Maarten Van de Vondel (28) is managing partner van Bloovi alsook co-founder en CEO van Proudly, één van de eerste platformen in België die inzet op proactieve recruitment en talent pooling. “Ondernemen is voor mij zoals eender welke andere passie of hobby: je doet dat graag en je past je leven daaraan aan. Het betekent vooral keuzes maken”, zegt de naar Antwerpen uitgeweken Kempenaar.

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Cliché, maar geld is wel handig. Het geeft een zekere vrijheid en is in die zin dus ook wel belangrijk voor mij.”

“Ik kan er heel lang over twijfelen om geld uit te geven aan iets materieels. Bij elke ‘duurdere’ aankoop moet ik eerst naar mezelf toe kunnen verantwoorden dat ik zo’n cadeautje eigenlijk wel heb verdiend. Maar het is sowieso leuk om te weten dat je een aankoop financieel aankan.”

“Waar ik dan wel iets makkelijker geld aan uitgeef? Aan bepaalde ervaringen, daar kan ik enorm van genieten. Zoals eens goed gaan eten op restaurant of op reis gaan. En dat dan nog kunnen delen met mensen die je liefhebt: zalig vind ik dat!”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Er is heel weinig waar ik spijt van heb. Professioneel gezien tot nog toe eigenlijk nog niets. Er zijn altijd zaken die je beter niet of anders had gedaan maar daar heb je dan hopelijk iets uit geleerd, dus heeft dat ook weer zijn nut gehad.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert?

“Ja, ik durf al eens piekeren. En ja, ik heb soms stress. Dat is dan vooral over mezelf: ga ik dat wel kunnen? Ga ik ons bedrijf naar een volgende niveau kunnen tillen? Ben ik goed bezig en mijn klant ook écht aan het helpen? Het is een continue strijd om je zelfzekerheid op peil te houden, zaken waar ik normaal gezien niet graag over praat. Ik heb heel veel geluk met mijn vriendin, vrienden en coach. Mensen die mij stuk voor stuk zoveel energie geven en me bijna verplichten om daar juist wel over te praten. En toegegeven, dat helpt enorm.”


Welke grote ondernemersdroom koester je nog?

Op een of andere manier ben ik enorm gebeten door ‘greentrepreneurship’. Dat is iets wat mij altijd al heeft geïntrigeerd. Mijn tweelingbroer is doctorerend bioloog. Die kan daarover zo gepassioneerd vertellen, zo tastbaar de pijnpunten op tafel leggen als het gaat over klimaatopwarming, ‘groene’ initiatieven, maatschappelijke impact,… Enorm leerrijk vind ik dat.”

Het zo makkelijk mogelijk maken voor mensen dat ze hun luxe en comfort niet moeten opgeven om toch maatschappelijk en ecologisch impact te maken, dat is mijn ultieme ondernemersdroom!

Maar die brug tussen wetenschap en de modale man is er mijns inziens nog te weinig. Jammer, want ik geloof oprecht dat de vele onderzoeken en voldoende informatie daaromtrent veel verschil kunnen maken. Het zo makkelijk mogelijk maken voor mensen dat ze hun luxe en comfort niet moeten opgeven om toch maatschappelijk en ecologisch impact te maken, dat is mijn ultieme ondernemersdroom!”

“Begrijp me niet verkeerd, mijn passie en focus is vandaag 100% Bloovi en Proudly. Dit is zo leerrijk en bij momenten zo ver uit mijn comfortzone dat ik dat niet kan en vooral ook niet wil lossen.”


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

“Je hoort soms verhalen over opofferingen die moeten gemaakt worden. Je moet hard werken, lange dagen, veel uren, 24/7 bezig zijn. Maar daar geloof ik persoonlijk niet in. Ondernemen is voor mij zoals eender welke andere passie of hobby: je doet dat graag en je past je leven daaraan aan. Het betekent vooral keuzes maken.”

“Samen met mijn vriendin, met vrienden en familie genieten van de kleine dingen des levens is zo één van die hobby’s. Al die mensen steunen en volgen mij op mijn ondernemerspad omdat ik daar met hen met veel enthousiasme en in alle openheid met hen over praat. Met mijn hand op het hart kan ik zeggen dat ik echt een gezond evenwicht heb gevonden tussen werk en privé.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?

“Zeker bij startende ondernemingen heb ik geleerd dat je maar beter uitsluitend kan focussen op de believers, mensen die geloven in je verhaal: zoek die in je netwerk en haal daar jouw energie uit. Stop vooral met non-believers te overtuigen - want die zijn er uiteraard ook altijd. Dat laatste heeft geen nut, het zijn energievreters en hen hoef je niet eens te overtuigen. Eenmaal je dat hebt losgelaten, geeft dat een enorme vrijheid waardoor je ook ook meer snelheid kan maken in alles wat je doet.”