Industrieel ingenieur Tibbe Verschaffel is founder van Planet B dat ‘zero waste producten’ ontwikkelt en produceert, gaande van een zelfontworpen fiets volledig in bamboe tot herbruikbare bamboe rietjes.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ontspannen lukt mij het best tijdens een gezellig avondje met mijn vriendin. Ondertussen ben ik er ook van overtuigd dat het dan niet altijd over mijn bedrijf Planet B hoeft te gaan. Al is zij wel degene die mij soms raad geeft bij belangrijke beslissingen. Daarnaast sport ik heel erg graag, vooral judo en kickboks.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik keer mezelf een zéér laag loon uit. Hoe meer financiële middelen Planet B krijgt, des te meer impact het bedrijf kan maken. Mij zal je nooit veel geld uitgeven zien uitgeven, al hou ik wel van snufjes die het leven efficiënter en dus makkelijker maken zoals smart lights, Google Home en een kruimeldief (lacht).”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Ik ben niet iemand die héél veel boeken leest, behalve dan wetenschappelijke papers. Daarnaast beluister ik vooral podcasts en kijk ik graag naar educatieve filmpjes.”
“Een boek dat ik laatst zeer graag gelezen heb, is ‘Dotcom secrets’. Het is heel inspirerend geschreven en biedt je tal van tips en inzichten. Het laat je groots dromen en Russell Brunson, die het boek geschreven heeft, is een toch wel indrukwekkend! Ik heb dit boek ontdekt dankzij KBC start-it mentor Michael Humblet.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Er zouden verschillende start-ups zijn die ik kan opnoemen maar ik zou zeggen: Yügen, een nieuwe Gentse microbrouwerij die in 2017 is opgericht door Chris De Backer en Yannick Claerman en als missie heeft de meest inspirerende gezonde alternatieven voor gewone frisdranken te creëren. Zij maken kombucha, een gefermenteerde thee, en mixen daar verschillende sterke smaken doorheen. Gedurfde combinaties, zoals tijm en kersen met kombucha, maar wel ongelofelijk lekker.”
“Bovendien vertrekken de founders vanuit sterke normen en waarden, en is er de ambitie om Yügen op de internationale kaart te zetten en zelfs Europees marktleider te worden. Ik ben grote fan!”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Op onze vaatwasbestendige Bambooze straws. Bij de productie zorgen we ervoor dat we enkel de gladde buitenkern van bamboe behouden, de binnenste zachte vezels hebben we niet nodig. Pure elegantie en zo sterk als metaal maar vooral ook zeer aangenaam in de mond.”
“Minstens even trots ben ik op het feit dat onze bamboe rietjes intussen te koop zijn bij Colruyt, BioPlanet, bio-winkels via Hygiëna, Sligro Food Group, bol.com en sinds kort nu ook bij Delhaize.”
“Ook héél leuk is dat we volgende maand ons nieuw concept ‘Wonderbars’ lanceren. In douchegel en shampoo zit ongeveer 75% water en veel plastic waste. Wij trekken dat water eruit en doen er de puurste ingrediënten in zodat je onder de douche een 100% goed gevoel en 0% schuldgevoel hebt, want het is bovenal een wonderlijk product om te gebruiken.”