Ooit tokkelden we haast allemaal lustig sms’jes op onze Nokia 3310 - of een andere variant. Hoewel Nokia begin deze eeuw de gsm-markt domineerde, slaagde de techreus er niet in om vandaag nog even omnipresent te zijn. Maar het Finse bedrijf is niet de enige met zo’n verhaal. Blackberry, iemand? Hoe komt het dat zulke bloeiende bedrijven er niet in slagen die winnaarstatus vast te houden? Natuurlijk spelen er diverse factoren mee, maar Steve Jobs waarschuwde dat soort bedrijven bijna een kwarteeuw geleden al voor wat volgens hem dé reden is voor hun falen.
Verloren interview
In 1995 gaf Jobs een zeventig minuten durend interview aan het televisieprogramma ‘Triumph of the Nerds’. De originele tape van dat gesprek ging overigens verloren en het duurde tot 2011 voor het weer opdook en eindelijk helemaal te bekijken was.
Op het moment van het interview ging het Jobs overigens niet helemaal voor de wind: zijn bedrijf NeXT stond op de rand van de afgrond en Bill Gates maakte met Microsoft heel wat furore. Toch weerhield dat Jobs er niet van om enkele straffe uitspraken te doen, zoals waarom volgens hem veel innovatieve techbedrijven op een bepaald moment toch falen. Dat heeft volgens hem alles te maken met het prioriteren van sales en marketing boven disruptieve innovatie.
Innovatie in de kiem gesmoord
“Bij PepsiCo bijvoorbeeld betekent een nieuw product vaak gewoon een flesje dat een andere maat heeft dan de rest. Daardoor wordt het succes van het bedrijf vooral bepaald door sales en marketing. Zij worden gepromoveerd en krijgen de macht in handen. En voor PepsiCo is dat een strategie die misschien werkt, maar bij techbedrijven in een monopoliepositie zie je hetzelfde gebeuren”, begint Jobs.
“Neem nu IBM of Xerox. Productontwikkelaars daar kunnen misschien wel een beter kopieermachine of computer bedenken, maar dat doet er niet toe als je al de monopolie hebt. Het bedrijf wordt er niet succesvoller door”, merkt Jobs op. “De enigen die het bedrijf op dat vlak naar een hoger niveau kunnen tillen, zijn de sales- en marketingwerknemers. Daardoor zullen ze uiteindelijk het bedrijf runnen. Zij die met het product zelf bezig zijn, mogen hun zegje niet meer doen als er beslissingen gemaakt worden. En zo vergeten bedrijven wat het betekent om fantastische producten af te leveren.”
“Het fijngevoelige, vernuftige van die producten dat hen aan een monopolie hielp, wordt gewoon verdreven door de marketing- en salesmensen die nu het bedrijf leiden, want ze hebben er geen idee van wat een goed of slecht product is. Ze hebben er geen enkele notie van wat voor vakmanschap er nodig is om van een goed idee een goed product te maken. En ze maken er, meestal, ook geen enkele prioriteit van om de klant écht te helpen.”
Kortom, het niet meer ontwikkelen van echt innovatieve en fantastische producten, is wat volgens Jobs veel techgiganten uiteindelijk de das omdoet.
Het hele interview met Steve Jobs kan je hier bekijken: