Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Hetzelfde geldt voor je merkreputatie. Het opbouwen van een goede merkreputatie is dan ook belangrijk. Daarvoor is het logisch dat je je reputatie goed in de gaten houdt en reageert waar nodig. Maar hoe weet je of je een goede reputatie hebt? Weten hoe goed je online reputatie is? Vraag hier een gratis scan aan.
Je reputatie is de totaalindruk die alle stakeholders hebben van jouw merk. Reputatie wordt op sociale media volop beïnvloed. Ga maar na:
- Er vindt persoonlijke communicatie plaats tussen mensen over producten. Word-of-mouth is het allerbelangrijkst in het ontstaan van een reputatie.
- Ook merken en organisaties hebben via social media de potentie om heel veel mensen te bereiken en te beïnvloeden.
- Bovendien zoeken potentiële klanten op het web naar recensies van een product dat ze willen aanschaffen.
Defensief reputatiemanagement
Het komt wel eens voor dat je 364 dagen per jaar op je hoede bent en op één dag komt er een boze tweet waar niet goed op wordt gereageerd en jij wordt de pispaal van het web. Daarom is het belangrijk om potentiële crises te signaleren, issues te monitoren en te reageren op foutieve berichtgeving door middel van webcare. De basis van defensief reputatiemanagement is je inzetten om het publieke vertrouwen in stand te houden
Offensief reputatiemanagement
Het moeilijke van defensief reputatiemanagement is dat het soms lijkt dat je het niet goed kunt doen. Je zult je geregeld een keeper voelen die zoveel mogelijk ballen probeert tegen te houden. Het is niet het meest dankbare werk. Offensief reputatiemanagement is dat wél. Door actief aan je reputatie te werken stimuleer je een voorkeur bij de consument voor jouw producten of diensten. Als je een vraag stelt aan je fanbase of actief doet aan crowsourcing, laat je zien dat je openstaat voor suggesties en dit verbetert je reputatie. Zorg voor engaging content, wees authentiek, onderscheidend en relevant in je berichten.
Dat online berichten goed kunnen uitpakken voor een merk, bewijst de 16-jarige Carter Wilkerson uit Reno, Nevada. Carter is dol op kipnuggets en vroeg fastfoodketen Wendy’s onlangs hoeveel retweets hij nodig had voor een jaar lang gratis kipnuggets. “Achttien miljoen”, grapte de socialmediamedewerker van Wendy's. Het antwoord van Carter: “Consider it done.” Wat begon als een grap lijkt nu een van de populairste tweets ooit te worden: de tweet van Carter heeft al meer dan 3,4 miljoen retweets en dat aantal stijgt nog elke dag. Het is nu al de meest gedeelde tweet van dit jaar.
De fastfoodketen speelt hier ondertussen handig op in door zelf ook te reageren en te retweeten en dus zoveel mogelijk online buzz te genereren. Of Carter zijn gratis nuggets krijgt is afwachten, maar de reputatie van Wendy’s is door de enorme hoeveelheid positieve aandacht zeker verbeterd.
#IkDoeEenSeatje
Automerk SEAT begon in 2015 met het proactief reageren op berichten over auto’s. Hierbij probeerde het merk op berichten in te haken en het leasen van hun auto’s te promoten. Helaas voor SEAT werd de manier waarop ze dit deden niet door iedereen gewaardeerd.
#IkDoeEenSeatje ging viral en dat liet zich zien met een ruime verdubbeling in het aantal berichten waardoor het merk genoodzaakt was actie te ondernemen om haar merkreputatie te beschermen. Het automerk maakte nog dezelfde dag openbaar excuses waarmee de negatieve publiciteit snel afzakte en men zelfs waardering toonde voor de reactie van SEAT. Een voordeel voor SEAT: het merk heeft wél bereikt dat nu veel mensen weten dat je hun auto privé kunt leasen 😉
Start met effectief reputatiemanagement
We horen vaak van organisaties dat ze niet volledig in kaart hebben wat er over hun merk gezegd wordt. Om daar bij te helpen hebben we de reputatiescan gemaakt. Deze gratis scan laat je direct in een rapportvorm zien hoe er over jouw organisatie online wordt gesproken, wie jouw influencers zijn, op welke bronnen men over je praat en hoe jij online presteert ten opzichte van je concurrenten.
Benieuwd hoe jouw reputatie ervoor staat en hoe je deze kan verbeteren? Vraag dan de gratis reputatiescan aan en ontvang een rapport op maat van jouw merk. De reputatiescan leert je wat er over je gezegd wordt en hoe vaak; wie de influencers zijn voor jouw merk; hoe je het op social media doet vergeleken met je concurrenten; op welke social kanalen praat men over je merk. Op Twitter, Facebook of juist Instagram.