Foto: theverge.com

Misschien heb je al gehoord van Google Posts? De slimme manier om content te laten verschijnen in Google's zoekresultaten. Op dit ogenblik runt het techbedrijf een testfase. Maar als Posts blijft bestaan, zullen de gevolgen enorm zijn. Zeker voor de SEO strategie van organisaties die klanten vooral via lokale zoekopdrachten aantrekken.

Google Posts laat al je content op slimme manier verschijnen in de zoekresultaten van Google. Gevolg: blogposts en andere content moeten niet meer worden geïndexeerd, maar worden meteen toegevoegd aan de resultaten. En ze worden als naamkaartje weergegeven. Dit is hoe dat er precies uitziet:

Maar nog belangrijker, is dat Google Posts de lokale SEO een flinke bolwassing zal geven:

Compleet nieuwe resultatenpagina

Google Posts verschijnen alleen bij 1. lokale “branded” en “2. non-branded” zoekopdrachten. Respectievelijk betekent dat het zoeken op de naam van je organisatie of de producten die je verkoopt in combinatie met je locatie.

1) Branded zoekopdrachten

De resultatenpagina bij een “branded” zoekopdracht naar een bedrijf dat Google Posts gebruikt, bestaat bijna alleen maar uit content van dat bedrijf. Denk: links naar de website, social mediakanalen en blogposts. Dat betekent dat websites zoals Yelp en TripAdvisor niet meer tussen de eerste resultaten verschijnen.

branded zoekopdrachten

2) Non-branded zoekopdrachten

Ook de resultatenpagina bij “non-branded” zoekopdrachten gaat er heel anders uitzien, omdat bedrijven met Google Posts een prominente plek in de resultaten krijgen.

non branded

Content van dat bedrijf, die betrekking heeft op de zoekopdracht, verschijnt bovenaan, terwijl andere resultaten naar onder zakken.

De impact op bedrijven en hun SEO strategie

Lokale organisaties krijgen via Google Posts een kans om het te winnen van grotere ondernemingen die de resultatenpagina’s vaak opeisen. Met goeie content verschijnen ze op de eerste plaats zonder geld te besteden aan advertenties of de ontwikkeling van een ‘klasbak’ website.

Google Posts zal voor lokale organisaties hoogstwaarschijnlijk ook een positieve invloed hebben op het aantal conversies via Google Search. Wie een lokale zoekopdracht invoert, heeft de intentie om dat product te kopen, maar besloot nog niet waar hij het gaat kopen. En omdat je met Google Posts prominent in beeld komt, is er een grote kans dat de keuze op jouw organisatie valt.

Niet-lokale organisaties die geen locatie vermelden op hun website, gaan steeds minder relevant worden bij de lokale zoekopdrachten. En zullen bijgevolg dalen in de resultaten. De juiste content creëren was al cruciaal om gevonden te worden in Google, maar wordt dus nu alweer nog belangrijker!

Wat zal de toekomst van Google Posts brengen? Deel gerust jouw voorspellingen hieronder!