Bloomlife-founders Julien Penders en Eric Dy
Een revolutie ontketenen voor de gezondheid van (toekomstige) moeders. Dat is, in één zin samengevat, de razend ambitieuze missie van Bloomlife. De healthtech van de Belgisch-Amerikaanse onderneming laat artsen toe om vrouwen vanop afstand te monitoren tijdens hun zwangerschap. Begin 2023 staat de lancering in de VS gepland.
- Wie? Julien Penders en Eric Dy
- Sinds? 2014
- Werknemers? 20
- Omzet? Commerciële lancering in januari 2023
- Funding? 15 miljoen euro (Belgische en Amerikaanse investeerders, VLAIO en Europese fondsen)
Bloomlife-founder Julien Penders leidde een tiental jaar geleden bij de Leuvense onderzoeksinstelling imec de divisie die zich met wearable devices bezighield. “Het waren de begindagen van wearables”, vertelt hij vanuit zijn thuisbasis San Francisco. “Dat waren toen vooral gadgets of activiteitstrackers. Wij zagen een enorm potentieel voor echte healthcare toepassingen. Ik was er snel van overtuigd dat wearables konden helpen om echte medische problemen op te lossen.”
Korter op de bal spelen
Toen zijn vrouw zwanger werd, kwam Penders op het idee voor Bloomlife. “De meeste vrouwen gaan tijdens hun zwangerschap één keer per maand naar hun gynaecoloog, voor een korte check. Maar dat is eigenlijk te weinig, zeker voor moeilijkere of risicovolle zwangerschappen. Wij ontwikkelden technologie om zwangere vrouwen en hun ongeboren baby’s vanop afstand te monitoren. Zo kunnen artsen de gezondheid van hun patiënten continu opvolgen en veel korter op de bal spelen bij problemen.”
“De medische wereld heeft een conservatie reputatie, maar veel healthtech start-ups maken de fout dat ze de way of working van artsen helemaal overhoop willen gooien. Met onze technologie verandert er niets aan de manier waarop artsen zwangere vrouwen opvolgen. Alleen de locatie verandert. Zo kunnen artsen de gezondheidsdata van hun patiënten vaker en beter monitoren, én houden ze meer tijd over voor persoonlijk contact met de zwangere vrouwen.”
Lancering in 2023
Bloomlife lanceerde een paar jaar geleden al een eerste wearable voor zwangere vrouwen, verduidelijkt Penders. “Die kon bijvoorbeeld weeën meten. Meer dan 12.000 vrouwen hebben die wearable gebruikt, artsen speelden nog geen rol bij ons eerste product. De kennis en de data die we hebben verzameld, hebben we gebruikt ons tweede product te ontwikkelen. Die wearable wordt de brug tussen zwangere vrouwen en artsen.”
“Die wearable lanceren we in januari 2023. De Verenigde Staten zijn eerst aan de beurt. Met 4,4 miljoen geboortes per jaar is het een gigantische markt voor ons. Ze staan daar ook al verder met de terugbetaling van wearables en andere healthtech oplossingen. Ook de toegang tot medische zorgen speelt een rol. Waar je ook woont in Vlaanderen, je hebt altijd een ziekenhuis vlakbij. In de VS moeten veel zwangere vrouwen twee uur reizen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dan is healthtech waarmee artsen hun gezondheid vanop afstand kunnen monitoren levensbelangrijk.”
Europees techtalent
Bloomlife mag dan wel lanceren op de Amerikaanse markt, Penders benadrukt dat het een Belgische onderneming blijft. “75 procent van onze medewerkers werkt in België, al onze R&D zit in Hasselt. Of het nu gaat over klinisch onderzoek of over deeptech, België is op beide vlakken koploper.”
“Onderschat ook niet hoeveel talent je in België vindt”, aldus Penders. “In San Francisco kunnen we nooit dezelfde lonen als Google of Apple betalen, terwijl we in België de mogelijkheid hebben om overal in Europa techtalent te rekruteren. De vijver is er veel groter en bovendien is deze nog niet leeggevist zoals in Silicon Valley.”
Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de ‘Flanders Tech 30’ doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod: