Het Van Dale woordenboek omschrijft het woord maffia als volgt :
- Geheime bond van misdadigers op Sicilië, ook actief in Italië en de Verenigde Staten
- Een losse groep van mensen die betrokken zijn bij gelijkaardige activiteiten en die elkaar helpen en beschermen, soms met nadelige gevolgen voor anderen
In de wereld van innoverende bedrijven wordt de term ook gelinkt aan het artikel dat in 2007 verscheen in Fortune over enkele voormalige PayPal-medewerkers. Het 'PayPal Mafia'-artikel beschrijft een groep van personen die ooit bij Paypal aan de slag waren, contact bleven houden en samen aan de wieg stonden van heel wat belangrijke innovatieve technologiebedrijven zoals Tesla Motors, LinkedIn, YouTube en Yammer.
Zakelijke en persoonlijke contacten blijken dikwijls een belangrijke succesfactor. Het zou dan ook geen verrassing mogen zijn dat een kleine groep individuen – die vaak via één bepaalde organisatie met elkaar verbonden zijn of waren – steeds opnieuw aan de basis liggen van de ontwikkeling en het succes van heel wat succesvolle initiatieven.
Geldt dat ook voor de Belgische innovatiesector? Hebben wij hier in België ook een groepje van Midassen dat er in slaagt om alles wat ze aanraken te veranderen in goud? En behoren zij dan tot een exclusief onzichtbaar netwerk? En als dat het geval zou zijn, wie zijn deze leden van de Belgische Innovatiemaffia? En hoe hebben ze elkaar ooit leren kennen?
Om deze vragen te beantwoorden, heeft Omar Mohout gedurende de voorbije jaren informatie verzameld over de belangrijkste spelers op het vlak van innovatie: hun initiatieven, hun investeringen, hun engagement, succes en mislukkingen. Het resultaat van deze analyse is op z’n minst fascinerend te noemen: een spinnenweb van individuen, bedrijven en connecties.
De gele punten stellen bedrijven voor, de blauwe punten zijn individuen, de rode punten zijn investeringsmaatschappijen en de groene zijn hubs. Al snel valt de concentratie van enkele punten op en blijken het voornamelijk individuen te zijn die aan elkaar worden gelinkt.
Wanneer je de data wat nauwgezetter bestudeert dan stel je vast dat een klein groepje van dergelijke “knooppunten” verantwoordelijk is voor de oprichting, de investering of een bijdrage levert aan heel wat Belgische success stories op innovatievlak: The Magic Top 8.
Hieronder een overzichtje van deze machtige bende:
1. Michel Akkermans
Veelvuldig ondernemer, bestuurslid en investeerder
2. Jürgen Ingels
Fintech addict, time squeezer en scale-up freak
3. Luc De Vos
Adviseur, directeur, investeerder
4. Pierre H. Rion
Business Angel
5. Jan Vostermans
Founding Partner bij VentureWise
6. Bart Becks
Oprichter en CEO bij angel.me / voorzitter bij Euractiv
7. Lorenz Bogaert
Eigenaar, Incrowd en Marketing en Advertising Consultant bij Incrowd
8. Toon Coppens
Strategy & Innovation Manager Digital bij BD myShopi
In de hoedanigheid van oprichter, CEO, investeerder of als lid van de raad van bestuur heeft de Magic Top 8 samen een impact gehad op minstens 120 bedrijven:
Sommige van deze bedrijven werden ondertussen overgenomen (Twoo, Clear2Pay, Stotify, Cardwise/Xpenditure, Skynet,...). Andere gingen naar de beurs (Option, Materialize, Moovly,...). Sommige haalden een belangrijke som geld op tijdens een kapitaalronde (Showpad, Sentiance,...). Maar het mag duidelijk zijn dat zij een aantal van de belangrijkste Belgische innovatieve technologiebedrijven vertegenwoordigen, waardoor het concept van de “Belgische Innovation Mafia” nog versterkt wordt.
Nu dat we de Midassen van de Belgische innovatie sector in kaart hebben gebracht, is de volgende vraag hoe ze met elkaar verbonden zijn. Kennen ze elkaar? En als dat zo is, hoe hebben ze elkaar leren kennen?
Verdere analyse van de data toont dat er in België enkele clusters zijn waar invloedrijke innovatieve personen elkaar ontmoeten. Netlog maakt daar duidelijk deel van uit. Er zijn niet enkel links naar onze Magic Top 8 maar ook naar heel wat van de meest succesvolle innovatieve initiatieven in ons land.
Maar er zijn er ook andere zoals Volta Ventures, iMinds, NGData, Porthus, Ticto, Smartfin Capital... Als manager bij Co.Station – een gerespecteerde community met engagement van de bedrijfwereld ten aanzien van tech start-ups – stel ik dagelijks het belang van een community en netwerkmogelijkheden vast. Je op de juiste plaats op het juiste moment bevinden, kan het verschil maken tussen succes en mislukking.
Maar is een community de enige link die de Magic Top 8 verenigt? Zijn er geen andere gemeenschappelijke factoren ? Bepaalde specifieke zaken die hen verenigen? Delen ze een bepaalde benadering wanneer het gaat over zaken doen, een bepaalde visie? Of is het net zoals bij vastgoed enkel een kwestie van 'locatie, locatie, locatie'? Ik zou graag de uitdaging aangaan en verder kijken dan de data en met elk van hen in gesprek gaan om dit uit te vissen. Staan zij open voor een gesprek? Ik contacteer hen en deel later mijn bevindingen met jullie. Stay tuned!