Foursquare kan veel betekenen voor kleine en middelgrote ondernemingen in verschillende sectoren zoals retail en horeca of andere sectoren. Om iets met je merk te doen op Foursquare moet je een beetje creatief zijn maar ook realistisch blijven want uiteindelijk moet je je marketing inspanningen oriënteren rondom de gebruiker. Maar wat kan Foursquare nu eigenlijk bieden voor (grote) merken?
Brand pages
Foursquare biedt aan merken de mogelijkheid om pagina’s te maken die ze gedeeltelijk kunnen aankleden. Merk pagina’s dienen eigenlijk om meer persoonlijkheid aan het merk te geven al lijkt dat voor sommigen misschien te ver gezocht. Een merkpagina is eenvoudig opgezet en biedt heel wat mogelijkheden om meer in de kijker te komen bij de gebruiker. Een super voorbeeld hiervan is de pagina van Vlaanderen Vakantieland.
Maar ook merken zoals Lufthansa, Gucci, Louis Vuitton en Marc Jacobs zijn actief op Foursquare om tips achter te laten voor gebruikers. Als merk kun je hiermee de affiniteit van klanten met je merk te versterken door waardevolle tips achter te laten.
Uiteraard is het niet elk merk gegeven om de link te leggen tussen een ‘plaats’ en een waardevolle tip voor de gebruiker. Het vergt dus creativiteit. Maar lokale tips van een vliegmaatschappij bij een toeristische plaats zoals musea of andere bezienswaardigheden, kunnen natuurlijk wel een bepaalde waarde hebben voor gebruikers die daarmee op een andere positieve manier in contact komen met het merk.
Lijsten op Foursquare
Naast tips kunnen merken (en gebruikers) lijsten aanmaken met daarin tips rondom bepaalde thema’s. Zo maakte Lufthansa een speciale lijst met tips voor bezoekers van het “Oktober Fest”, waardoor gebruikers deze tips kunnen volgen bij hun bezoek. Een soort persoonlijk gids met interessante plaatsen en weetjes maar dan gelinkt aan het merk. Voor sommige de ideale voorbereiding voor hun trip.
Lijsten kun je zowel online via de desktop site als via de applicatie zelf beheren. Bovendien kunnen gebruikers de lijsten bewaren zodat ze altijd de tips bij de hand hebben.
Partner Badges
Partner Badges zijn een leuke manier om het spel element van Foursquare bezig te zijn. Sommige gebruikers op Foursquare maken er een sport van om:
- Zoveel mogelijk punten te behalen,
- Zoveel mogelijk mayorships te behalen,
- Of badges te verzamelen.
Deze elementen van gamification in Foursquare kun je uitspelen met bijvoorbeeld loyality en check-in specials maar ook met behulp van een Partner Badge die een gebruiker ten opzicht van andere een “status’ gevoel kan geven. Het wel of niet hebben van een aantal badges of specifieke badges kan sommige gebruikers stimuleren om checkin gedrag te vertonen om juist wel de badge te verdienen!
Zo lanceerde Mazda de inner driver competition in de US om een Mazda te kunnen winnen maar daarvoor moesten gebruikers een aantal badges te “unlocken”.
Hier in Europa lanceerde Orange France in 2012 bijvoorbeeld de Tour de France Badge voor de wielerliefhebbers. Nu badges zijn custom made want ze zijn gebaseerd op een check-in scenario dat door de houder (adverteerder) van de badge wordt bepaald.
Ofwel om de badge te kunnen unlocken moet je op bepaalde plaatsen of een op een x aantal categorieën in checken. Het spel is natuurlijk om uit te vinden wat je moet doen en de beloning is de badge. Badges hebben een beperkte levensduur en zijn dus echt een campagne middel.
Dit klinkt allemaal vrij geeky maar er zijn echt mensen die op gaan in dit spel. Er zijn al meerdere merken die hier meer aan de slag zijn gegaan. Een kleine greep uit Partner Badges: Audi, Pepsi, Harry Potter, Puma, MTV, Spotify, ... Genoeg inspiratie lijkt me ;)
Brand – check in
En natuurlijk kun je als merk ook een check-in doen met je gebruikersprofiel en zo je aanwezigheid als merk op bepaalde events (bijvoorbeeld festivals) versterken en een vriendenkring opbouwen.
Vergeet niet dat pagina’s als ook de geclaimde business zijn gekoppeld aan een Foursquare profiel. Een naast de check-ins komen ook updates en tips direct terecht in de stream van de gebruiker.