Techonomic Index, een studie van Samsung toont aan dat technologie ons sociaal leven verrijkt en ons zelfs socialer maakt. Het gaat hierbij om een studie naar de elektronische toestellen die gezinnen bezitten en hoe die een thuisleven eigenlijk stimuleren. Cocooning uit de jaren 80 komt dus blijkbaar terug, maar nu met de term social cocooning.
Retro met cocooning
Cocooning ofwel thuisblijven was in de jaren 80 al een alom bekend begrip. Hoewel we in een veel socialere wereld leven vandaag, is het aantal thuisblijvers daarom niet minder laag. Sociaal in die zin dat we mensen beter, sneller en efficiënter kunnen bereiken. En het is net om die kernwoorden dat social cocooning draait. Je hoeft het huis niet meer uit om sociaal te zijn.
Ons eigen huis is niet langer meer een plaats waar we eten, slapen en rustig genieten van onze vrije tijd. Het is een thuis, waar we contact houden met onze vrienden en familie, waar we taken verrichten voor ons werk en zelfs onze eigen kennis verrijken met nieuwe informatie.
Trendwatcher Herman Konings licht toe: “Cocooning stak eigenlijk al de kop op in de jaren tachtig en we zien dat deze trend zich vandaag doorzet in een veel socialere vorm, social cocooning. De mensen blijven graag thuis, maar wel om te netwerken met vrienden en familie, of zelfs om te gamen met mensen die ze nooit ontmoet hebben.
Ze consumeren thuis steeds meer digitale content en dit is allemaal mogelijk gemaakt door technologische innovaties zoals streaming, het internet of things en de smart TV. Het lokale aspect neemt ook aan belang toe: huizen dienen meer en meer als ‘open huizen’ waar ze vrienden en kennissen of mensen uit de buurt ontvangen of waar vreemden zelfs een kamer kunnen huren, denk maar aan de opkomst van Airbnb”.
Enkele opvallende cijfers:
Volgende cijfers tonen aan hoe cruciaal de technologie wel is binnen ons leven:
1. TV
De TV blijft nog steeds een populair toestel. Maar door de inburgering van 'TV op aanvraag' worden er veel meer films, series en andere programma's gestreamd. Via de TV kan je zelfs je eigen FB of Twitter bekijken en de wereld verkennen. Door de vele mogelijkheden die je nu hebt met een TV, zal dat toestel nog lang in de woonkamer van de Belg blijven staan.
Enkele cijfers:
- 91% van de Belgen kijkt dagelijks tv
- Hoge dagelijkse consumptie: gemiddeld 3 uur en 11 minuten
- Meer persoonlijke invulling van tijdsbesteding door de opkomst van streaming- en downloaddiensten
- Op Europees niveau 400% meer gestreamd t.o.v. vorig jaar
- In België wordt 60% van de inhoud (video, muziek, film) gestreamd
- 51% van de Belgen luistert naar muziek via streaming of downloading
2. Belgen aan de tablet
- Hoge penetratie: meer dan 2/3 huishoudens bezit een tablet
- Belgen zijn grootste afnemers van e-books en e-magazines (van Europa)
- Als aanvulling op andere elektronische apparaten zoals tv
Infographic Techonomic: