Antwerpenaar Alexander Goovaerts is founder en managing director van Headlight, dat ambitieuze techbedrijven helpt groeien in hun sales recruitment strategie en hen tegelijkertijd in contact brengt met de juiste salesprofielen. “Vroeger dacht ik dat alle ondernemers visionair en multi-skilled waren en als soort supermensen door het leven gingen. Intussen weet ik wel beter.”
Hoe belangrijk is geld voor jou?
“In het begin van mijn loopbaan was geld toch wel een belangrijke drijfveer. Zonder diploma op zak voelde ik een enorme bewijsdrang om het ongelijk te bewijzen van mensen die meenden dat ik op de arbeidsmarkt een vogel voor de kat zou zijn. Dat gaf mij de nodige motivatie en zorgde ervoor dat ik steeds bewust koos voor bedrijven met een volledig meritocratisch systeem. Tegelijk werd daardoor ook de kiem gelegd om zelf te beginnen ondernemen.”
“Verder ben ik vanuit onze headhunting business zeer transparant in geldzaken en geld verdienen. Het is trouwens één van de topics waarover in onze samenleving meer vrijuit moeten worden gepraat, vind ik.”
“Tegenwoordig haal ik mijn drive uit andere zaken dan geld. Doorheen de jaren heb ik gemerkt dat geld een bijproduct is van succesvol ondernemen, want als doel op zich heeft het zijn limieten.”
Wat was tot dusver je beste investering?
“Ik heb vanaf dag één gekozen om een eigen kantoor op een A-locatie te betrekken. En ondanks deze onzekere tijden is dat een zeer goede beslissing geweest. Het is nog steeds een uithangbord, maar het zegt veel ook over welk soort organisatie je wil worden en welk ambities je hebt. Alleen al het unieke uitzicht op de de mooie kantoren van PWC draagt bij tot mijn visuele motivatie. Mensen nemen je ook sneller serieus dan wanneer je thuis aan de keukentafel start.”
En je slechtste investering?
“Ongetwijfeld mijn CRM systeem dat dringend aan verandering toe is. Dat blijft als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Je weet dat je moet veranderen en dat het je remt maar hoe langer je ermee bezig hoe, des te meer je tegen opziet tegen zo’n migratie. Maar recent is die knoop dan toch doorgehakt, dus kunnen we dat alvast afvinken.”
Waar heb je professioneel gezien spijt van?
“Spijt is een groot woord maar ik denk soms dat het jammer is dat ik niet eerder ben beginnen ondernemen. Ik werk met veel jonge ondernemers en stel vast dat zij niet wachten tot ze een bepaalde maturiteitsgraad hebben bereikt om er 100% in te vliegen. Had ik eerder geweten hoe snel je kan groeien als ondernemer en hoe dat jou dwingt om jezelf steeds heruit te vinden, dan had ik het wellicht al vroeger gedaan.”
Had ik eerder geweten hoe snel je kan groeien als ondernemer en hoe dat jou dwingt om jezelf steeds heruit te vinden, dan had ik het wellicht al vroeger gedaan
Ben je iemand die überhaupt vaak piekert?
“Piekeren is spijtig genoeg een default mode bij ondernemers. Het komt en gaat met nieuwe fases in je ondernemerschap. Waar ik het meest van wakker lig, zijn mijn mensen. Wat kan ik doen om hen beter te maken en gemotiveerd te houden? Hoe staan zij erin? Hoe kan ik hen overtuigen opdat ze zich volledig achter mijn doelstellingen en visie scharen?”
Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?
“Jeroen Poels van Deltaworx wist een tijdje terug in deze rubriek net hetzelfde te vertellen: het feit dat je elke dag mag werken met een team dat je zelf hebt kunnen samenstellen, is een fantastisch gevoel! Het maakt ondernemen enorm leuk.”
“Ook iets conceptueel in je hoofd zien groeien naar iets tastbaar is iets waar ik elke dag voldoening en energie uit haal. De gedachte van ‘je bent het toch maar mooi aan het waarmaken’ vervult mij met trots.”
Welke grote ondernemersdroom koester je nog?
“De ambitie is om een internationale organisatie uit te bouwen. Ons verhaal opschalen naar Benelux-niveau staat dan ook op de planning voor de komende jaren. De tech scale-upscene in Amsterdam bijvoorbeeld is vele malen groter en kleurt ook meer internationaal.”
Ons verhaal opschalen naar Benelux-niveau staat op de planning voor de komende jaren
“Op iets langere termijn zou ik graag meerdere brands hebben die telkens vanuit een niche vertrekken, maar steeds op dezelfde manier als Headlight zijn opgebouwd: vanuit expertise, thought leadership en community building.”
Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?
“Er zijn heel wat opofferingen die je maakt. Het feit dat je als ondernemer geen aan/uitknop hebt, is niet altijd makkelijk. Het vraagt ook een zekere discipline om steeds optimaal te kunnen presteren.”
“Het idee van enkel hard werken tot je erbij neervalt, is intussen voorbijgestreefd. Vandaag moet je constant bezig zijn met de heilige drievuldigheid: goed Eten- goed Slapen - goed Bewegen. Al kan ik je verzekeren dat de juiste balans vinden in combinatie met een gezinsleven best een pittige opgave is.”
Heb je naast ondernemen nog andere passies?
“In een ideaal scenario heb ik voldoende tijd om mijn golfhandicap naar beneden te krijgen en zou ik twee keer per week willen padellen en fitnessen. Maar ik houd me vast aan de gedachte dat ik dit ooit allemaal ga kunnen combineren (lacht).”
Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?
“Het duurt even vooraleer je doorhebt dat de limieten die je in het begin ziet louter in jouw hoofd zitten. Eigenlijk ben je vaak zelf het grootste struikelblok in het boeken van vooruitgang. Door jezelf de juiste vragen te stellen en je mindset aan te passen, geraak je vooruit.”
“Vroeger leefde ik met het idee dat alle ondernemers visionair en multi-skilled waren in alle aspecten van zakendoen en dat ze als soort supermensen door het leven gingen. Maar intussen weet ik wel beter. Met voldoende lef, pragmatiek en onbevreesdheid kan je enorm veel bereiken en belangrijke stappen zetten.”