De coronapandemie bleek het uitgelezen moment om vaste patronen en werkwijzen te herdenken. Ook juwelier Christiaan Van Bignoot werd creatief uitgedaagd. Na bijna 20 jaar in de juwelenzaak van zijn ouders in Gent centrum geeft hij nu een nieuwe invulling aan dit eeuwenoude vak, met de ‘juwelier aan huis-service’.
Corona is in veel opzichten een gamechanger gebleken. “De wereld leek even stil te staan, maar toch bleef de tijd gewoon verder tikken”, vertelt Christiaan Van Bignoot, juwelier aan huis.
“Ook tijdens de pandemie werden nog steeds verlovingen gepland, trouwringen gekozen voor uitgestelde huwelijken, kinderen geboren, verjaardagen en jubilea gevierd. Bijzondere momenten, die mensen graag bezegelen met een kostbaar juweel. Alleen: enkel buitenactiviteiten waren in die periode nog toegestaan.”
“Klanten belden me op: “Ik weet precies wat mijn vrouw wil, maar alle winkels zijn gesloten.” Onze diamantairs en leveranciers waren nog steeds actief aan het werk. Door die toenemende vraag groeide het idee om de klanten thuis op te zoeken, toen nog in de beslotenheid van hun tuin of woonkamer. Het vormde de aanzet tot een nieuwe persoonlijke aanpak, want ik voelde al snel: hierin zit toekomstmuziek.”
Wij komen naar de klant
Om de klant maximaal te ontzorgen vormen snelheid en flexibiliteit nu de sleutel. Een drukke agenda hoeft niet langer een struikelblok te zijn, want op eenvoudige afspraak via telefoon of via WhatsApp komt Christiaan naar de klant toe: tijdens de middagpauze van de klant, maar net zo goed na de kantooruren of in het weekend.
“Concreet betekent de ‘juwelier aan huis-service’ dat ik zowel mijn gedrevenheid en jarenlange expertise als vakman als een ruim assortiment aan juwelen meebreng. Door louter nog op afspraak te werken, en door vooraf goed af te stemmen over persoonlijke stijl en budget, krijgt de klant nu mijn onverdeelde aandacht én de nodige tijd om een keuze te maken.”
“Tijdens de afspraak worden in alle rust ideeën en details afgetoetst en geregeld. Soms wil de klant zijn of haar partner ook verrassen door in het ‘geheim’ een juweel te regelen. Daarom leg ik een maximale flexibiliteit aan de dag, pas ik me aan de uren en de locatie van de klant aan, en is uiterste discretie mijn handelsmerk.”
“Niets fijner toch dan een mooi juweel te kunnen schenken waarbij de partner met grote ogen vaststelt: ‘Hoe heb je dát klaargespeeld? Ik heb niets gemerkt!’ Dat is onze grote troef: de klant mag rekenen op een hoogst persoonlijke service en discretie, op een moment die hem of haar het beste uitkomt. Vroeger was dat veeleer de omgekeerde weg.”
“Voor trouwringen kom ik aan huis met een ruime dummy collectie die binnenkort nog verder wordt uitgebreid. Dummy-collecties wel te verstaan, zonder enige verhandelwaarde. De trouw- en verlovingsringen zien er helemaal echt uit, maar dienen dus enkel als voorbeeld.”
In die vertrouwde omgeving kan de klant in alle rust en comfort kiezen, niet opgejaagd door de volgende klant in de winkel
“In die vertrouwde omgeving kan de klant in alle rust en comfort kiezen, niet opgejaagd door de volgende klant in de winkel. Ook verlovingsringen worden bij ons thuis of bij de klant thuis voorgesteld. Ik zorg voor een ruime keuze aan diamanten en/of andere edelstenen volgens ieders stijl en budget, en door op voorhand goed af te stemmen kan de klant zijn ring zelf samenstellen. Want elke verlovingsring is uniek.”
Maatwerk neemt toe
De dag van vandaag weet de klant heel goed wat hij wil. Daar zitten het internet en de sociale media zeker voor iets tussen. “Vroeger ging het er helemaal anders aan toe”, herinnert Christiaan Van Bignoot zich. “Mensen vroegen de juwelier om gericht advies.”
