Bron foto: Shutterstock

Tijdens het bekendmaken van de kwartaalresultaten heeft Twitter CEO Jack Dorsey aangekondigd dat het 9 procent van de werknemers zal ontslaan. “We ontslaan vooral mensen uit ons sales-, partnership- en marketing departementen,” vertelde Dorsey. “Toch is het niet allemaal slechts nieuws,” klinkt het bij Twitter. “De resultaten die we halen uit onze live video modules hebben ons omver geblazen en de omzet is met 8 procent gestegen, naar 616 miljoen dollar,” zegt Dorsey.

Nog meer ontslagen in 2017?


“De aangekondigde ontslagronde die vooral onze marketing, sales en partnership departementen treffen, zijn slechts een eerste stap,” klinkt het bij Twitter. “In 2017 zijn we van plan om nog verder te gaan besparen.” Het lijkt dus realistisch dat er nog meer Twitterwerknemers ontslagen zullen worden in de loop van 2017.

Naast de ontslagen heeft Twitter ook enkele positieve dingen te melden. “Ondanks dit slechte nieuws zien we ook een fikse stijging in het engagement en ook groeimogelijkheden,” zegt de Twitter CEO. “Live video is daar een voorbeeld van.”

Ook inhoudelijke veranderingen op til


Twitter heeft ook aangekondigt dat het ook veranderingen gaat doorvoeren. Zo wordt er voor nieuwelingen meer rond thema’s gewerkt en blijft de ‘onchronologische’ tijdlijn die populaire en relevante content eerst toont, bestaan. Ook notificaties krijgen een update en zouden niet meer enkel uit tekst bestaan in de toekomst. Dat alles moet ervoor zorgen dat er weer meer gebruikers bijkomen en bestaande Twitteraars meer tijd doorbrengen op het platform.

Daarnaast komt er ook heel wat nieuws bij voor marketeers. Betere meettools die een hogere ROI moeten opleveren, online video ads, pre-roll video, pakketten voor de live stream-reclame, integratie met Google’s DoubleClick... Initiatieven die Twitter dringend meer geld moeten opleveren.

Ligt de toekomst van Twitter in Live Video Markt?


“We zien dat de toekomst van live-video op Twitter rooskleurig is,” zegt Jack Dorsey. “We begonnen het live-experiment met het uitzenden van NFL-matchen en de Amerikaanse presidentiële debatten. De resultaten hebben ons omver geblazen. Tijdens de NFL-games haalden we meer dan 450 miljoen tweet-impressies en tijdens de presidentiële debatten waren er ook indrukwekkende cijfers te melden. Ook de adverteerders konden sterke resultaten noteren.”

Twitter live


“Maar live is meer dan NFL alleen. We plannen om dit kwartaal ook NBA- en NHL-matchen uit te zenden. Maar ook financieel nieuws zou live op Twitter te vinden zijn door middel van samenwerkingen met Bloomberg en andere financiële spelers,” klinkt het bij Twitter. “Daarnaast bekijken we ook mogelijkheden om content deals af te sluiten over de hele wereld en de live-ervaring op Twitter verder te schalen”. Daarnaast lijkt Twitter eindelijk verandering door te voeren in haar identiteit.


“We zijn gefocust op het bouwen van het meest open en relevante nieuwsnetwerk van de wereld,” zegt Dorsey. 

We gaan opnieuw focussen op ons kernproduct, zien tekenen van versnelde groei, en geloven dat onze omzet zal volgen,” vatte Jack Dorsey de Q4-meeting samen. Het live-aspect lijkt daar ook een steeds belangrijkere rol in te spelen.

Wat denk jij van Twitter’s aankondigingen? Is inzetten op live en nieuws de juiste stap? Laat het weten in de comments!