De Ofobike, gekenmerkt door z'n gele kleur
Brussel heeft last van deelfietsen, of ´strooifietsen´zoals ze genoemd worden. Via een free floating-systeem kunnen ze opgespoord worden en na gebruik om het even waar achtergelaten worden. Het probleem is dat ze her en der verspreid en achtergelaten worden, wat leidt tot illegale parkeren en vandalisme.
Uit China overgewaaid
Deelfietsen in België zijn op zich geen fenomeen, maar deze 'strooifietsen' zijn dat wel. Maar wat het werkelijk uniek maakt, is het feit dat de trend uit China overgewaaid komt, waar het gebruik van deelfietsen als eerste geïntroduceerd werd en ook een enorme vlucht nam. Ik gebruik zelf al bijna twee jaren de deelfietsen in Shanghai. En de straten staan er nu vol van. Het was immers in 2015, nu twee jaar geleden, dat de co-founder van Mobike, Hu Weiwei, vijftig deelfietsen op de straten van Shanghai achterliet om te zien wat er mee zou gebeuren. Ofobike nam een gelijkaardige start in Beijing toen het in 2014 gelanceerd werd aan de prestigieuze universiteit van Beijing als een studentenproject. De Chinese free-floating deelfietseneconomie was geboren.
Nu zijn deze twee start-ups globale pioneers geworden en echte vertegenwoordigers van Chinese innovatie. Dankzij hun eenvoudigheid heeft het gebruik van de deelfietsen fenomenale vormen aangenomen. Alles gebeurt via de smartphone. Gebruikers kunnen de met GPS uitgeruste fietsen opsporen via een app, het slot van de fiets openen door de QR-Code ervan te scannen, en digitaal betalen. Dit jaar alleen al werden de Chinese steden overspoeld met 13 miljoen ´strooifietsen´, daar geplaatst door meer dan veertig bedrijven die zich richten op de deelfietseconomie. Ook is er veel overlast van deelfietsen die in het wilde weg geparkeerd worden. Omdat de voetpaden er vaak volledig mee geblokkeerd staan, nemen ook Chinese stadsoverheden maatregelen om de openbare orde niet in het gedrang te brengen. In de Chinese metropolen Beijing, Shanghai, Shenzhen en Guanghzou worden nieuwe fietsen al niet meer toegelaten.
Op en top tech
Ofobike, met hun karakteristiek gele fietsen, en Mobike, met hun oranje fietsen, zijn ondertussen echte unicorns geworden. De absolute leider is Mobike, dat bijna drie miljard euro waard is, terwijl de waarde van Ofobike rond de 1 miljard euro schommelt. Niet dat beide bedrijven winst maken. Nu gaat het er nog om zo vlug mogelijk de globale markt te veroveren. Beide bedrijven claimen rond de 9 miljoen dagelijkse gebruikers te hebben. Beide bedrijven worden ook ondersteund door de twee grote concurrenten in de Chinese tech-wereld, Tencent (voor Mobike) en Alibaba (voor Ofobike), beiden op zich al meer dan 400 miljard euro waard. Ofobike en Mobike zijn ook echte tech-bedrijven. Mobike bijvoorbeeld investeerde in een artificieel intelligentie-platform dat het bedrijf moet helpen om illegaal parkeren tegen te gaan, en alles overzichtelijk te houden. Daarnaast werkt het ook samen met bedrijven zoals Vodafone, Ericsson, Cisco en Foxconn. Op die manier kan het bedrijf beter gebruik maken van nieuwe systemen in de sectoren van Internet of Things en telecom.
Mobike heeft ondertussen 30 miljoen deelfietsen in 180 steden ter wereld. Obike van zijn kant wil tegen het einde van het jaar 20 miljoen fietsen hebben in twintig landen. Buiten China zijn Mobike en Obike ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Italië, de Verenigde Staten, Japan, Singapore en Thailand. Ofobike doet daar nog Nederland bij.
Het haalde ook superster Rihanna aan boord voor hun reclamecampagne. In België zijn beide spelers nog niet actief, maar dat is misschien maar een kwestie van tijd.
Wat ook een kwestie van tijd is, is de volgende golf van Chinese tech-bedrijven die naar Europa komen. Alibaba (e-commerce) en Tencent (social messaging), beiden wereldleiders in hun domein, domineren het Chinese tech-landschap en zijn technische wereldtop. Ze investeren enorm veel in start-ups, waardoor het zo goed als zeker is dat er nog meer Chinees tech-geweld op ons afkomt.
Bron foto fietsenstapel: By 螺钉 - Own work, CC BY-SA 4.0.