De Vlaming gaat steeds meer digitaal, dat blijkt uit Digimeter, een onderzoeksinitiatief van IBBT waarbij jaarlijks gepeild wordt naar het bezit en gebruik van media en ICT in Vlaanderen. Het rapport toont onder meer aan dat 3/4 van de populatie ondertussen digitale TV in de huiskamer heeft. Daarnaast heeft 1 op 10 Vlamingen meer dan 1 GSM en heerst er computer weelde bij de populatie (meer dan de helft van de Vlamingen heeft meer dan 1 type computer). Bovendien consumeert de Vlaming als homo digitalis zijn nieuws ook meer en meer online: 1 op 3 consulteert dagelijks nieuwswebsites en 1 op 5 blijft dagelijks up-to-date via sociale netwerksites. Eén op tien leest zelfs dagelijks de krant op tablets.
De vierde wave van deze grootschalige studie naar het bezit en gebruik van nieuwe media werd afgenomen bij 1560 Vlamingen die een representatieve staal vormen van de Vlaamse bevolking. Hieronder een kort overzicht van een aantal markante resultaten voor de verschillende thema's die aan bod komen in Digimeter. Een hard copy van het volledige rapport en een poster zijn beschikbaar op aanvraag bij IBBT.
Vooral opnemen van programma's en elektronische TV gids maakt digitale TV aantrekkelijk
De meerderheid van de Vlamingen bezit een TV, waarbij de meerderheid van de primaire toestellen ondertussen een flatscreen is (67%), terwijl 1 op 3 nog een TV met klassieke beeldbuis heeft als hoofdtoestel. Ondertussen heeft meer dan 3/4 van de populatie digitale TV in huis gehaald. De top beweegredenen om dit te doen zijn: de betere kwaliteit (37.3%) en de mogelijkheid om te kijken wanneer je wil naar wat je wil (36%). Dit blijkt ook uit de meest gebruikte functionaliteiten op dagelijkse basis: het opnemen van programma's (28.1%) en het gebruik van de elektronische programma gids (EPG) (39.8%). Meer dan 40% van de digitale TV-kijkers heeft ondertussen ook al eens betaald om een programma te bekijken.
Smartphones en mobiele data-abonnementen in de lift
De penetratie van smartphones (40%) en mobiele data-abonnementen (24%) kent opnieuw een serieueze stijging, al blijft de 'klassieke' GSM nog steeds in de meerderheid. Meer dan 1 op 10 Vlamingen heeft trouwens meer dan één GSM. De top dagelijkse applicaties gezien over alle mobiele telefoons is SMS'en (67.1%), telefoneren (53.2%), het gebruik van de alarmfunctie (35%) en het gebruik van de agendafunctie (21%). De Vlaming gebruikt zijn smartphone vooral om te surfen (28.6%), e-mailen (27.8%) en gebruik maken van sociale netwerksites (24.3%).
De meest opvallende trend is de steile opmars van tablets. In totaal 13.1% van de Vlamingen heeft er ondertussen één in huis gehaald (9.3% iPad, 5% andere tablets en 1.2% die zowel een iPad als een andere tablet hebben). De Vlaming neemt de tablet op schoot om te surfen (66.3%), e-mailen (48%) en sociale netwerksites te bezoeken (36.5%). Merk op dat de top drie overeen komt met die van de smartphone.
Bijna 10% heeft desktop, laptop én tablet in huis
Waar bij de vorige bevraging het aantal laptops en het aantal desktops mekaar in evenwicht hielden, is e laptop nu duidelijk in de meerderheis (66.7% versus 76.3%). Bij de computerbezitters is er ook een quasi één op één relatie met het beschikken over een internetconnectie thuis (respectievelijk 91.4% en 89.8%). Meer dan de helft vande Vlamingen heeft meer dan één type computer (laptop, desktop en/of tablet), terwijl net geen 10% zowel een desktop, een laptop als een tablet heeft (in de vorige wave was dit nog maar 1.7%).
In totaal heeft 7.1% van de Vlamingen nog steeds geen computer in huis. De top redenen hiervoor zijn: niet in staat om ermee te werken (33.9%) en financiële redenen (24.9%). Het profiel van de non-adopters is ouder (vooral 60-plussers), gepensioneerd en lager opgeleid.
Internet gebruik vooral om online informatie op te zoeken en nieuws te bekijken
De top dagelijkse internetactiviteiten zijn online informatie opzoeken (56.7%) en nieuwswebsites bekijken (50.4%). De top wekelijkse activiteiten zijn online bankieren (50.1%) en online video's bekijken (27.7%). Meer dan de helft van de Vlamingen heeft al eens een online aankoop gedaan en één op vijf doet dit minstens maandelijks. Ook sociale netwerksites blijven een succesverhaal: zeven op de tien Vlamingen maakt er wel eens gebruik van en 15% geeft aan dit ook wel eens op het werk te doen.
Gaming blijft boomen in Vlaanderen
De top 3 kanalen om dagelijks het nieuws te volgen zijn radio (66.5%), het nationale TV nieuws (60.7%) en kranten (43.5%). Andere kanalen zijn nieuwswebsites (31.4%), sociale netwerksites (19.6%), via de tablet (9%) en via de GSM (8%). De grootste trend in vergelijking met digimeter 3 is de groeiende digitale nieuwsconsumptie met één op drie die dagelijks nieuwswebsites consulteert en één op vijf die dagelijks via sociale netwerksites up-to-date blijft. Eén op tien leest zelfs dagelijks de krant op de tablet. Ondanks deze digitale trend blijven de papieren krant, het radionieuws en het regionale TV nieuws min of meer op hetzelfde peil als bij de vorige bevraging. Enkel het nationale TV nieuws kent een dagling op vlak van dagelijks gebruik. De Vlaming gebruikt dus meer en meer vooral digitale kanalen om aan zijn nieuwsbehoeften te voldoen.
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi