Bron foto: Shutterstock
Naast je kwalificaties, je spelling en je goede voorkomen, zullen veel potentiële werkgevers zodra ze je cv ontvangen ook een blik werpen op je social media-accounts. En dat kan al wel eens in het nadeel van de sollicitant spelen. Antivirusspecialist BullGuard lijstte daarom een aantal tips om op om rekening mee te houden op social media wanneer je begint te solliciteren.
Er zijn een aantal zaken waar werkgevers naar op zoek gaan op je socialemediaprofiel: Als je tegen een potentiële werkgever hebt opgeschept over je communicatieve vaardigheden, komen die dan ook tot uiting in je online activiteiten? Kom je welbespraakt, intelligent en vriendelijk over, of klink je eerder twistziek en aanvallend? Kortom, als een potentiële nachtmerrie voor het bedrijf?
Maak je gebruik van de nieuwste netwerktools en technologieën? Zo ja, dan wek je de indruk sociaal vaardig en met je tijd mee te zijn. Jouw innovatieve kijk en creatieve aanpak zijn precies wat een werkgever zoekt.
Klopt je profiel met wat je beweert op je cv? Veel werkgevers gaan na of dat het geval is. Misschien heb je wel gezegd dat je een half jaar lang liefdadigheidswerk hebt gedaan in Ghana, maar ben je op je profiel in diezelfde periode regelmatig uitgezakt op de zetel te zien met een fles in de hand.
Je houdt er dus best rekening mee dat potentiële werkgevers willen nagaan of kandidaten in hun bedrijfscultuur zullen passen. Ze screenen kandidaten ook op ongepast gedrag op het internet.
Daarom zijn er een aantal dingen die je beter niet post:
- Seksueel getinte posts. Sommige dingen hou je beter voor jezelf – ja, altijd
- Post geen berichten vol krachttermen
- Een slechte spelling of kromme zinsbouw kunnen je dom doen lijken – probeer correct te schrijven
- Vermijd posts over een “gangsta” levensstijl als dat je ding zou zijn – je komt er een onvolwassen door over
- Laat foto’s van braspartijen achterwege. Dan bedoelen we niet die foto waar je van een glaasje wijn nipt, wel die waar je de fles omklemt en obscene gebaren maakt – je weet wel wat we bedoelen
Zo maak je wel een goede indruk:
- Stel een aantrekkelijk professioneel profiel samen waarop je je werkervaring vermeldt. Daarvoor kan je Facebook, LinkedIn, Google + en Twitter combineren
- Leg contacten met anderen in je sector – vooral op LinkedIn
- Volg bedrijven in je sector op Twitter en LinkedIn zodat je automatisch meldingen krijgt
- Neem actief deel aan communities door commentaren te plaatsen of hulp en advies te bieden
- Maak een plan voor de manier waarop je socialemediasites wil gebruiken, bijvoorbeeld door je profiel aan te vullen, lid te worden van groepen en bedrijven te volgen die je interesseren
Ga ervan uit dat werkgevers altijd een kijkje zullen nemen. Vergeet niet om de privacy-instellingen van sociale media te gebruiken om de delen van je profiel die je met vrienden en familie deelt af te schermen. Zo kom je ook online professioneel over!