(© Michiel Jaspers)
Matteo Van Mol is expert in digitale strategie. Als managing partner en Head of Performance bij het revenue-driven leadgeneration agency Websteak helpt hij organisaties meer omzet draaien. Daarnaast is hij medeoprichter van StrongTale, een nieuwe community van storysellers die innovatiegedreven bedrijven helpt om een echte contentmachine te worden via een uniek content machine framework. “Ik kan er echt van wakker liggen wanneer ik organisaties keuzes zie maken die niet gaan renderen, gewoon omdat ze vasthouden aan de ‘oude’ manier van marketing doen.”
Hoe belangrijk is geld voor jou?
“Het is misschien een cliché: eerlijk gezegd vind ik geld helemaal niet zo belangrijk. Uiteraard moeten de rekeningen worden betaald, maar mijn grootste drijfveer is écht mijn passie voor het vak. Ik krijg een kick van wat ik doe: business vraagstukken oplossen, digitale strategieën uitdenken, en revenue brengen voor onze klanten. Ik zou al snel inbinden om toch maar voor een uitdagende prospect aan de slag te kunnen gaan, en ik blijf soms doorgraven waardoor ik vaak de tijd uit het oog verlies, puur omdat ik digital marketing en revenue-generation intrinsiek boeiend vind.”
“Gelukkig hebben mijn vennoten mij geleerd om mijn enthousiasme wat meer te spreiden. Het is niet haalbaar om een week non-stop op iets te werken en het dan ‘gefikst’ te hebben. Soms vragen de dingen tijd.”
Wat was tot dusver je beste investering?
“Ik ben intussen wat selectiever geworden, maar ik heb een tijd aan de lopende band boeken gekocht. Omdat ik ze op listicles tegenkwam, omdat ze mij werden aangeraden, omdat ernaar werd verwezen in een of andere podcast... Voornamelijk rond business, marketing en psychologie. Vroeger zou ik dat nooit gedaan hebben, maar ik schrijf de marges vol en maak er echte ‘werkboeken’ van. En het is heel geeky misschien, maar ik heb A4-samenvattingen van alle boeken die ik de laatste jaren heb gelezen. Ik grijp daar vaak naar terug als we strategieën aan het uitwerken zijn. De frameworks of formules zijn bijzonder handig om op terug te vallen, afhankelijk van de case natuurlijk. Recent las ik ‘Winning Now, Winning Later’, waarin een tiental principes worden aangereikt om wins op korte termijn te verzoenen met duurzame keuzes op lange termijn.”
“Daarnaast vind ik netwerkorganisaties de moeite waard om tijd en geld in te investeren. Zo ben ik lid van een Plato-groep en Pavillion. Heel interessant om met andere ondernemers van gedachten te kunnen wisselen. Over het algemeen vind ik het eigenlijk gewoon verrijkend om te leren van anderen.”
Waar heb je professioneel gezien spijt van?
“Spijt heb ik niet echt. Ik heb één stop gemaakt als ‘werknemer’ voor ik zelf de sprong waagde naar het ondernemerschap. Misschien dat we ergens een bepaalde voorsprong hadden genomen als we sneller gestart waren, maar ik denk eerlijk gezegd dat die ervaring nodig is geweest om onze visie beter vorm te geven. Op zeven jaar tijd hebben we met Websteak toch een heel mooi parcours afgelegd.”
Drie à vier jaar geleden ben ik echt in overdrive gegaan, uit enthousiasme en ambitie. Ik heb toen de lat voor mezelf en voor iedereen rondom mij een tijdlang zodanig hoog gelegd dat in mijn perceptie niks ‘goed genoeg’ was
“Als ik iets zou moeten benoemen, dan is het dat ik ‘gas geven’ misschien een tijdje de bovenhand heb laten nemen. Drie à vier jaar geleden ben ik echt in overdrive gegaan, uit enthousiasme en gedreven door ambitie. Ik heb toen de lat voor mezelf en voor iedereen rondom mij een tijdlang zodanig hoog gelegd dat in mijn perceptie niks ‘goed genoeg’ was. Dat was niet houdbaar en had finaal het tegenovergestelde effect, dat het niet sneller ging maar net stroever, en daar heb ik heel veel spijt van. Gelukkig is dat intussen allemaal uitgepraat.”
