Jongeren bogen zich tijdens SCI-Tech Challenge over energiezuinig schoollopen.
Zeventig jongeren uit vijf verschillende scholen brainstormden in het Havencentrum van Antwerpen over de school van 2040 rekening houdend met energieschaarste. Ze deden dit tijdens de tweede editie van de SCI-Tech Challenge, een wedstrijd van Vlajo in samenwerking met ExxonMobil en JA-YE Europe, die jongeren aanzet om creatief te denken binnen de technisch-wetenschappelijke uitdagingen.
Over de hele lijn van oplossingen stellen we vast dat jongeren aandacht schenken aan groene energie, sociaal contact en technologische snufjes. De meeste teams maakten een mix van technieken waarbij hun school van de toekomst zelf de benodigde groene energie opwekt via bijvoorbeeld zonnecollectoren, thoriumreactor, verf die zonne-energie collecteert, spiegels, geothermie en warmtepompen. Dit in combinatie met een zuinig verbruik door superisolerend glas of plexi, groen dak, kunststoffen vloer, LED-verlichting en dergelijke. Technologische snufjes horen hier standaard bij, zo zagen we een artificiële boom die trillingen van wind en regen omzet in energie of verf met zonnecellen, maar ook de railway als transportmiddel.
Opvallend is alvast dat jongeren in deze challenge niet kozen voor virtueel schoollopen, maar vasthielden aan het belang van sociaal contact. Meerdere teams kozen zelfs voor internaten om meteen ook het energiegebruik voor transport te limiteren.
De SCI-tech Challenge werd finaal gewonnen door het team S? wat staat voor Self-Sufficient School. Lander Govaerts (Ursulinen Mechelen), Nathan Van Orshaegen (OLVI Pulhof Berchem), Mandy Brants en Jens Clement (KA Boom), Ken Ackermans en Dries Van De Put (Don Bosco Haacht) en Bram Goethals (Heilig Hartcollege Wezembeek-Oppem) mogen hierdoor deelnemen aan de Europese SCI-Tech Challenge op 17-19 april in Milaan.