Ethisch chocolademerk Tony’s Chocolonely wordt fabrikant na overname van Belgische familiebedrijf⚡CEO-koppel Upgrade Estate stapt in innovatiebedrijf nexxworks⚡Online leerplatform van Birdhouse voor Belgische start-ups ⚡ Belgische ondernemers geloven meer dan ooit in de toekomst ⚡Brusselse start-up met insurance-as-a-service platform haalt ruim 20 miljoen euro op ⚡Succesvolle Spaanse investeringsclub wil nu ook Benelux-markt veroveren.

1. Dankzij Belgische overname maakt Tony Chocolony nu ook zélf chocolade

Het Nederlandse ‘ethische’ chocolademerk Tony’s Chocolonely heeft dankzij de overname van de Belgische chocoladefabriek Althaea-De Laet een nieuwe troef in handen: het kan nu namelijk ook zelf chocolade produceren. Om die reden blijven de eigenaars van het familiebedrijf uit Borsbeek nog twee jaar dienst om hun jarenlange knowhow door te geven.

De Laet International werd in 1960 opgericht door de gelijknamige familie. In 1987 breidde het bedrijf uit met Althaea dat de commerciële ontwikkeling op zich nam. Omdat er binnen de familie geen directe opvolger is, werd de zoektocht naar een kandidaat-overnemer gestart. Met deze acquisitie wil Tony’s Chocolonely naar eigen zeggen sneller innoveren, makkelijker opschalen en meer flexibel zijn.

Het Nederlandse chocolademerk, dat tot vandaag niet zelf produceerde, werkte al sinds 2004 samen met Althaea-De Laet, meer bepaald voor het mouleren van de repen en tabletten. De 16 werknemers van het familiebedrijf behouden hun job. Over het overnamebedrag werd niet gecommuniceerd, maar het zou ‘significant’ zijn en beide partijen tevredenstellen.


2. CEO-koppel Upgrade Estate treedt toe tot de nexxworks-familie

De twee CEO's en oprichters van Upgrade Estate - het ondernemerskoppel Nele Van Damme en Koenraad Belsack - worden beiden aandeelhouder van nexxworks, het Gentse innovatiebedrijf dat in 2014 werd opgericht door serie-ondernemer Peter Hinssen die een jaar later het gezelschap kreeg van ‘partners in crime’ Rik Vera and Steven Van Belleghem.

Belsack wordt voorzitter van de Raad van Bestuur van nexxworks, zijn echtgenote krijgt een adviserende rol. Beide partijen zijn geen onbekenden voor elkaar: zo nam het ondernemende echtpaar in het verleden al deel aan verschillende innovation bootcamps en inspiratiereizen. Bovendien is het hoofdkantoor van nexxworks sinds de lente van 2020 gehuisvest in de voormalige redactiekantoren van Dagblad Vooruit, dat na een grondige renovatie van eigenaar Upgrade Estate (vooral bekend van Upkot) omgedoopt werd tot Upgrade Academy.

Nele Van Damme en Koenraad Belsack

3. Gevestigde ondernemers helpen start-ups via online leerplatform van Birdhouse

Met Birdhouse Masterclass biedt accelerator Birdhouse een online leerplatform voor startende ondernemers, met name rond hun grootste uitdagingen: kapitaal ophalen, marketingstrategie uitrollen en complementaire teams samenstellen. Al meer dan 3800 start-ups hebben zich intussen voor de (betalende) videocursus opgegeven, die met Marketing en Talent sinds kort ook twee nieuwe lesreeksen bevat. Met het platform kan Birdhouse veel meer jonge ondernemers bereiken: de accelerator bedient namelijk maar 27 start-ups per jaar.

De lessen worden gegeven door verschillende ervaringsdeskundigen, die destijds zelf een succesvolle start-up begonnen (of meer dan één) en vertellen over hun proces van vallen en opstaan. Bedoeling van het platform is dat het fungeert als pilootproject, omdat Birdhouse het initiatief vooral internationaal wil uitrollen. Maar in deze fase van het project is de hoofdambitie toch om Belgische start-ups explosief te helpen groeien.

