Balder Martens is oprichter en CEO van De Barbaren, een creatief branding- en communicatiebureau uit Gent met een zwak voor oprechte merken en schone verhalen. “Eerlijk is eerlijk: ik kan dit enkel dankzij mijn vrouw die naast haar vaste job ook thuis de boel in goede banen leidt en daar ben ik haar super dankbaar voor. Niet dat ik de altijd afwezige partner ben maar een 9-to-5 job is dit absoluut niet.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Geld is belangrijk in die mate dat het bepaalt welke keuzes je wel of niet maakt in het leven. Zakelijk ben ik daar heel bewust mee bezig, dat moet ook. Op persoonlijk vlak is het eerder omgekeerd. Ik spendeer mijn vrije tijd liever aan andere dingen dan aan geld.”

“Materiële zaken zoals een dikke auto of een kast van huis hebben mij nooit geïnteresseerd. Ik heb geen beleggingen, enkel wat cryptomunten die ik vooral kocht uit nieuwsgierigheid.”

Wat was tot dusver je beste investering?

“De beste investering is voor mij in het voorbije jaar gebeurd: in 2020 hebben we heel wat interne tijd en middelen vrijgemaakt voor de optimalisatie van onze werking. De COVID-periode dwong ons om dit kritisch te bekijken, dus we hebben dat quasi vanaf nul aangepakt en waar nodig bijgestuurd. Dat heeft heel wat centen gekost maar het rendeert nu al in een grotere efficiëntie.”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Spijt is een groot woord maar ik heb te lang de boot afgehouden om de onderneming sneller uit te breiden qua personeel, dat had ik al veel eerder moeten doen.”

“Daarnaast bleef ik uit loyaliteit te lang bij de verkeerde accountant, dat was achteraf gezien niet de juiste match met mijn ambities.”

Ben je iemand die vaak piekert?

“Ik kan wel wakker liggen van keuzes op vlak van human resources. Welzijn op de werkvloer en de teamdynamiek zijn me erg dierbaar. Het zijn zaken die me bij momenten erg bezighouden. Maar alles komt goed met de tijd, dat heb ik intussen ook geleerd.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

“Het leukste is het gevoel om stappen vooruit te zetten met je zaak, klein of groot dat maakt niet zoveel uit. En het besef dat je mensen met hun bedrijf of concept vooruit geholpen hebt met onze expertise en creativiteit: dat is een gigantische motivator.”

Waar zie je jezelf binnen 2 à 3 jaar staan?

“Binnen 2 à 3 jaar zijn we met De Barbaren verder organisch gegroeid, in lijn met onze missie en filosofie, met motiverende en relevante projecten en een gedreven team van experten en creatievelingen. Meer moet dat voor mij niet zijn.”

Qua ondernemersdroom zie ik me in de toekomst ook eens aan de andere kant staan. Een innovatief concept in de hospitality sfeer: daar zelf mee instappen of op een of andere manier ondersteunen. Dat zie ik wel gebeuren.”


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

“Eerlijk is eerlijk: ik kan dit enkel dankzij mijn vrouw die naast haar vaste job ook thuis de boel in goede banen leidt, daar ben ik haar super dankbaar voor. Niet dat ik de altijd afwezige partner ben maar een 9-to-5 job is dit absoluut niet.”

Heb je naast ondernemen nog andere grote passies?

“Ik probeer de vrije momenten aan te grijpen om buiten te zijn, liefst ver weg van alles wat digitaal is. Fietsen met vrienden of paardrijden in de buitenlucht. Dat contrast laadt me op en geeft nieuwe energie.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die je de voorbije jaren geleerd hebt?

Openheid en eerlijkheid brengen je verder. Gewoon de telefoon durven nemen en babbelen met elkaar, dat brengt je verder dan steeds de kat uit de boom te willen kijken. Dat is een typisch Vlaamse eigenschap, terwijl ik meer voor de Nederlandse aanpak ben (lacht).”

“En verder baseer ik veel keuzes op buikgevoel: als dat goed zit, komt het meestal in orde. Het is geen schande om andere keuzes te maken indien dat eerste gevoel niet goed zit.”