Willekeurige targeting is volledig achterhaald, maar dat wist je wellicht al?! Er bestaan immers voldoende nieuwe methoden om ervoor te zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt. De vooruitgang in gedragscontrole en de verspreiding van databestanden hebben adverteerders in staat gesteld om de omzettingsgraad voor online en offline campagnes te verhogen.

Wat is behavioural targeting?

Behavioural targeting (ook bekend als audience targeting) is de toepassing van het op maat maken van advertenties, e-mails of website-inhoud op basis van de acties van internetgebruikers. De acties zijn afgeleid van gegevensverzamelingen die het gedrag van het publiek illustreren. Marketeers kunnen het vervolgens gebruiken om advertenties en campagnes te maken die het persoonlijk gedrag van elke consument weerspiegelen.

Door gebruik te maken van gegevens van verschillende online bronnen, stelt behavioural targeting bedrijven in staat om zeer gepersonaliseerde berichten af te leveren die uniek zijn voor iemands online koop- of surfgedrag. Het beperkt het vermogen van adverteerders om irrelevante advertenties te plaatsen en helpt de KPI's van reclamecampagnes te versterken.

Wat zijn de voordelen?

Door relevante berichten aan mensen te tonen, is de kans groter dat ze geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbiedingen, wat leidt tot een hogere omzettingsgraad.

Wanneer je als adverteerder inzicht hebt in de gewoonten van de consument, dan kan je veel sneller een publiek identificeren dat geïnteresseerd is in een specifiek product. Dit kan natuurlijk alleen op het juiste moment op basis van hun gedrag voor een bepaalde campagne. Het gebruik van behavioural targeting zal een aantal cruciale factoren doen toenemen.

Hier zijn een aantal voordelen op een rijtje, zowel voor de adverteerder als voor de consument:

Voor de adverteerder

  • De betrokkenheid van de gebruiker stijgt
  • Hoger aantal Ad Click-Throughs
  • Verbeterde omzetting ratio's
  • Hogere ROI

Voor de consument

  • Een betere en gepersonaliseerde ervaring
  • Hogere efficiëntie in het proces van online winkelen
  • Herinneringen krijgen voor nieuwe producten
  • Minder FOMO

Hoe zit het met de consument?

Blijf personaliseren

Consumenten willen niet altijd graag hun persoonlijke gegevens opgeven, maar ze hebben ook een hekel aan advertenties die niet relevant zijn of die ze linken aan een negatieve ervaring. Consumenten zullen daarom sneller de voorkeur geven aan gepersonaliseerde reclame. Deze personalisatie verbetert uiteindelijk hun ervaring. Dankzij advertenties die specifiek aan hen gericht zijn, kunnen consumenten op de hoogte blijven van nieuwe producten of diensten die hen interesseren. Retargeting op basis van gedrag kan ook helpen om aankopen te voltooien die voorheen om een of andere reden werden afgebroken.

Wees zo efficiënt mogelijk

Reclame kan een effectieve manier zijn om snel een product te verkopen. Consumenten kunnen hierdoor snel het product identificeren dat het beste bij hun behoeften past, zonder uitgebreid onderzoek te moeten doen. Dit verhoogt de efficiëntie voor de consument, waardoor die makkelijk en snel de meest relevante producten in de juiste verkooppunten kan vinden.

Welke gegevens kan je bekijken?

Enkele van de meest voorkomende soorten gedragsgegevens die in deze targetingstrategie worden gebruikt zijn:

Bezochte webpagina's

Gegevens over hoe gebruikers zich gedragen en omgaan met websites is een waardevolle methode voor gedragsmatige segmentatie. Gebruikers besteden veel tijd aan het surfen op het web en deze bron aan informatie is waardevol. Men kan het aantal bezochte pagina's bekijken, de tijd doorgebracht op elke pagina en in welke regio's dit gebeurt. Daarom kunnen deze gegevens veel informatie opleveren die nuttig is om de betrokkenheid en de omzetting te stimuleren.

