Het aantal shoppers op zoek naar korting via hun smartphone is tijdens de soldenperiode dit jaar verdubbeld. Waar vorig jaar nog geen 10% van de online koopjesjagers actief was op hun smartphone, is dat dit jaar ruim 20%. De verwachting is dat dit percentage bij de volgende solden periode wéér verdubbelt. Niet alle Belgische webshops zijn echter klaar voor de enorme groei van smartphone-gebruik.
Een op de zes Belgische webshops nog niet mobiel vriendelijk
Uit onderzoek van Flipit blijkt verder dat 16% van de grootste aangesloten webshops geen mobiel geoptimaliseerde website heeft. Bram Vermeulen van Flipit: “Met de gedachte dat ruim één op de vijf mensen in België via hun smartphone winkelt, is 16% toch een hoog percentage. Het is duidelijk dat veel Belgische webshops de groei van het mobiele-gebruik nog niet goed oppakken.
Bezoekers zullen namelijk sneller afhaken in het koopproces als een webshop niet mobile friendly is. Daarnaast worden websites die niet mobiel-vriendelijk zijn sinds 21 april 2015 door Google lager in de resultaten geplaatst. Het is dus enorm belangrijk om je website voor meerdere apparaten te optimaliseren.”
Mobiel gebruik in België relatief laag
Hoewel het percentage smartphone-gebruik in de zoektocht naar kortingen is verdubbeld van 10% naar 20% tijdens de solden, is dat internationaal gezien relatief laag. Kijkend naar twintig andere landen ligt het website bezoek via smartphone een stuk hoger: gemiddeld op bijna 28%. België houdt alleen Frankrijk (18,38%) en Portugal (14,27%) onder zich. Duitsland scoort met 34,38% mobiele bezoekers het hoogst.
Website bezoek via mobiel blijft stijgen
De verwachting is dat het mobiele gebruik in 2016 nog veel verder zal stijgen. Vermeulen vervolgt: “Kijkend naar onze internationale markt en stijging van mobiel gebruik verwachten we In 2016 dat één op de drie consumenten op zoek naar korting dit via gsm zal doen.”
Het mobiel bezoek vindt vooral plaats via besturingssysteem iOS van Apple (63%). Android, wat voornamelijk op Samsung en HTC smartphones is geinstalleerd, heeft met 32% het overige marktaandeel in handen. Met name onder vrouwen in de leeftijdscategorie 25-34 jaar is het gebruik van een smartphone voor het vinden van een kortingscode populair.
Dit blijkt uit een onderzoek van kortingscode website Flipit onder 40.000 Belgische online consumenten bij een vergelijking van de zomersolden periode van 2014 en 2015.
Bron foto: Shutterstock