Wat zijn zaken die je ‘s nachts wakker kunnen houden?
“Ik ben best wel een piekeraar. Vooral dan omdat er bij Websteak op elk moment zo'n 200 à 250 campagnes en initiatieven lopende zijn. Vanuit mijn dubbele rol als Digital Strategist en Head of Paid, met daarnaast nog een grote voorliefde voor content, durft het al eens racen in mijn hoofd. We zouden dit nog kunnen doen, we zouden dat eens moeten proberen, hoe kunnen we hier nog extra return uit de campagne squeezen? Continu ben ik bezig met hoe het beter kan. Ik heb nog zoveel plannen en ideeën dat ik soms uren te kort kom. Mocht een week acht dagen duren, dan zou dat al veel helpen (lacht).”
Ik kan er echt van wakker liggen als ik organisaties keuzes zie maken die niet gaan renderen, gewoon omdat ze vasthouden aan de ‘oude’ manier van marketing doen
“Verder durf ik wel eens piekeren of wakker liggen van de minder goede reputatie die ‘marketing’ soms heeft. Het gaat niet om snelle hacks en tactics die je zomaar kan copy-pasten. Het gaat om diepgaand begrip van de eindklant, een geïntegreerde strategie, en revenue brengen. Ik kan er echt van wakker liggen wanneer ik organisaties keuzes zie maken die niet gaan renderen, gewoon omdat ze vasthouden aan de ‘oude’ manier van marketing doen.”
Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?
“Dat je een bepaalde visie hebt en je die elke dag een beetje meer tot leven ziet komen. Ook dat je buiten de lijntjes kunt kleuren, want je bent zelf in charge. Da’s echt heel boeiend, zeker omdat we daar bij Websteak heel bewust mee bezig zijn. We hebben een roadmap voor de komende jaren, en kwartaal per kwartaal timmeren we naarstig verder aan de weg.”
We hebben een roadmap voor de komende jaren, en kwartaal per kwartaal timmeren we naarstig verder aan de weg
“Ik vind het ook zalig om een team van experts rond mij te hebben die bovendien ook nog eens stuk voor stuk fantastische mensen zijn. Het geeft mij echt energie om mijn collega’s in een brainstorm te zitten, en samen tot concrete oplossingen te komen. Die momenten van co-creatie en leren van elkaar, of volledig weggeblazen worden door een redenering, inzicht of baanbrekend idee van een collega, da’s voor mij echt kicken!”
Welke grote ondernemersdroom koester je nog?
“Die ben ik volop aan het beleven. We weten heel duidelijk waar we naartoe willen en we laten het niet bij dromen. Ik ben ervan overtuigd dat we op onze eindbestemming geraken.”
Waar zie je jezelf binnen twee à drie jaar staan?
“Tegen dan helpen we organisaties op een doorgedreven manier met elke schakel binnen de ketting van revenue generation: storyselling met ons content collectief StrongTale, digitale strategie en performance met Websteak, en sales & marketing alignement met FAKTOR21.”
“We blijven innoveren en beter worden in wat we doen. Misschien verschijnen er wel eigen producten op het toneel en wie weet, breiden we ons ‘universum’ wel uit met nog meer nichespecialisaties. Want dat gaat wel de toekomst worden, denk ik: niet één grijze generalistische massa waar de scherpe kantjes afvlakken, maar kleinere nichespelers die continu innoveren en schaalbaar met elkaar integreren voor maximale revenue-efficiëntie. Met een team van ondernemende experts die dezelfde visie hebben, werken we daar naartoe.”