"Vanuit zijn jarenlange ervaring leidde hij de klant naar een bepaald type juweel uit het bestaande gamma. Later kwam daar de beïnvloeding bij door modehuizen, fotomodellen of de actualiteit. Nooit hebben mijn ouders méér ringen met een blauwe saffier verkocht, dan na het huwelijk van Charles en Diana in 1981…”
“Vandaag merken we steeds vaker op dat klanten al op voorhand een welomlijnd idee hebben van wat ze wensen: ‘Deze ring in witgoud, met die grootte van steen en nog enkele kleinere steentjes er rond’. Klanten sturen ons foto’s door of beelden die ze opgepikt hebben van een film, via Pinterest of Instagram.”
"Het heeft ertoe geleid dat wij ons meer en meer op maatwerk gaan focussen zijn zodat het resultaat veel persoonlijker werd. Aan de klant stellen we nu heel gerichte vragen over smaak, stijl en het beschikbare budget. Want net omdat tijd zo kostbaar is, blijkt deze informatie van cruciaal belang: het zorgt ervoor dat de klant snel en vlot kan beslissen welke creatie het wordt.”
Juweel in 3D
De klant kan beslissen over de kleur, de grootte, de vorm en het materiaal. “Via een ontspannen babbel tracht ik te achterhalen wat de klant in gedachten heeft. Net zo goed vertrek ik van een blanco blad. Het gebeurt meer en meer dat wij door middel van een computerprogramma we in overleg een juweel op maat ontwerpen.”
Wil de klant het sieraad in kwestie graag al op voorhand zien? Dat kan, om het nog visueler te maken wordt het in 3D-print afgedrukt. “Aanpassingen zijn dan nog eenvoudig aan te brengen, en ook tijdens het definitieve productieproces houden we de klant op de hoogte via WhatsApp door hen foto’s en video’s te versturen.”
Blik achter de schermen
“Samen met het afgewerkte juweel geven we graag ook een blik achter de schermen mee. Zoals een foto van het ontwerp, van de ring in het ruwe materiaal zonder de steen. Of een filmpje uit het atelier, tijdens de montage van de edelstenen of de finale afwerking van het juweel. De klant kan aan zijn partner tonen met hoeveel zorg hij jouw persoonlijk juweel heeft gekozen. Geen ring van 13 in een dozijn, maar een welgekozen ontwerp.”
“Het geeft het juweel een individueel cachet mee dat bijzonder wordt gesmaakt.”
Soms wordt het beeldmateriaal pas later doorgestuurd, nadat het juweel in kwestie werd afgegeven en het ‘geheim’ dus niet langer vroegtijdig ontmaskerd kan worden. “Samen met die beelden krijgt de klant tevens een certificaat overhandigd.”
Ecologische diamant
Als juwelier die de toekomst omarmt, heeft Christiaan Van Bignoot ook duurzaamheid hoog op de agenda staan. Zo werkt hij onder meer met gerecycleerd goud voor trouwringen en transformeert hij oude juwelen tot eigentijdse sieraden. Daarnaast biedt hij zowel natuurlijke als lab diamanten aan. Lab diamanten zijn, voor de goede orde, geen namaak.
Wel diamanten die op dezelfde manier als natuurlijke stenen ontstaan, zij het veel sneller: daar waar Moeder Aarde miljoenen jaren over doet, ‘groeit’ in de gecontroleerde omgeving van het laboratorium al na 8 tot 10 weken een lab diamant. Even sprankelend, met dezelfde eigenschappen, maar beter voor het milieu en merkelijk goedkoper. “Maar het spreekt voor zich dat ik de keuze van de klant hierin altijd zal respecteren”, klinkt het.
Verras je partner met een bezoek aan huis
Een passend geschenk uitkiezen, voor welke gelegenheid ook, is steeds een uitdaging. Een mooi juweel zal zeker op gejuich worden onthaald, maar hoe vermijd je een teleurstelling over kleur en smaak? Doe je partner een verrassingsbezoek aan huis van Christiaan cadeau.
Persoonlijke stijl en budget worden op voorhand goed afgesproken, en vervolgens hoeft jouw partner niets anders meer te doen dan in alle rust te kiezen uit een mooi en uitgebreid assortiment, voorzien van deskundig advies. Ook handig als je liever je partner laat kiezen of weinig tijd hebt, ideaal voor elk bijzonder moment, zoals een huwelijksverjaardag, voor Moederdag, Valentijn, onder de kerstboom, of zomaar. Succes gegarandeerd!