(Photo by Yuri Andries)

4. Belgisch ondernemersvertrouwen neemt verder toe

Hoewel de huidige omstandigheden misschien het tegendeel zouden doen vermoeden, piekt het vertrouwen bij onze Belgische ondernemers. Dat blijkt uit een enquête van de Nationale Bank bij 3.000 bedrijfsleiders. Meer nog, in april klom dat vertrouwen zelfs al voor de vijfde maand op rij waardoor het nu op zijn hoogste punt staat sinds maart 2011. Een toename die veel groter is dan de onderzoekers zelf hadden verwacht.

Het vertrouwen is het grootst in de dienstensector, met informatica als uitschieter. Daar geloven ondernemers vooral dat het goed komt met de marktvraag. Ook de verwerkende nijverheid is optimistisch, vooral omwille van een betere benutting van de capaciteit, net als de bouwsector die het werkvolume weer omhoog ziet gaan.

Is iedereen dan optimistisch? Toch niet: vooral de sector van de handel – met uitzondering van de voedingsdistributie – ziet het eerder somber in. En ook de consument zelf is minder optimistisch dan de ondernemers: ze sparen meer, vrezen werkloosheid en zien de economische ontwikkeling negatief tegemoet. Maar misschien brengt de opening van de terrassen vanaf 8 mei verandering in dat laatste?

Woman with fist in the air at sunset.

5. Brusselse start-up Qover haalt ruim 20 miljoen euro op voor zijn insurance-as-a-service platform

Het in Brussel gevestigde Qover -in 2016 opgericht door Jean-Charles Velge en Quentin Commant - heeft een platform waarop het verzekeringsoplossingen aanbiedt voor snelgroeiende bedrijven wereldwijd.

Tijdens een recente investeringsronde, geleid door het Nederlandse Prime Ventures, haalde de beloftevolle insurtech start-up maar liefst ruim 20 miljoen euro groeikapitaal op. Dat is mede het gevolg van het sterke groeiparcours van Qover, onder meer door de recente aankondiging van een partnership met de Britse smartphonebank Revolut dat intussen de status van unicorn heeft bereikt.

Met het verse kapitaal wil Qover zijn Europese insurance-as-a-service dienstverlening verder ontwikkelen én wereldwijd uitbreiden. Vandaag is het bedrijf actief in 32 landen en bedient het in Europa alleen ruim 1 miljoen klanten. Maar bovenal is het de bedoeling om te blijven innoveren en zo de aangesloten bedrijven onberispelijke digitale ervaringen te garanderen. En die bedrijven zijn kleppers als Deliveroo, Decathlon, Cowboy en Immoweb.

Qover-founders Jean-Charles Velge en Quentin Colmant

6. Spaanse investeringsclub zet zijn zinnen op Benelux-markt

Faraday Venture Partners is vandaag één van Spanjes meest succesvolle investeringsclubs, die al meer dan tien jaar innovatieve start-ups in het thuisland financieel ondersteunt – goed voor intussen 33 bedrijven en een investering van ruim 13 miljoen euro – en sinds 2019 ook actief is in Duitsland. Nu heeft de groep, die uit meer dan 250 privé-investeerders bestaat, zijn oog laten vallen op de Benelux-markt (en daarna Polen, Italië en nog meer landen).

Faraday heeft een unieke werking: de 250 investeerders werken ‘deal per deal’ en geven daarbij duidelijk aan hoeveel ze willen investeren en in welke start-up. Dit garandeert de grootste flexibiliteit en transparantie, en een bedrag tussen 200.000 en 500.000 euro in de eerste ronde.

De investeringsclub focust niet op één bepaald domein: HR, e-commerce en videogaming zijn slechts enkele van de vele industrieën waarin Faraday actief is. Aan het hoofd van de Benelux-tak komt de ervaren Belgische ondernemer François-Xavier Fanard.

Euro banknotes and coins in front of the national flag of Spain