Welke opofferingen moet je privé doen om voltijds te kunnen ondernemen?
“Dat valt eigenlijk best mee. Mijn vrouw is ook zelfstandig en ‘het werk’ is nooit ver weg, maar dat is voor ons eigenlijk geen issue omdat we alle twee onze droomjob uitoefenen. Het is soms puzzelen in de planning om onze kindjes genoeg tijd te geven en er voldoende voor hen te zijn, al durf ik stellen dat we daar goed in slagen. Maar van zodra ze in bed liggen, worden de laptops weer bovengehaald en gaat het werk gewoon verder. Weekendwerk, avondwerk en bij gelegenheid eens een nachtshift zijn ons niet vreemd.”
“De grootste opoffering is dus onze vrije tijd, maar zoals gezegd zijn we gebeten door ons werk en valt dat allemaal nog wel mee. Al moet je natuurlijk blijven zorgen voor een gezond evenwicht. Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen wanneer het tijd is om even te deconnecteren van je werk en iets anders te doen.”
Wat zijn naast ondernemen andere grote passies en trek je daar ook voldoende tijd voor uit?
“Mijn grote passies naast het werk zijn mijn gezin, lezen/schrijven, in de tuin werken en kleine klusprojecten, en Jurassic Park. Met stip op één is natuurlijk mijn gezin. Ik heb een zoon van 3,5 en een dochter van 2, en ik vind het erg leuk om mee op te gaan in hun spel en fantasie. Momenteel zitten we in een piratenfase, dus naar schatten zoeken en tegen ingebeelde haaien vechten is een vaak terugkerend tafereel.”
“Verder houd ik me graag bezig met het verzamelen van Jurassic Park-collectibles. Via internet of op beurzen zoek ik vooral naar de oude toys, al laat ik me ook soms vangen aan de meer recente exclusives die soms op de markt komen.”
“Daarnaast ben ik volop bezig aan een boek rond revenue-generation, hoe kan het ook anders. Momenteel is er een structuur, en die ben ik stelselmatig aan het invullen en verfijnen. De bedoeling is om ergens eind dit jaar de eerste draft klaar te hebben, om dan ergens volgend jaar te kunnen verschijnen. Da’s al langer een droom van mij, een boek schrijven. Wie weet blijft het niet bij één boek, ik heb ook nog een idee in de richting van fictie, maar dat moet ik eerst nog wat verder laten rijpen.”
Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren hebt geleerd?
“Dat het net zo belangrijk is om te werken aan je business als in je business. Maar daarvoor heb je wel een duidelijke visie en een roadmap nodig. Maak daar werk van, anders wordt het zeer moeilijk om planmatig stappen te zetten. Voorzie op regelmatige tijdstippen ‘denkdagen’ of momenten waarop je heel concreet aan je business gaat werken.”
“Ik kan daarnaast ook aanraden om je te laten bijstaan door een mentor of misschien zelfs een adviesraad. Mensen met meer ervaring dan jij die je kunnen helpen om prioriteiten te stellen en die je drive kunnen kanaliseren richting de meest zinvolle werkzaamheden en next steps.”
Er zijn heel veel facetten aan ondernemen en het is absoluut geen zwakte om toe te geven dat je niet in al die verschillende facetten uitblinkt
“En tot slot zou ik adviseren om je vooral toe te spitsen op de dingen die je graag doet. En oplossingen of partners te zoeken voor de dingen die je geen energie geven en waarin je toegevoegde waarde beperkt is. Er zijn heel veel facetten aan ondernemen en het is absoluut geen zwakte om toe te geven dat je niet in al die verschillende facetten uitblinkt. Dat is sowieso onmogelijk. Je moet uiteraard over alles kunnen meepraten, maar het heeft geen zin om je tanden stuk te bijten op zaken die anderen veel efficiënter en beter doen.”