Kortrijkzaan Victor Van De Wiele (25) is co-founder van visueel marketingbureau Switch Visuals én van het Belgische limonademerk Skoll Drinks dat hij samen met voormalig studievriend en huidig vennoot Jochen Mahieu in de markt zette. “Switch Visuals is ooit gestart als schoolproject, we hadden nooit durven dromen hier nu voltijds mee te bezig te zijn. Laat staan dat we nadien ook nog een tweede onderneming zouden opstarten.”
Hoe belangrijk is geld voor jou?
“Geld is zeker niet het belangrijkste. De drijfveer en motivatie om te ondernemen zijn voor mij belangrijker. Natuurlijk moet je zaak goed genoeg draaien om er van te kunnen leven, zowel ikzelf als mijn vennoot.”
“Geld is wel belangrijk om verder te kunnen groeien als onderneming, om opnieuw te kunnen investeren en voldoende innovatief te blijven.”
Wat was tot dusver je beste investering?
“Dat ik samen met mijn toenmalige studiemakker twee ondernemingen heb opgestart: Switch Visuals en Skoll Drinks. Wat je in de dagelijkse praktijk allemaal leert op vlak van ondernemen, financiën, marketing,…, dat is ongelooflijk! Natuurlijk is het met vallen en opstaan en maak je af en toe wel eens fouten maar de ervaringen die je opdoet, zijn zo leerrijk.”
En je slechtste investering?
“Qua slechte investeringen kan ik niet direct op iets komen. Misschien is dat ook een teken dat ik nergens spijt van heb. Hopelijk blijft dit zo!”
Waar heb je professioneel gezien spijt van?
“Tot dusver van niks eigenlijk. Ik ben heel blij en trots om als 25-jarige te kunnen zeggen dat ik zaakvoerder ben van twee bedrijven. Maar ik heb veel ambitie en wil zeker verder groeien en mezelf continu blijven ontwikkelen.”
Ik ben heel blij en trots om als 25-jarige te kunnen zeggen dat ik zaakvoerder ben van twee bedrijven. Maar ik heb veel ambitie en wil zeker verder groeien en mezelf continu blijven ontwikkelen.”
Ben je iemand die überhaupt vaak piekert?
“Heel weinig. Het kan wel eens voorkomen dat ik pieker over een bepaald project of deadline maar ik ben optimistisch genoeg om dat allemaal te relativeren.”
Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?
“De vrijheid. En ook het feit dat je gaandeweg al die verschillende aspecten van het ondernemen ontdekt. Het is natuurlijk heel variërend werk, want mijn medevennoot en ikzelf nemen werkelijk alles voor onze rekening: zowel sales, het financiële luik als onze marketing.”
Wij zijn gestart als schoolproject en hadden nooit durven dromen om hier nu voltijds mee te bezig te zijn. Laat staan dat we ook nog een tweede onderneming zouden opstarten
“Daarnaast vind ik het fantastisch om je eigen groei mee te maken: dit ondernemersverhaal is ooit gestart als schoolproject en we hadden nooit durven dromen om hier nu voltijds mee te bezig te zijn. Laat staan dat we ook nog een tweede onderneming zouden opstarten.”
Welke grote ondernemersdroom koester je nog?
“Mijn droom is om verder te groeien met Switch Visuals, zodat dit een gevestigde naam wordt in de foto- en videowereld. Daarnaast hopen we Skoll te kunnen uitbouwen tot een bekend limonademerk in België, ook dat zou heel mooi zijn. Daarnaast willen we zeker nog extra smaken op de markt brengen en experimenteren met andere dranken.”
Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om fulltime te kunnen ondernemen?
“Weinig tot geen opofferingen, moet ik eerlijk toegeven. Ook al probeer ik zoveel mogelijk te werken, toch lukt het mij vrij makkelijk om de juiste balans te vinden tussen werk en vrije tijd.”
Ook al probeer ik zoveel mogelijk te werken, toch lukt het mij vrij makkelijk om de juiste balans te vinden tussen werk en vrije tijd
Heb je naast ondernemen nog andere interesses of hobby’s?
“Ik heb ook een grote passie voor voetbal: in mijn geval betekent dat drie keer per week trainen en elk weekend een match spelen.”
“Daarnaast ga ik heel graag weg met vrienden: geen discotheek of zo, geef mij maar een gezellige avond op restaurant.”
Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?
“Durf te praten met andere, meer ervaren ondernemers. Dit doen wij zelf ook nog altijd. Zit je met vragen of problemen, durf dan erkende ondernemers daarover aan te spreken. Je kan er enkel maar uit leren en de dag van vandaag zijn er heel wat doorgewinterde ondernemers die jonge wolven willen steunen en waar nodig helpen.”