organiseert Bloovi Conversion Day: een event met als focus: de toekomst van Online Marketing. Meer info: ConversionDay.be

*********************************************************************