Uit een nieuw rapport van PageFair blijkt dat 419 miljoen mensen (ofwel 22 procent van het aantal wereldwijde smartphone gebruikers) advertenties blokkeren op hun mobiel toestel. Het rapport is opmerkelijk. Eerder werd aangenomen dat het gebruik van adblockers op smartphones veel lager lag.
Adblocking via mobiele toestellen met 90 procent gegroeid in 2015
Volgens het onderzoek is adblocking op mobiele toestellen met 90 procent gegroeid in 2015. Deze groei komt vooral uit nieuwe groeimarkten zoals India, Pakistan, Indonesië en China waar miljoenen mensen voor het eerst in aanraking komen met het internet. Aangezien de kost van mobiele data hoog is en bandbreedte nog steeds beperkt is, kiezen vele van hen voor browsers waar adblocking technologie standaard is ingebouwd.
"Als Europese en Noord-Amerikaanse adverteerders hier geen lessen uittrekken, zou het goed kunnen dat de mobiele adblocking trend zich ook in onze contreien verderzet," zegt Sean Blanchfield, CEO en co-founder bij PageFair.
In de APAC-regio blokkeert 36 procent van de gebruikers advertenties op hun mobiele toestellen. In India en Indonesië schommelt dat cijfer zelfs rond de 60 procent. In China blokkeert een op drie smartphonegebruikers mobiele advertenties.
Trend waait over naar EU en VS
Ook in de VS en Europa zit het gebruik van mobiele adblocking software in de lift. Sinds maart 2016 zijn er nu al 14 miljoen mensen in de VS en Europa die adblocking browsers gebruiken op hun smartphone. Content blocking en in-app adblocking applicaties werden maar liefst 4,9 miljoen keer gedownload van de Apple en Android app-stores van Europa en Noord-Amerika.
Toch zijn er ook verschillende adblocking trends te bespeuren tussen Europa en de VS. In Europa zijn adblocking browsers immers populairder, in Noord-Amerika zijn content apps de norm. De impact van Apple's content blocking feature in iOS 9 zijn eerder beperkt. In de VS heeft amper 2 procent (1.9 miljoen mensen) van de Apple-gebruikers een content blocking app geïnstalleerd.
Meer info: PageFair.com