Geografische informatie

Mobiele apparaten zijn niet de enige indicatoren van de geografische beweeglijkheid van een consument. Wanneer een computer toegang krijgt tot een online netwerk dan laat deze weten waar in de wereld hij zich bevindt. Adverteerders kunnen een IP-adres gebruiken om bij te houden op welke locatie een gebruiker hun website bezoekt, waarbij wordt aangegeven waar die gebruiker kan wonen, werken of een groot deel van zijn tijd doorbrengt. Daarnaast worden ook de reisgewoonten onthuld, afhankelijk van de verschillende log-in locaties en de tijd die tussen de bezoeken door wordt doorgebracht.

Type apparaat

Cookies die zijn opgeslagen op smartphones, tablets en laptops zijn enkele van de meest waardevolle gegevens om het gedrag van een potentiële klant te volgen. Door middel van hun dagelijks gedrag/gebruik leveren gebruikers gegevens over hun activiteiten, communicatie, zoek- en navigatiegeschiedenis, mobiele aankopen, sociale media clicks en check-ins, en andere informatie. Deze informatie helpt om de consumenten op de beste manier te targeten.

Gezien de frequentie waarmee mensen hun apparaten - met name hun mobiele telefoons - gebruiken, kan het ophalen van deze relevante gegevens de sleutel zijn tot het ontsluiten van een hogere respons en het aantrekken van een nieuw publiek.

Aankoopgeschiedenis & subscription

De loyaliteit en de gebruikerservaring van je klanten verbeteren door hen betere productaanbevelingen te geven is ook een vorm van targeting. Stuur ze een korting via e-mail en herinner ze eraan dat ze nog steeds producten in hun winkelwagen hebben liggen.

Bedrijven die over een log-in systeem beschikken, vragen hun gebruikers om gegevens en informatie over zichzelf in te voeren. Deze velden kunnen worden gebruikt om de gebruikers te begrijpen door middel van hun adres, interesses en contactgegevens die kunnen helpen bij behavioural targeting.

Voorbeelden van behavioral targeting

Er zijn meerdere manieren om gegevens te activeren om op basis van gedragingen advertentiecampagnes te creëren die resultaten opleveren. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe behavioral targeting de betrokkenheid kan stimuleren:

Locatie

Targeting op basis van locatie is een uitstekende manier om het publiek te bereiken op basis van hun werkelijke gedrag. Doelgroepen die je fysieke winkels of een concurrerende winkel hebben bezocht, kan je op deze manier opnieuw bereiken.

Deze targeting campagnes kunnen nuttig zijn omdat de inzichten gerelateerd zijn aan hoe consumenten zich in de echte wereld gedragen. Dit stelt je in staat om overtuigende segmenten te creëren op basis van hoe mensen zich in de loop der tijd gedragen.

Retargeting

Een voordelige en toegankelijke manier om behavioural targeting te gebruiken is retargeting. Door de gebruikers die jouw site bezoeken te identificeren, kan je hen via reclame op andere websites aanmoedigen opnieuw jouw website te bezoeken en hun doelen te bereiken.

De meest voorkomende oplossingen hiervoor zijn facebook en google, omdat ze eenvoudig te installeren tracking pixels hebben die gebruikers die specifieke pagina's op je website bezoeken kunnen begrijpen. Je kan deze segmenten dan direct activeren op hun platformen.

Cross-selling en upselling

Weten wat je klanten leuk vinden en begrijpen hoe ze met jouw bedrijf omgaan, is een krachtige manier om te weten welke aanvullende producten je moet promoten. Als je producten X en Y aan elkaar kan koppelen, dan is het publiek dat interesse heeft getoond in product X geneigd om ook product Y te promoten.

Conclusie

Ook al is behavioural targeting ideaal, toch moet je er rekening mee houden dat de toepassing ervan ook de belangen van je bezoekers moet dienen. Overdreven gebruik van behavioural targeting kan je opdringerig doen lijken en bijgevolg contraproductief zijn. Het laatste dat je wil, is bezoekers wantrouwig maken. Behavioural targeting is gunstig voor zowel bedrijven als internetgebruikers, wanneer het met gezond verstand en op een heel pragmatische wijze wordt gebruikt.