Yasmin Vantuykom is oprichtster en CEO van het Brusselse influencer marketing agency Efluenz.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik kan eigenlijk vrij gemakkelijk Efluenz loslaten naast de werkuren. Ik ben ook recent mama geworden, dus dat zet uiteraard alles in perspectief. Ik geloof ook niet dat ondernemerschap 24 uur op 24 uur werken is. Prioriteiten stellen en een goed team opbouwen waar je te allen tijde kan op rekenen, heeft mij geholpen om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Daarnaast ga ik graag fitnessen om eens even aan niets te denken en af te zien.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Mijn antwoord is heel standaard: aan eten en drinken. Ik word echt super gelukkig van de momenten dat ik ben omringd door vrienden en familie.”
“Daarnaast investeer ik graag in opleidingen rond ondernemerschap of coaching programma's zoals Young Leaders - Inspiring Mentors of via Netwerk Ondernemen. Het is belangrijk om continu te blijven bijleren, niemand heeft alle wijsheid in pacht. Het is zeker altijd interessant om met andere ondernemers te praten over hun ervaringen, over de wins & losses.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Startups and Downs: The Secrets of Resilient Entrepreneurs. Omdat ik vind dat er in het Belgische ondernemerslandschap niet genoeg gepraat wordt over de moeilijke momenten die er ook vaak zijn. Enkel de grote kapitaalrondes en succesverhalen halen doorgaans het nieuws.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“De Brusselse start-up Shippr, wiens alles-in-één digitaal platform het voor lokale retailers mogelijk maakt om hun goederen nog op dezelfde dag aan huis te leveren. Ze zijn volop bezig met een grote uitbreiding, zowel nationaal als internationaal.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Hoe we met Efluenz de lockdown aangepakt hebben. Bestaande klanten hebben we geholpen om hun communicatie helemaal om te gooien met creatieve ideeën.”
“Daarnaast hebben we sectoren die daar voordien niet voor openstonden, kunnen overtuigen dat influencer marketing ook voor hun zeer nuttig kan zijn. Zoals de overheid - denk aan Stad Brussel en Stad Antwerpen - zodat die met jongeren kan communiceren over de huidige coronamaatregelen. Niet iedereen kijkt naar het tv-journaal of leest de krant. Dit alles hebben we toch maar mooi kunnen realiseren terwijl ik hoogzwanger was, wat toch een hele uitdaging was (lacht).”