Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: marketing lady Carole Lamarque, Founding Partner van Duval Union, veelgevraagd keynote speaker en auteur van boeken als 'Influencers' en veel recenter 'Unfair Advantage'.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik kan best ontspannen met mensen om me heen die veel voor mij betekenen. Maar ook tijdens het sporten: langeafstandlopen is nog steeds een passie en zorgt telkens weer voor de nodige ontlading. Als ik een baaldag heb, dan kan het ook ontzettend deugd doen om eens iemand anders te helpen!”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Sporten, sportschoenen, gezond eten en thee! Veel thee en altijd te weinig loopschoenen (lacht).”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Ik mag hopen dat mijn mijn meest recente boek 'Unfair Advantage', uitgegeven bij LannooCampus, een aanrader mag zijn voor alle ondernemers die zich willen onderscheiden van de steeds scherpere concurrentie. Ik ben dus ook heel blij met de nominatie voor 'Marketing Book of the Year', ook al heb ik finaal niet gewonnen.”
“De rode draad bij alle grote economische actuele vraagstukken is volgens de econoom Geert Noels gigantisme. 'Gigantisme is een ziekte door overstimulering', vertelt Noels. 'Van zodra dat gebeurt, komt de mens in verdrukking.' Humo spreekt lovend over 'een stevig onderbouwd pleidooi tegen de zucht naar economische groei'. Volgens de VRT nieuwsredactie schreef Geert Noels met 'Gigantisme' hét economieboek van het jaar en daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik kan niet slechts één start-up aanduiden maar mijn aandacht gaat in deze uit naar The Beacon. Dat is een realisatie van Capital of Things-partners Stad Antwerpen, onderzoek- en innovatiehub imec, Havenbedrijf Antwerpen en Universiteit Antwerpen, alsook technologiefederatie Agoria. AG VESPA coördineerde de herinrichting van het gebouw. The Beacon is een smart community en hub, gefocust op AI & IoT innovatie met betrekking to smart city, mobiliteit, logistiek en industrie.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Ik ben het meest trots op de medewerkers van ons bedrijf. En op de leercurve die marketingteams doormaken als we met hen samenwerken, zowel bij kmo’s als bij internationale bedrijven.”
“Mijn ultieme doelstelling is bereikt wanneer mensen vol trots resultaten neerzetten en er zich gaandeweg professionele vriendschappen vormen.”