Facebook wordt soms wel eens omschreven als een saai familiefeestje: je bent er alleen maar omdat het moet. Maar met ouders en bomma aanwezig, hebben jongeren nood aan nieuwe platformen waar desbetreffende ouders en bomma vooral niét zijn. Enter Snapchat en Instagram, waar het wel nog ‘cool’ vertoeven is. Jammer voor Facebook, want alsmaar minder tieners gebruiken het sociale netwerk nog.
Een studie van eMarketer voorspelt dat het aantal maandelijks gebruikers, leeftijd 12 tot 17 jaar, sneller afneemt dan vorig jaar. In 2016 zag Facebook een terugval van 1,2%, dit jaar zou dat al 3,4% worden. Al sinds 2013 heeft Facebook het moeilijk om tieners nog te entertainen.
De tieners die wel nog vertoeven op Facebook, zijn er veel minder actief. Ze loggen minder vaak in en spenderen minder tijd op het platform.
Gelukkig heeft het netwerk met Instagram nog wel wat troeven achter de hand. Maar hoewel veel tieners vlot de weg vinden naar Instagram, lijken ze nog meer fan te zijn van… Snapchat. eMarketer voorspelt dat Spiegel’s app tegen het einde van dit jaar meer jonge gebruikers hebben dan Facebook en Instagram. Een primeur voor het bedrijf.
Een reden waarom Instagram en Snapchat veel populairder zijn bij het jonge volkje, ligt vooral aan de visuele manier van communiceren. Lees: met foto en korte video.
Toch hoeft Zuckerberg nog niet meteen te wanhopen. Facebook blijft met z’n twee miljard gebruikers het grootste sociale netwerk in de V.S. En met Instagram in het porftolio, zal de techreus nog steeds het tienersegment weten te bereiken.