“Koop Belgisch, als we niet opletten vloeit al het geld naar het buitenland.” Deze opmerkelijke oproep werd, een kleine week voor Kerstmis, door enkele Belgische CEO’s gelanceerd in de Belgische pers. Dit lijkt wel een ultieme poging om via een ‘kerstboodschap’ ons last-minute online shopping gedrag te beïnvloeden en onze zuurverdiende dertiende maand in een Belgische kassa te laten belanden. Bij het lezen van deze oproep kreeg ik alvast zoveel medelijden dat ik ei zo na ben gaan uitzoeken of ik hen niet via De Warmste Week kon steunen? Het ligt misschien aan de periode…
De argumenten die naar voor worden geschoven, om Belgische winkels te verkiezen boven buitenlandse online spelers, zijn correct. Gezinnen die geld besteden in België zorgen immers voor een financiële impuls, waarmee bedrijven jobs creëren. Deze kringloop zorgt voor nationale welvaart en wordt verstoord door lekken zoals import. Iedereen met een beetje economische scholing kent deze kringloop en zal het hiermee eens zijn.
Waar ik echter meer moeite mee heb, is dat deze CEO’s de verantwoordelijkheid voor dit lek in onze nationale kringloop afschuiven naar de consument. Professor Paul De Grauwe schreef een jaar geleden reeds over de rigiditeit van het bestaande distributiesysteem in België en het gebrek aan flexibiliteit bij onze retailers. Jarenlang heeft de Belgische distributiesector het potentieel van e-commerce onderschat en de markt laten veroveren door buitenlandse spelers die een online model hebben ontwikkeld waarbij de klant centraal staat. Dit in tegenstelling tot de meeste Belgische retailers waar het bestaande model gekopieerd werd naar een online variant dat nooit uit de schaduw kon treden van de fysieke winkelformule.
Een mea culpa slaan - sorry dat we onze klanten geen goed online alternatief hebben geboden - lijkt me daarom gepaster. Ik had dan ook liever een nieuwjaarsbrief met goede voornemens gelezen, waarin onze Belgische CEO’s hun ambitie durven te uiten om ervoor te zorgen dat consumenten als vanzelf kiezen voor Belgische webshops. En dat door performante, intelligente en gebruiksvriendelijke digitale services en producten te creëren. Een gebrekkige gebruiksvriendelijkheid en intelligentie in de systemen zijn immers vaak de achilleshiel van onze Belgische e-commercesites. Ook al merken we hier verbetering in, toch zullen Belgische spelers het tempo van vernieuwing moeten opvoeren. En net dat is toch een verantwoordelijkheid van de CEO?
Ik wil trots kunnen zijn op onze Belgische ondernemingen, maar dan moeten ze dat ook verdienen. De typische Belgische mentaliteit van de kat uit de boom kijken moet dringend plaatsmaken voor meer durf en innovatie. De opportuniteiten zijn er. Het is aan onze ondernemingen om deze met de juiste ambitie aan te pakken.
Beste CEO’s, waarop wachten jullie?
Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven, stuur ons dan een mailtje op redactie@bloovi.be