Door de alternatieve financieringsvorm crowdfunding kunnen veel innovatieve ideeën werkelijkheid worden. Ondanks dat het totale door crowdfunding opgehaalde bedrag ook vorig jaar groeide met 15%, faalt nog steeds een groot percentage van de campagnes. In onderstaand artikel vertelt ondernemer en investeringsbankier Chris Thomas van Eureeca over de meest voorkomende valkuilen bij crowdfunding en geeft hij zijn tips, zodat ondernemers deze in de toekomst kunnen ontwijken.
Valkuil 1: niet concreet (genoeg)
Ze zeggen het niet voor niets: een goed begin is het halve werk. Voordat je als ondernemer de crowd kan overtuigen om te investeren in jouw product of dienst, moet het 100 procent duidelijk zijn wat de onderneming doet en vooral waarom. Ook is het van belang dat dat kort en krachtig verteld kan worden. Een handige tool om dat te doen is de Golden Circle van Simon Sinek met daarin de: why, how en what. Dit model start bij de waarom: waarom is de organisatie opgericht en wat wil de ondernemer hier (uiteindelijk) mee bereiken?
Vervolgens wordt pas ingevuld hoe deze doelen bereikt worden en met welk product of dienst. Een hier opvolgende stap is om de onderscheidende aspecten (USP's) daarvan in kaart te brengen. Op welke manier is de onderneming een toevoeging op het bestaande aanbod? Overtuig de crowd van de potentie en belang van jouw onderneming zodat ze een (financiële) bijdrage willen leveren voor het verwerkelijken van het idee. Verwerk bovenstaande punten in een duidelijke en korte pitch evenals je doelbedrag en hoe je dit bedrag bij crowdfundingsucces gaat besteden. Hoe concreter, hoe beter.
Valkuil 2: gebrek aan emotie
Naast de relevantie van de onderneming en product zelf, kan de manier waarop dit wordt gecommuniceerd een campagne maken of breken. Crowdfunding draait om sociaal investeren, waarbij emotie en authenticiteit belangrijke begrippen zijn om crowd engagement te creëren. Het ultieme doel is om mensen als het ware fan te maken van jouw onderneming, fans zijn immers de beste verkopers. Vertel jouw unieke verhaal en laat passie zien. Als het goed is, ligt de focus hierbij vooral de ‘why’ uit de Golden Circle.
Valkuil 3: overslaan van critici
Een stap die vaak wordt overgeslagen volgens Chris Thomas is het testen van een campagne. Op het moment dat alle (communicatie)middelen klaar staan om potentiële investeerders over te streep te trekken, is het zaak om de deze te testen onder kritische personen alvorens de campagne ‘live’ gaat. Vertellen de communicatiemiddelen hen wat je wilt, is het concept duidelijk, en maken ze het beoogde gevoel los? Door het te testen geef je jezelf de kans om de campagne te perfectioneren, wat de kans van slagen vergroot.
Valkuil 4: vergeten van doelgroepen
Een andere valkuil is het vergeten om álle doelgroepen aan te spreken die bij kunnen dragen aan het succes van de campagne. De eerste stap is een oproep doen aan het eigen netwerk van vrienden, familie en kennissen. Uit onderzoek blijkt dat deze groepen sneller geneigd zijn om bij te dragen aan het succesvol maken van een campagne. Dit heeft daarnaast als voordeel dat als een gedeelte van het op te halen bedrag al is opgehaald, onbekenden sneller volgen. Maar de crowd is natuurlijk breder dan alleen persoonlijke connecties en bezoekers van het crowdfundingplatform. “Zet zo breed mogelijk in: zowel offline als online, investeerders zijn overal”, aldus Thomas.
Dat social media een goede tool is om je bereik te vergroten is al vaak gezegd, maar heb je ook weleens gekeken naar wie zich precies in je online netwerk bevinden? Bijna iedereen kent wel iemand met een groot bereik, of zelfs een influencer, die de campagne een extra push kan geven. Op Facebook zijn daarnaast groepen te vinden voor (bijna) elke interesse en/of branche. Het delen van jouw campagne hierin, kan zijn voordelen opleveren.
Maak daarnaast een lijst van interessante netwerkborrels en zorg dat je altijd je pitch paraat hebt om interesse te wekken. Een laatste tip is om ook relevante bedrijven aan te spreken. Voor bedrijven die inhoudelijk passen bij het bedrijf achter de crowdfundingcampagne kan het steunen hiervan een interessante optie zijn, niettemin omdat het kan zorgen voor een imago-boost.
Valkuil 5: tekort aan (persoonlijke) communicatie
Behalve het aanspreken en overtuigen van potentiële investeerders, is het ook van belang om degene die je campagne al hebben gefinancierd hebben op de hoogte te houden van de voortgang. Zorg dat je de verschillende doelgroepen bij jouw campagne betrekt en wederom betrokkenheid stimuleert. “Communiceer actief, reageer en sta open. Spreek daarnaast iedereen zo persoonlijk mogelijk aan. Gebruik bijvoorbeeld voornamen, in plaats van bulkmail met ‘beste meneer/mevrouw' ’”, geeft Thomas aan.
Ook geeft hij aan dat het benadrukken van de urgentie van de campagne vaak een goede zet is. Bedenk van tevoren welke informatie waar in het traject gecommuniceerd moet worden. Vergeet hierbij niet ook na het crowdfundingsucces je volgers en backers op de hoogte te houden van wat er met de financiering gebeurt.
Veel succes met je crowdfundingcampagne!