Taha Riani is een van de oprichters en Managing Partner van Allyens, een Antwerps Marketing Agency dat inzet op inclusieve communicatie. Als jonge vernieuwer dook zijn naam in 2018 op in de prestigieuze Forbes 30 Under 30 list. “Als ondernemer wil ik altijd beter en beter doen, waardoor ik mij doorgaans weinig bewust ben van de zaken die ik tot dusver heb gerealiseerd.”
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Het is waarschijnlijk niet het meest originele antwoord, maar door te reizen kan ik terug mijn rust vinden. En bij mag het nog allemaal extra impulsief. Als je dag in dag uit bezig bent met het opzetten van plannen en strategieën, doet het enorm veel deugd om eens iets te doen zonder ook maar enige voorbereiding. Na de eerste lockdown ben ik helemaal alleen en zonder plan naar Italië gereden. Zalig was dat!”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik ben iemand die graag alles efficiënt wil laten verlopen. Dat maakt dat ik veel geld spendeer aan tools en hacks die mijn werk en dat van mijn collega’s makkelijker en sneller kunnen maken. Soms met averechtse resultaten, maar dan is het alleszins toch het proberen waard geweest!”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Ondanks het feit dat ik in m’n professionele leven voor een andere richting heb gekozen, kijk ik met mijn technische studieachtergrond telkens vol belangstelling naar de evoluties in de technologiesector. Wat me wel grote zorgen baart, is het feit dat deze sector helemaal niet inclusief is, waardoor er vele uitdagingen ontstaan die onze toekomst enorm zullen beïnvloeden.”
Wat mij grote zorgen baart, is het feit dat de technologiesector helemaal niet inclusief is, waardoor er vele uitdagingen ontstaan die onze toekomst enorm zullen beïnvloeden
“Een recent boek dat ik gelezen heb, is ‘Technically Wrong’ over hoe onbewust biases worden geprogrammeerd in de tools die we vandaag gebruiken en hoe dit een enorme negatieve effect heeft op onze samenleving. Er is zeker nog bewustwording nodig binnen de tech sector rond deze topic!”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Met grote belangstelling volg ik de evolutie van de banking app Cake op de voet. De aanpak en de mindset die zij hanteren, zijn zeker hier in België nieuw.”
“Ook vind ik het initiatief A Seat At The Table - ASATT - een super inspirerend project. Het is niet direct een start-up, maar een dergelijk sociaal project is vandaag de dag meer dan nodig.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Vind ik een hele moeilijke vraag. Als ondernemer wil ik altijd beter en beter doen, waardoor ik mij doorgaans weinig bewust ben van de zaken die ik tot dusver heb gerealiseerd, tot er weer iemand mij daarop wijst.”
“Wat anderen vaak als een grote verwezenlijking zien, was het verschijnen van mijn naam en die van mijn co-founder Hanan Challouki in de Forbes 30 under 30 list voor ‘Media & Marketing’. Ik herinner me nog het moment dat we het nieuws kregen over de vermelding. Ik was daar natuurlijk super blij mee, maar meteen erna begon ik al na te denken over wat we nog allemaal moeten doen en de zaken die we moeten verbeteren aan onze werking om verder te bouwen aan een inclusieve wereld. Meteen back to reality, dat is wie ik ben!”